[ شرح فقره : « من عقيد عز لا يسامى » ]
قوله : « من عقيد عزّ لا يسامى و أثيل مجد لا يجارى ... » الخ .
آنچه به نظرم مى رسيد اين است كه : « أثيل مجد » با دو معطوف ديگرش بر كلمه « عزّ » معطوف بوده باشد ، يعنى « عقيد » بر سر آنها نيز مى آيد ، و در اين صورت معنى « صاف » و « رصيف » نيز به معنى محكم و معنى بسيار سر راست است .
و تأييد اين مطلب را نبودن « مِن » در سر فقرات معطوف سه گانه بر كلمه « عقيد » مى كند ؛ زيرا در تمام كلمات سابقه، كلمه « مِن » هست ، پس معنى درست چنين است.۲/۲/۲۴ [ ۱۳ شمسى ]
[ كيفيت دعاى ندبه در «أعمال الساعات» قاسانى]
صاحب كتاب أعمال الساعات لتحصيل الفيوضات ۱ كه مؤلّف آن خود را در اول كتاب چنين معرفى نموده : «محمد جعفر بن محمد على الحسينى القاسانى » ، در كتاب مزبور كه مرتب بر ده مقاله است ، در مقاله هفتم كه در بيان فضيلت و اعمال متعلّقه به شب و روز جمعه است گفته :
و از جمله دعاهاى روز جمعه كه از حضرت صادق عليه السلام روايت شده و بايد در روز جمعه و عيد اضحى ۲ و عيد فطر و عيد غدير خوانده شده دعاى ندبه است و بسيار دعاى خوبى است و مشتمل است بر عقايد حقّه و دعا اين است : الحمد للّه الذي لا إله إلاّ هو ، و له الحمد ربّ العالمين ... تا آخر آنچه در زاد المعاد است طبقا تقريبا ( بدون ذكر نماز و اشاره به آن ) .
و نيز در مقاله دهم كه در بيان فضيلت و اعمال ايّام و ليالى شريفه عزيزه تمام سال است ، در ضمن اعمال روز عيد فطر گفته :
و دعاى ندبه كه در ادعيه روز جمعه مذكور شد ، در اين روز بعد از نماز عيد بخواند و بعد از فارغ شدن از دعاى ندبه ، طرف راست روى خود را بر زمين گذارد و بگويد : سيّدي سيّدى ! .
آن گاه دعا را تا قوله : أي جميل ، ذكر كرده ، بعد از آن گفته :
پس چون فارغ شود و منصرف گردد ، دست هاى خود را بلند كند و حمد پروردگار را بكند و بگويد آنچه را گذشت و سلام به رسول خدا بفرستد و حمد خداوند را به جا آورد .
و در همين مقاله در ضمن بيان اعمال عيد اضحى ( كه بعد [ از ]اعمال عيد فطر ذكر كرده است ) گفته :
و مستحب است كه در روز عيد قربان دعاى ندبه را كه در مقاله اعمال روز جمعه مذكور شد بخواند .