دوران مغول در ایران و اوضاع تاریخی، اقتصادی و اجتماعی دولتهای عربی - اسلامی جدید، بهویژه جامعهشناسی اسلامی، که روبن لوی در کتاب درآمدی بر جامعهشناسی اسلامی آن را مطرح کرده است.۱ ماسینیون با تدریس در کالج دوفرانس و پل شارنی با پژوهشی با عنوان جامعهشناسی اسلامی سهم بزرگی در این زمینه داشته است.۲
استشراق با بهكارگیری روشهای علمی استوار در مطالعه مسائل اسلامی، به نتایج علمی درخشانی دست یافت؛ البته در برخی موارد چنانکه باید و شاید موفق به فهم اسلام و اصول و آموزههای آن نشد. تسلط مستشرقان بر زبانهای سامی و آریایی قدیم و جدید، آنان را در بررسی، تفسیر، تحلیل و ترجمه متون کهن و تصاویر و آثار باستانی و دستیابی به نتایج علمی دقیق یاری رسانده است. آنان در تحقیق نسخههای خطی عربی نیز از روشهای مقابله و تطبیق و نقد درونی و بیرونی متون بهره بردند و به نتایجی شگرف دست یافتند.
روششناسی مستشرقان ما را در فهم راهی که برای کشف میراث اسلامی پیمودهاند کمک میکند. بنابراین ناگزیریم فصلی جدا به آشنایی با روش مستشرقان، بیان خوبیها و بدیها و آگاهی از نقاط قوت و ضعف روشهای آنان اختصاص بدهیم. به همین جهت روش پنج تن از بهترین مستشرقان متخصص در مطالعات عربی و اسلامی را، از ملیتها و دینهای متفاوت، بررسی خواهیم کرد. این پنج مستشرق بزرگ عبارتاند از: گلدزیهر مجار، بیکر آلمانی، مکدونالد امریکایی بریتانیایی، ماسینیون فرانسوی و هُرگرونیه هلندی.