ب . ترتيب مطالب
دفترى كه مؤلف ، مطالب را در آن يادداشت كرده حالت پيش نويس داشته و از كيفيت نگارش صفحات برمى آيد كه مؤلف بنا داشته پس از تكميل به پاك نويس آن بپردازد ، لذا در نحوه ارائه مطالب ، سبك نگارش آن و ربط بين مطالب خللى پيش آمده است .
جهت حفظ امانت در متن ، كيفيت نگارش متن را همان گونه كه بود عرضه نموديم و فقط در ترتيب صفحات و مطالب ، جابه جايى هاى مختصرى انجام شد تا ارتباط مطالب با يكديگر بهتر حفظ گردد .
ج . تاريخ تأليف
در لابه لاى يادداشت هاى مؤلف چند تاريخ به چشم مى خورد كه سال هاى شروع به تأليف و مشغول بودن مؤلف بدان را نشان مى دهد و از طرفى ديگر پراكنده بودن مطالب و پيش نويس بودنِ كتاب را تصحيح مى نمايد . تواريخ بدان گونه كه در كتاب آمده بدين قرار است:
۴ رمضان المبارك ۱۳۶۱ : سالى است كه عالم جليل ميرزا محمد على آقا صاحب ريحانة الأدب به قم مشرف شده و بر حسب تقاضاى مؤلف ، دعاى ندبه را از روى نسخه خطى مزار ابن مشهدى كه در كتاب خانه مرحوم آية اللّه نجفى مرعشى موجود بوده استنساخ كرده و براى وى تحفه آورده است . اين تاريخ نشان مى دهد كه مؤلف در آن اوان يا مشغول شرح بوده و يا اقلاً از اين تاريخ شروع به نگارش آن نموده است .
۲ محرم الحرام ۱۳۶۵ مطابق با ۱۶/۸/۱۳۲۴ شمسى : فايده اى را نوشته است در اعتبار دعاى ندبه با استفاده از عبارت « و عرجت بروحه إلى سمائك » .
عيد اضحى از سنه۱۳۶۳ هجرى قمرى: فايده اى را به نقل از حاشيه استبصار نقل نموده است.
۵ صفر ۱۳۶۴ هجرى قمرى : درباره تعبير به « نضّر اللّه وجهه » بيانى دارد .
۱۲ ربيع الاول ۱۳۶۴ هجرى قمرى : مطلبى را از نسخه خطى مهج الدعوات ابن طاووس نقل نموده است.
۲ / ۲ / ۲۴ شمسى : هنگام شرح عبارت «عقيد عز لا يسامى » اين تاريخ را ثبت كرده است.
۲۹/۱۱/۲۳ شمسى : فايده اى را درباره «عرجت بروحه » به نقل از ميرزا مهدى اصفهانى هنگام تشريف فرمايى وى به تهران جهت معالجه نقل كرده است.
روز دوشنبه : بدون تذكر به تاريخ دقيق تر ، خطبه حضرت زهرا عليهاالسلام را در منزل امام جمعه از منبر شيخ جواد عراقى شنيده است.
اين تاريخ ها نشان مى دهد كه مؤلف در طول چهار سال ـ بين سال هاى ۱۳۶۱ قمرى تا ۱۳۶۵ ـ بدين شرح اشتغال داشته است ، ولى نه به طور جدى و مداوم ، بلكه مطالبى كه به نظرش مى آمده يا در كتاب هاى مختلف مى ديده يادداشت مى كرده و با نگرشى محقّقانه آنها را بررسى مى كرده است.