سید حسن صدر در تأسیس الشیعة.۱
۱. علّامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در الذریعة.۲
۲. میراثشناس ارجمند، فؤاد سزگین نیز کتاب ابان بن تغلب را به عنوان قدیمیترین کتاب غریب معرفی نموده و تفسیر غریب برجای مانده از زید بن علی را به طور کامل، منطبق بر غریب ندانسته است:
۰.قدیمیترین کتابی که در این حوزه میشناسیم، کتاب غریب ابان بن تغلب شیعی (م۱۴۱ق) است. در حالی که تفسیری که از زید بن علی به دست ما رسیده، عنوانش تفسیر غریب القرآن است. بنا بر این این تفسیر، صرفاً لغوی نیست.۳
۴. حسین نصار، ادیب معاصر مصری نیز ابان را نخستین مدوّن «غریب القرآن» به شمار آورده است.۴
۵. برخی پژوهشگران نیز در ضمن ارائه فهرستهایی از غریبنگاران، ابان بن تغلب را در صدر آنها قرار دادهاند. برای نمونه، به فهرستی اشاره میکنیم که محقّقِ تفسیر غریب القرآنِ طریحی، در مقدمه خود از صاحبان «غریب القرآن» به ترتیب تاریخی ارائه داده است:
یک. أبان بن تغلب (م۱۴۱ق)؛
دو. محمّد بن سائب کلبی کوفی (م۱۴۶ق)؛
سه. ابوفید مؤرج بن عمر نحوی سدوسی بصری (مرثد بن الحارث) (م۱۷۴ق)؛
چهار. ابو جعفر محمّد بن حسن بن أبی سارة رواسی كوفی (م۱۹۰ق)؛
پنج. ابو الحسن نضر بن شميل مازنی بصری (م۲۰۳ق)؛