۹. عبدالله بن محمّد بن حصین
تعابیری همچون «الحصینی الأهوازی»۱، «عبدالله بن محمّد الحضینی»۲ و «العبدی»۳ برای وی به کار رفته است. بنا به گزارشی وی از جمله اشخاصی است که شاگردانی را به محضر امام هدایت کرده است.۴ درباره میزان وثاقت وی، تعبیر «ثقة ثقة» برای او به کار رفته است.۵ همچنین نجاشی ـ در یکی از دو ترجمه ذکر شده برای وی ـ همانند برقی او را از اصحاب امام رضا علیه السلام،۶ و شیخ طوسی نیز او را ازجمله اصحاب امام هشتم و نهم علیهما السلام یاد کرده است.۷ اما در روایاتِ کتب اربعه و وسائل الشیعة تنها از امام رضا علیه السلام و یکی از معصومین ـ نامشخص ـ روایاتی را نقل میکند که البته اسناد این دو گونه روایتها متفاوتاند.
نجاشی در ذیل دو ترجمه، برخی از آثار وی را برشمرده است. ابتدا در ذیل ترجمه عبدالله بن محمّد بن حصین کتابی را به وی منتسب میکند که به دنبال بیان طریق به آن، کتاب را «المسائل» میداند.۸ سپس در ترجمه عبدالله بن محمّد الأهوازی به کتاب مسائلی برای وی اشاره میکند که اصحاب آن را منقول از موسی بن جعفر علیه السلام میدانند.۹ اما شیخ طوسی برای وی تنها از یک اثر با عنوان کتاب نام برده است.۱۰ با این همه روایتی از وی از امام کاظم علیه السلام میتواند شاهدی بر درستی انتساب
1.. رجال النجاشی، ص ۲۲۷، ر ۵۹۷.
2.. الفهرست، ص ۲۹۲؛ رجال البرقی، ص ۵۴.
3.. رجال الطوسی، ص ۲۶۰، ر ۵۳۳۳.
4.. رجال الکشّی، ص ۳۷۶، ر ۵۵۶۴.
5..رجال النجاشی، ص ۲۲۷، ر ۵۹۷.
6.. رجال البرقی، ص ۵۴؛ رجال النجاشی، همان.
7.. رجال الطوسی، ص ۳۶۰ و ص ۳۷۶.
8.. رجال النجاشی، ص ۲۲۷. (طریق اول): أخبرنا أبو عبد اللّٰه بن شاذان، قال: حدّثنا أحمد بن محمّد بن یحیى، قال: حدّثنا عبد اللّٰه بن جعفر، قال: حدّثنا محمّد بن عیسى بن عبید، عن عبد اللّٰه بكتابه المسائل للرضا علیه السلام.
9.. همان. (طریق دوم): ذكر بعض أصحابنا.
10.. الفهرست، ص ۲۹۲. رویناه بالإسناد الأوّل عن محمّد بن عیسى، عن أحمد بن عمر الحلّال، عن عبداللّٰه بن محمّد.