در عنوان «محمّد بن فضیل الصیرفی» با تعبیر «یرمی بالغلو» از وی یاد کرده است.۱ ممکن است علت اتهام به غلو به سبب نقل روایاتی در خصوص ویژگیهای خاص اهل بیت علیهم السّلام، مانند خلقت نوری ایشان باشد، چنانکه وی روایات متعددی در این باره در تفسیر آیات قرآن نقل کرده است.۲
نجاشی برای وی از دو مکتوب در قالب کتاب و مسائل یاد میکند، اما طریق خود را همانند شیخ طوسی تنها به کتاب وی بیان، و تأکید میکند که جماعتی از عالمان نسخهای از این اثر را روایت کردهاند۳. در گزارشهای متعددی که عموماً به امام رضا علیه السلام یا تعبیر «ابالحسن» ختم میشود، تعبیر «سَألْتُ» در قالب پرسشهای مکتوب یا شفاهی به صورت تکمسئلهای۴ و یا چندمسئلهای۵ یافت میشود که احتمال شکلگیری مجموعه «المسائل» را در یک بازه زمانی تقویت میکند.
نگاهی به مجموعه روایات وی از امام رضا علیه السلام گویای آن است که محمّد بن فُضَیل دارای شاگردان فراوانی از عالمان برجسته شیعه بوده است که هر یک روایات فراوانی را از محمّد بن فُضَیل نقل کردهاند و به دنبال آن، بخشهایی از مجموعه المسائل، به کتب متأخر از وی، مانند کتاب شریف الکافی انتقال یافته است.۶
از میان دو طریق مرحوم نجاشی و شیخ طوسی به کتاب محمّد بن فضیل ـ به ترتیب به واسطه محمّد بن الحسین بن ابی الخطاب و علی بن الحکم ـ طریق نجاشی نمونه روایی دارد.۷ برخلاف این طریق گزارشهای موجود از روایات علی بن
1.. رجال الطوسی، ص ۳۴۳ و ص ۳۶۵.
2.. الکافی، ج ۱، ص ۱۹۵، ح ۶.
3.رجال النجاشی، ص ۳۶۷.
4.. الکافی، ج ۲، ص ۳۹۵؛ تفسیر العیّاشی، ج ۱، ص ۲۸۲؛ الزهد، ص ۶۷.
5.. بصائر الدرجات، ص ۲۵۲؛ ثواب الأعمال، ص ۱۵۶؛ الصراط المستقیم، ج ۲، ص ۱۹۸ و ۲۰۱.
6.. محمّد بن یحیى، عن الحسین بن إسحاق، عن علی بن مهزیار، عن محمّد بن عبد الحمید و الحسین بن سعید، جمیعاً عن محمّد بن الفضیل (الکافی، ج ۲، ص ۳۹۵).
7.. حدّثنا أبی رضی الله عنه، قال: حدّثنا سعد بن عبد اللّٰه، عن محمّد بن الحسین بن أبی الخطّاب، عن محمّد بن الفضیل(عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۷، ح ۱۶).