[ وجه اشتباه و شاهد بر مراد]
و وجه اشتباه اين دو بزرگوار عدم تأمل و نظر در مغايرت «زيارت ندبه» و «دعاى ندبه» و عدم توجه و التفات به مضمون آنهاست ، چنان كه به يارى خدا و توجه ولى او حضرت حجت بن الحسن ـ عجل اللّه فرجه ـ بيان گرديد .
و قوى ترين شاهد بدين معنى اين است كه هيچ يكى از اين دو نفر زيارت وارده از ناحيه مقدسه را كه بنا بر تصريح سيد ابن طاووس قدس سرهمعروف به زيارت ندبه است و همان فقره سبب اشتباه اين دو گرديده ، در كتاب هاى مشار اليهماى خود نقل و وارد نكرده اند ؛ زيرا توهم اين نموده اند كه مقصود از اين سند همانا سند دعاى ندبه است ؛ عصمنا اللّه من الزلل ، و ألبسهما من فضله خير الحلل .
بيان سيد نسبت به دعاى ندبه در اقبال
سيد در فصلى كه در اقبال ۱ به عنوان « فيما نذكره من صفة صلاة العيد » معنون كرده ، بعد از كيفيت صلاة عيد و تسبيح فاطمه [ عليها السلام ]و تكبير مخصوصى بعد از آن گفته ۲ : و أحضر عقلك و قلبك للتحميد و التمجيد و الدعاء بعد صلاة العيد فقل : اللهم إني أسألك أن ترزقني ...» تا آخر دعاى مفصلى كه در كتاب مزبور و در بحار درج شده است ، آن گاه گفته : «دعاء آخر ۳ بعد صلاة العيد و يدعى به في الأعياد الأربعة : الحمد للّه الذي لا إله ...» إلى آخر الدعاء ، آن گاه گفته : «فإذا فرغت من الدعاء فتأهب للسجود بين يدي مولاك و قل ما رويناه بإسنادنا إلى أبي عبد اللّه عليه السلام ، قال : إذا فرغت من دعاء العيد المذكور ضع خدك الأيمن على الأرض و قل : سيدي سيدي . . تا آخر دعايى كه از بحار در سابق نقل شد .
آن گاه گفته :
فإذا فرغت و انصرفت رفعت يديك ، ثم حمدت ربك ، ثم تقول ما تقدر عليه ، و سلمت على النبيّ ـ صلى اللّه عليه وآله وسلم ـ و حمدت اللّه تبارك و تعالى ، و له الحمد رب العالمين .
1. در ص ۲۸۸ . ( منه ) . نيز ، ج ۱ ، ص ۴۹۵ چاپ مكتب الإعلام الإسلامي .
2. إقبال الأعمال ، ج ۱ ، ص ۴۹۶ .
3. در ص ۲۵۹ از نسخه معروف به چاپ حاج شيخ فضل اللّه نورى . ( منه ) . و ج ۱ ، ص ۵۱۳ چاپ مكتب الإعلام الإسلامي .