275
ميراث محدث اُرموي

[ حديث هدية الزائرين ]

در ص ۴۲۹ از هدية الزائرين بعد از بيان موعظتى نسبت به عيد فطر گفته :
و نيز سزاوار است كه محزون باشى در اين روز به جهت غيبت امام زمان عليه السلام و ممنوع بودن آن حضرت از تصرّف در امور رعيّت خود و فوت شدن نماز عيد به آن حضرت ، به علاوه آن كه حزن تو باعث تأسّى بر حزن اهل بيت عصمت و طهارت است سلام اللّه عليهم ؛ زيرا كه اندوه آن بزرگواران در اين روز ، تازه و تجديد مى شود ؛ چنانچه از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است كه به عبد اللّه بن دينار فرمود كه :
اى عبد اللّه ! نمى شود عيدى از براى مسلمين مثل عيد قربان و عيد فطر مگر آن كه تازه مى شود اندوه و غصّه از براى آل محمد عليهم السلام در آن روز .
عبد اللّه گفت : به چه جهت ؟
فرمود : به جهت آن كه مى بينند حقّ خود را در دست غير خودشان ۱ .
و معلوم است كه حزن و اندوه آنها نه از جهت حبّ جاه و رياست است ، بلكه از جهت شفقت و محبّت بر امّت و رعيّت است كه آنها را در حيرت و ضلالت مى بينند و ممكن نيست ايشان را هدايت آنها .
سيّد جليل ابن طاووس قدس سره در كتاب شريف اقبال ۲ بعد از ذكر وداعات ماه مبارك رمضان كه در باب سى و چهارم وارد كرده گفته :
فصل ۳ : و أعلم انّك تدّعي في بعض هذه الوداعات أنّ شهر رمضان أحزنك فراقه و فقده و أوجعك ؛ لما فاتك من فضله و رفده ، فيراد منك تصديق هذه الدعوى بأن يكون على وجهك أثر الحزن و البلوى ، و لا تختم آخر يوم منه بالكذب في المقال و الخلل في الفعال . و من وظايف الشيعة الإمامية بل من و ظائف الاُمّة المحمديّة أن يستوحشوا في هذه الأوقات ، و يتأسّفوا عند أمثال هذه المقامات على ما فاتهم من أيّام المهدي الذي بشّرهم و وعدهم به جدّه محمد ـ عليهما أفضل الصّلوات ـ على ما لو كان حاضرا ظفروا به من السّعادات ؛ ليراهم اللّه ـ جلّ جلاله ـ على قدم الصّفاء و الوفاء لملوكهم الذين كانوا سبب سعادتهم في الدّنيا و يوم الوعيد ، و ليقولوا ما معناه :
اُردّد طرفي في الديار فلا أرىوجوه أحبّائي الذين اُريدُ
فالمصيبة بفقده على أهل الأديان أعظم من المصيبة بفقد شهر رمضان ؛ فلو كانوا قد فقدوا والدا شفيقا أو أخا معاضدا شقيقا أو ولدا بارّا رفيقا أ ما كانوا يستوحشون لفقده و يتوجّعون ببعده؟ و أين الانتفاع بهؤلاء من الانتفاع بالمهديّ خليفة خاتم الأنبياء و إمام عيسى بن مريم في الصّلاة و الولاء و مزيل أنواع البلاء و مصلح اُمور جميع من تحت السّماء . ( در ج ۳۵ بحار ص ۲۷۴ ) .
( در ص ۲۷۴ ) بعد از نقل وداعات ماه رمضان از مجلّد بيستم بحار ۴ عبارت فوق را از كتاب نامبرده نقل كرده است و نظر از نقل عبارت بمتنها آن است كه در اصل عبارت عربى حلاوتى به كار رفته و در ترجمه حلاوت منظوره فوت مى شد ، بنا براين قبلاً عبارت را نقل كرديم و اينك به ترجمه مى پردازيم .

1. كتاب من لا يحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۱۷۴ ـ ۱۷۵ ، ح ۲۰۵۸ و غير آن كه قبلاً نقل شد .

2. اقبال الاعمال ، ج ۱ ، ص ۴۴۲ ، نيز بنگريد به : بحار الأنوار ، ج ۹۵ ، ص ۱۸۵ .

3. در ص ۲۶۰ از چاپ حاج شيخ فضل اللّه نورى مندرج است ، و در ص ۴۷۶ از چاپ تبريز . ( منه ) .

4. بحار الأنوار ، ج ۹۵ ، ص ۱۸۵ .


ميراث محدث اُرموي
274

روايتى از محمد بن حمزة الحسينى

در ص ۲۹۳ تاسع بحار ۱ در «باب جوامع الأخبار الدالّة على إمامته من طرق الخاصة و العامّة» گفته : ( بشا ) والدى و عمار بن ياسر و ولده سعد جميعا عن إبراهيم بن نصر الجرجاني ، عن محمد بن حمزة الحسيني ، عن الحسين بن بابويه ، عن أخيه الصدوق أبي جعفر بن بابويه ، عن علي بن عيسى المجاور ، عن إسماعيل بن رزين بن أخي دعبل ، عن أبيه ، عن علي بن موسى الرضا ، عن آبائه عليهم السلامقال : قال رسول اللّه ( ص ) : يا على ، أنت المظلوم بعدي ، فويل لمن قاتلك ، و طوبى لمن قاتل معك ... إلى آخر الحديث .

فائدة [ در تصحيح طريق حديث بزوفرى ]

در مشيخه تهذيب در طريق احمد بن ادريس ، محمد بزوفرى و احمد بن محمد بن يحيى
العطار واقع است . و احمد را به مدح و ذم نام نبرده اند ، پس تصحيح اين طريق داير است بر اين كه يكى از محمد و احمد را لااقل بايد ثقه بدانيم . پس دوران امر بين اين دو حال است چنان كه در موارد ديگر كه با أبو محمد علوى شريك در سند است . و اگر جلالت علوى بسيار معروف نمى بود مى گفتم كه تصحيح طرقى كه هر دو در آن و اقع اند تصريح به تصحيح بزوفرى است ؛ زيرا علوى بنا بر تصريح خودشان توثيق نشده ، پس تصحيح به جهت بزوفرى خواهد بود ، ليكن انصاف اين است كه عظمت علوى آبى از اين است و لذا در موارد اشتراك بر او مقدم شده است در ذكر ، و اللّه اعلم .

1. بحار الأنوار ، ج ۳۸ ، ص ۱۳۹ ، ح ۱۰۱ .

  • نام منبع :
    ميراث محدث اُرموي
    سایر پدیدآورندگان :
    به اهتمام: سید جعفر حسینی اشکوری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2805
صفحه از 384
پرینت  ارسال به