47
نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی

غیرظاهری این جنگ‌ها سیطره بر شرق اسلامی و گنجینه‌های آن بود.

در واقع جنگ‌های صلیبی جنگ‌های تبشیری دینی بودند که با انگیزه‌های اقتصادی و مادی پشتیبانی می‌شدند. به دست آوردن برکات شرق و تسلط بر راه‌های تجاری زمینی و دریایی از این انگیزه‌ها بود. کلیسا که آغازگر و مُصرّ بر جنگ‌های صلیبی بود، جنبه‌های مادی جنگ را نیز در نظر داشت و از دو جهت از این جنگ‌ها استفاده برد: ۱. هنگام مسافرت به شرق، زمین‌های ثروتمندان و زمین‌داران شرقی را می‌خریدند یا به صورت رهن در اختیار می‌گرفتند و از ثروت فراوان آنان استفاده می‌کردند؛ ۲. ثروت‌هایی را نیز به صورت احسان و تبرع از جنگجویان دریافت می‌کردند.

نکته‌ای که کلیسا در جنگ‌های صلیبی از آن غافل بود، آشنایی مسیحیان با اسلام و گرایش به این دین بود. این مسئله خشم کلیسا را در پی داشت و به تشکیل دادگاه‌های گوناگون برای بررسی و محاکمه و اعدام مرتدان از مسیحیت منجر شد. از نظر کلیسا جرم مسیحیان مرتد از سارقان و زناکاران بیشتر بود و باید با شدیدترین و دردناک‌ترین عقوبت‌ها مجازات می‌شد.۱ به نظر من همین مسئله باعث شد که کلیسا برنامه‌های تبشیری را پیش بگیرد. نگرانی پطرس محترم از گسترش تعالیم اسلامی نیز مؤید همین نکته است.۲

حکومت‌های اروپایی مبشران را مانند ابزارهایی برای تحقق اهداف سیاسی خویش به کار می‌گرفتند. نمونه آن استفاده تأسیس «جمعیت تبشیری لندن»۳ به رهبری ویلیام کری۴ در سال ۱۷۹۵م بود. وی برای تبشیر به هند مسافرت کرد و

1.. Rida Bay, La faillite morale de la politique occidentale en orient, p. ۶۷.

2.. Ibid, p. ۷۶.

3.. London Missionary Society

4.. William Carey


نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی
46

ب) آثار فعالیت‌های تبشیری و خدمت به اغراض سیاسی

در فصل گذشته گفته شد که تحقیقات استشراقی را، در ابتدای امر و به‌خصوص پس از شکست جنگ‌های صلیبی، راهبان به استخدام تبشیر درآوردند. با بررسی مرحله استشراق سیاسی روشن می‌شود که دولت‌های اروپایی برای سیطره بر شرق فقط از مستشرقان گردشگر و کنسول‌ها بهره نبردند، بلکه تبشیر و مبشران را نیز به خدمت گرفتند.

لورنس براون۱ می‌گوید: «اگر مسلمانان در امپراتوری عربی با هم متحد شوند ممکن است خطری برای جهان باشند، اما اگر متفرق بمانند دیگر تأثیری ندارند».۲ سخنانی از این دست نشان می‌دهد که تبشیر در خدمت اهداف سیاسی، به‌ویژه جدایی ملت‌های عرب و جلوگیری از اتحاد آنان، بوده است؛ زیرا در غیر این صورت مسلمانان تمدن خود را بازمی‌گرداندند و بر جهان مسلط می‌شدند. مبشران معتقدند که تبشیر به‌تنهایی شوکت وحدت اسلامی در برابر استعمار اروپایی را می‌شکند.

پیش‌تر آمد که حملات تبشیری در بازگرداندن مسلمانان از دینشان شکست خورد و جمعیت‌های تبشیری نیز در تلاش فردی برای قانع کردن مسلمانان برای پذیرش دین مسیح ناکام ماندند؛ از این رو تحقیقات مستشرقان، به‌خصوص در خلال جنگ‌های صلیبی، برای کمک به حکومت‌هایشان و در مسیر تحقیق اهداف سیاسی، اقتصادی و استعماری آنان به کار گرفته شد.

در این مطلب قصد داریم آثار حرکت تبشیری بعد از ناکارآمدی جنگ‌های صلیبی و استخدام آن برای اغراض سیاسی، که شامل اغراض اقتصادی و استعماری نیز می‌شود، را بیان کنیم. اگرچه جنگ‌های صلیبی در ظاهر به اسم دین و با برچسب دینی شکل گرفتند، از اسباب باطنی خالی نبودند. مهم‌ترین علت

1.. Lawrence‌ Brown

2.. الخالدی و فرّوخ، التبشیر و الاستعمار، ص۳۷.

  • نام منبع :
    نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 506
صفحه از 143
پرینت  ارسال به