فائدة عجيبة [ شيعه بودن بزوفرى ]
بايد دانست كه محمد بزوفرى در طرق روايات خاصه وارد شده كه بنا بر تصريح شيخ در اول و آخر آن اخبار در مقابل طريق مخالفين قرار گرفته [ و ] واقع شده است ؛ زيرا شيخ در ص ۹۸ غيبت ۱ گفته :
فأما ما روي من جهة الخاصة فأكثر من أن يحصى غير أنّا نذكر طرفا منها .
آن گاه شروع به ذكر اخبار كرده . و در ص ۱۰۸ گفته ۲ :
فهذا طرف من الأخبار قد أوردناها ، و لو شرعنا في إيرادها من جهة الخاصة في هذا المعنى لطال به الكتاب ، و إنما أوردنا ما أوردنا منها ليصح ما قلناه من نقل الطائفتين المختلفتين ، و من أراد الوقوف على ذلك فعليه بالكتب المصنفة في ذلك ؛ فإنه يجد من ذلك شيئا كثيرا حسب ما نقلناه .
و در ص ۹۵ در موقع نقل اخبار عاميه گفته :
فمما روى من ذلك من جهة مخالفي الشيعة ما أخبرني به أبو عبد اللّه احمد بن عبدون ... الخ ۳ .
و محمد بزوفرى در ص ۱۰۱ حديث لوح را نقل كرده ۴
.
پس اين عبارت ، تصريح به امامى بودن اوست ، علاوه بر امور ديگر از قبيل اعتماد مشايخ و ترضّى و ترحُّم و دلالت مضمون اخبار او كه نقل كرده ، و علاوه بر نقل او دعاى ندبه را كه به غير از معتقِد به امام زمان و دوازده امام از كسى نمى تواند صادر باشد .
فايده عظيمه [در ترحّم و ترضّى بر بزوفرى]
بايد دانست كه ترحّم و ترضّى بر مثل بزوفرى ( محمد ) قطعا از متقدمين مانند مفيد يا ابن قره است ؛ به دليل اين كه بزرگان متأخرين او را نمى شناسند ـ چنان كه از عبارت مجلسى و
كليبرى معلوم شد ـ تا چه رسد به ديگران .
پس كاتب و مثل او اين تصرف را [ ننموده ] چنان كه اين امر را كارى در حق بعضى از بزرگان معلوم الجلاله مى كند يعنى از خود «رحمه اللّه » يا «رضي اللّه عنه» مى گويد ، پس در اين مورد يقينا اين طور نيست ؛ زيرا بزوفرى در نظر بزرگان ، معروف نيست ، تا به كاتب و غيره كه در ادنى درجه معلومات مى باشند چه رسد . پس ناچار بايد از متقدّمين باشد ، مخصوصا « رضي اللّه عنه » كه كلمه عمومى شبيه به انشاى دعاى كاتب نيست ، مخصوصا در سندى كه آن طرف سند و اين طرف سند از معروفين باشد ، و ترضى و ترحم از اين ميان به غير معروفى اختصاص بيابد.
1. الغيبة للطوسي ، ص ۱۳۷ ، ح ۱۰۰ چاپ مؤسسة المعارف الإسلامية ، قم .
2. الغيبة للطوسي ، ص ۱۵۶ .
3. الغيبة للطوسي ، ص ۱۲۷ ، ح ۹۰ .
4. الغيبة للطوسي ، ص ۱۴۳ ، ح ۱۰۸ : و أخبرني جماعة ، عن أبي جعفر محمد بن سفيان البزوفري ، عن أبي علي أحمد بن إدريس ... إلى آخره .