143
میراث مکتوب رضوی

فصل دوم

النسخه

‏۱. احمد بن عامر بن سلیمان

در کتب رجالی و فهرستی به این مطلب اشاره شده است که وی از اصحاب امام هشتم، و بنا بر ادعای فرزندش عبداللّٰه، مؤذن۱ امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام نیز بوده است.۲ اجدادش۳ از اصحاب و یارانِ پدران امام هشتم بوده‏اند و از طرفی فرزندش راوی نسخه‏ای است که پدرش از امام رضا علیه السلام نقل کرده و وی منحصراً آن را از پدر برای دیگران نقل کرده است.

نجاشی از انتساب نسخه به وی با تعبیر «النسخة حسنة» یاد کرده است که ظاهراً مشعر به عدم ثبوت نسخه نزد وی و یا دست‌کم بی‌اطلاعی کامل وی از واقعیت قضیه به سبب جهالت پدر و پسر و کیفیت ملاقات پدر با امام رضا علیه السلام و مبهم بودن خصوصیات دیگر این نسخه است. اما در اینکه این نسخه متضمن روایات جالبی است جایی برای بحث نیست. از این رو نجاشی گفته است: «النسخة حسنة».

این نسخه به همراه دو اثر دیگر چاپ شده است.۴ در این کتاب روایات احمد بن

1.. هرچند مؤذن بودن برای غیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت امیر علیه السلام برای هیچ امامی معهود نبوده است.

2.. رجال النجاشی، ص ۱۰۰.

3.. جد سومش وهب بن عامر از یاران حضرت سید الشهداء بود که در کربلا به شهادت رسید. نیز جد پنجم ایشان، حسان بن شریح، در صفین در رکاب حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به شهادت رسید (همان، ص ۲۲۹، ش۶۰۶).

4.. کتابی یک‌جلدی که مشتمل بر سه کتاب با عنوان‌های کتاب ابی الجعد و کتاب نثراللئالی و کتاب ← → الطب می‏باشد. این کتاب به امر آیت اللّٰه سید حسین طباطبائی بروجردی و تصحیح میرزا حسن شعرانی و حمایت محمّد حسین کوشانپور و به مقدمۀ آقای بروجردی در توصیف ابی الجعد و أحمد بن عامر بن سلیمان چاپ شده است. مشخصات کتاب چنین است: کتاب ابی الجعد، انتشارات کتابخانۀ محمّدعلی فردین، تهران، بی‌تا.


میراث مکتوب رضوی
142

تَبارَكَ و تَعالى فَوَّضَ إلى نَبيِّهِ صلی الله علیه و آله أمرَ دينِهِ، فَقالَ: (مَا ءَاتَاكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا‏‌)، فَأمّا الخَلقُ و الرِّزقُ فَلا. ثُمَّ قالَ علیه السلام: إنَّ اللهَ عزّ و جلّ يَقولُ: (ٱللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَىْ‏ءٍ‏‌)، و هوَ يَقولُ: (ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَكُمْ ثُمَّ رَزَقَكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ هَلْ مِن شُرَكَائِكُم مَّن يَفْعَلُ مِن ذَٰلِكُم مِّن شَىْ‏ءٍ سُبْحَانَهُ وَ تَعَٰلَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ‏‌)».۱

۴. و روي۲ عن ياسر الخادم، قالَ: «قُلتُ لِلرِّضا علیه السلام: هَل يَكونُ شَهرُ رَمَضانَ تِسعَةً و عِشرينَ يَوماً؟ فَقالَ: إنَّ شَهرَ رَمَضانَ لا يَنقُصُ مِن ثَلاثينَ يَوماً أبَداً».۳

۵. حدّثنا محمّد بن علي ماجيلويه رضی الله عنه، قالَ: حدّثنا علي بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه، عن ياسر الخادم: «قُلتُ لِلرِّضا علیه السلام: هَل يَكونُ شَهرُ رَمَضانَ تِسعَةً و عِشرينَ يَوماً؟ فَقالَ: إنَّ شَهرَ رَمَضانَ لا يَنقُصُ مِن ثَلاثينَ يَوماً أبَداً».۴

۶. عن ياسر الخادم، عن الرِّضا علیه السلام، «أنَّهُ سُئِلَ، عن القُرآنِ، فَقالَ: لَعَنَ اللّهُ المُرجِئَةَ، و لَعَنَ اللهُ أبا حَنيفَةَ، إنَّهُ كَلامُ اللّهِ غَيرُ مَخلوقٍ، حَيثُ ما تَكَلَّمَت بِهِ، و حَيثُ ما قَرَأتَ و نَطَقتَ، فَهوَ كَلامٌ و خَبَرٌ و قِصَصٌ».۵

۷. عن ياسر الخادم، عن الرضا علیه السلام، قالَ: «سَألتُهُ عن المَيسِرِ، قالَ: الثَّقَلُ مِن كُلِّ شَي‏ءٍ. قالَ: الخُبزُ، و الثَّقَلُ ما يُخرَجُ بَينَ المُتَراهِنَينِ مِنَ الدَّراهِمِ و غَيرِهِ».۶

1.. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۲۰۲، ح ۳.

2.. عن أبی رضی الله عنه، عن علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن یاسر خادم الرضا علیه السلام‏ (کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص ۴۵۳).

3.. همان، ج ۲، ص ۱۷۱، ح ۲۰۴۴.

4.. الخصال ، ص ۵۳۰، ح ۵.

5.. تفسیر العیّاشی، ج ۱، ص ۸، ح ۱۷.

6.. همان، ص ۳۴۱، ح ۱۸۷.

  • نام منبع :
    میراث مکتوب رضوی
    سایر پدیدآورندگان :
    سیدمصطفی مطهری و رضا یاری نیا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8413
صفحه از 212
پرینت  ارسال به