میان این دو ابان، خلط و راوی از عاصم را با ابان بن تغلب اشتباه کردهاند، در حالی که ابان بن تغلب، هر چند او هم شاگرد عاصم بوده، امّا دارای قرائت مستقلی بوده است.۱
نقدهایی بر تحلیل یادشده وارد است، از جمله آن که:
۱. ابان بن تغلب نیز شاگردیِ عاصم را در پرونده خود دارد (که در عبارات فوق هم بدان اشاره شد).۲
۲. ابان بن تغلب در حوزه قرائت، علاوه بر عاصم، از قاریان دیگر نیز بهره برده است؛ از جمله: ابو عمرو شیبانی (م۹۶ق)،۳ طلحة بن مصرّف (م۱۱۲ق)،۴ اعمش (۶۰۱۴۸ق)۵ و....
۳. برخوردار بودن از قرائتی مستقل، هیچگونه منافاتی با بهرهمندی از اساتید یا نقل از استادانی مانند عاصم ندارد.
۴. علیرغم ادّعای مطرح شده، در برخی مصادر، فردی که از عاصم نقل میکند، «ابان بن تغلب» و در برخی موارد، «ابان بن ثعلب» ـ تصحیف شده ابان بن تغلب ـ عنوان شده است.۶ حتی در مواضعی، ثبت است که ابان بن تغلب از
1.. میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین هجری، ص۱۵۳.
2.. غایة النهایة ، ج۱، ص۱۱، ش۱ و ص۳۱۵ ـ ۳۱۷، ش۱۴۹۶.
3.. همان، ج۱، ص۱۱، ش۱ و ص۲۷۵، ش۱۳۲۷.
ابو عمرو سعد بن إیاس الشیبانی الکوفی (م ۹۶ق)، زمانۀ پیامبر صلی الله علیه و اله را درک کرد؛ ولی حضرتش را ندید. قرائتش را بر عبداللّٰه بن مسعود عرضه نمود و یحیی بن وثاب و عاصم بن أبی النجود بر او عرضۀ قرائت داشتهاند. عمر زیادی داشت و در ۱۲۰ سالگی درگذشت.
4.. غایة النهایة ، ج۱، ص۱۱، ش۱ و ص۳۱۰ ـ ۳۱۱، ش۱۴۸۸.
طلحة بن مصرف الیامی (م ۱۱۲ق)، از قاریان برجستۀ کوفه است که عدهای از جمله ابان بن تغلب از او دریافت قرائت داشتهاند.
5.. همان، ج۱، ص۱۱، ش۱ و ص۲۸۶، ش۱۳۸۹.
ابو محمّد سلیمان بن مهران الأعمش الکوفی (۶۰ ـ ۱۴۸ق) از بزرگان تابعیان است که از قاریانی مانند عاصم اخذ نمود و قاریانی چون حمزه و أبان بن تغلب شاگردش بودهاند.
6.. رخداد تصحیف در این واژه و تبدیل «تغلب» به «ثعلب» به دلیل نزدیکی نقاط حروف بسیار محتمل است. مصادیق مربوط به این مطلب را در ادامه در متن کتاب القرائات ذکر خواهیم کرد.