که اطلاعات سودمندی درباره تراث امام رضا علیه السلام به دست میدهند. هر چند نکاتی که در بیشتر این آثار به چشم میخورد، عدم توجه به کارهای تطبیقی در انتقال تراث علمی و نیز فقدان جامعیت نسبت به تمامی تراث است. این دست اطلاعات به جز پارهای موارد که با تأکید بر گزارشهای روایی و یا برگرفته از چند نسخه خطی قدیمی است، همگی به صورت اطلاعات اولیه و تحلیل نشده و بر پایه همان دو کتاب پیشین است. از این رو نمیتواند توضیحات کاملی درباره وضعیت تراث امام رضا علیه السلام به دست دهد. فهرستی از این منابع که پیش از نگارش این نوشته مورد توجه قرار گرفتهاند عبارتاند از:
ـ الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج۱۱، ص۲۳۹.
ـ المعجم المفهرس لألفاظ بحارالأنوار، ج ۱، ص ۴۴ و ۴۵.
ـ تدوین السنة الشریفة، ص ۱۷۷ الی ۱۸۲.
ـ حیاة الإمام الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۷۷ تا ۲۷۳.
ـ مکاتیب الائمة، ج۵، ص۱ تا ۳۰۳.
ـ أعیان الشیعة، ج ۲، ص ۲۶ و ۲۷.
ـ میراث حدیث شیعه، دفتر نهم، ص ۷ تا ۵۹ (در این کتاب فهرستی از آثار پیشگفته و اطلاعات مرتبط به آنها، به جز کتاب الذریعة إلی تصانیف الشیعة و مکاتیب الائمة ارائه شده است).۱
۲. نکات کلی در بررسیها
با توجه به نوع موضوع این نوشتار، موارد زیر به عنوان گامهای اصلی در بررسیهای انجام شده به شمار میآید:
نخست: فهرستی از تراث رضوی ارائه شده توسط دو فهرستنگار بزرگ شیعه،