عاصم و ابو عمرو شیبانی و طلحة بن مصرّف و اعمش قرائت کرده است. در ضمن، او را یکی از سه قاریای میداند که قرآن را بر اعمش ختم کرده است.
افرادی نیز در کسوت شاگرد در محضر ابان، قرائت قرآن را میآموختند. محمّد بن صالح بن زید کوفی، قرائت خود را بر ابان عرضه نمود.۱محمّد بن موسی بن ابی مریم (صاحب اللؤلؤ)۲نیز، از شاگردان ابان بن تغلب در قرائات به شمار میآید.
ذهبی در طبقات القرّاء، ابان بن تغلب را در میان قاریان طبقه چهارم آورده و او را شیعی و ثقه معرفی کرده است. وی در ادامه میافزاید که چنانچه شهرتش نبود، به دلیل آن که قرائت وی به ما (اهل سنّت) نمیرسد، از او صرف نظر میکردم.۳
بیان کیفیت و حجم قرائت او از زبان شاگردش، محمّد بن موسی بن ابی مریم، شنیدنی است:
سَمِعتُ أبانَ بنَ تَغلِبَ و ما رَأيتُ أحَداً أقرَأُ مِنهُ قَطّ۴ يَقرَأُ القُرآنَ مِن أوَّلِهِ إلى آخِرِهِ. و ذَكَرَ القِراءَةَ.۵
از ابان بن تغلب، قرائت شنیدم، در حالی که هرگز پیش از او، قاریِ بهتری ندیده بودم. قرآن را از ابتدا تا انتها میخواند و قرائت آن را بیان میکرد.
این مطلب، گویای شهرت قرائت ابان است و نیز از آن میتوان متداول بودن قرائت وی تا مدتها پس از او را نتیجه گرفت. باید به این نکته دقت نمود که عدم ذکر قرائت ابان در شمار قرائات مشهور ـ با وجود مستقل و متمایز بودن ـ منافاتی با شهرت قرائت او در دوران متقدّم ندارد.
ابن ابی مریم، یکی از نظریات ابان را نیز بدین صورت گزارش میکند که: