103
نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی

فصل سوم: روش‌های مستشرقان

بیشتر روش‌های تحقیقاتی مستشرقان به نتایج مورد رضایت ما منتج نمی‌شود. علت آن نیز این است که همه یا بیشتر مستشرقان نبوت پیامبر و وحی الاهی را انکار کرده‌اند و قرآن را تألیف پیامبر یا اصحاب او دانسته‌اند. آنان در بیشتر موارد از روش تاریخی برای تفسیر تفکر اسلامی و مبادی و اعتقادات آن بهره برده‌اند و همواره بر روش تأثیر و تأثر اصرار داشته‌اند و با تمام توان تلاش کرده‌اند که اسلام را به عناصری داخلی و خارجی، که ارتباطی با محتوای اسلامی صحیح ندارند، ارجاع دهند. در نتیجه قرآن، سنت نبوی و وحی را ایده و اندیشه‌ای نشئت گرفته از منبع اسلامی صرف نمی‌دانند، بلکه آن‌ها را به نتایج تاریخی ارجاع می‌دهند.

مستشرقان در بررسی متون از قاعده تطبیق و مقابله استفاده کرده‌اند و معمولاً به نتایج صحیحی رسیده‌اند؛ زیرا محدود به متون معین و معدودی بوده است که می‌توانستند تطبیق و مقابله را به‌آسانی اجرا کنند، اما این نتایج علمی در بیشتر موارد با اصول اسلام و نگاه واقع‌گرایانه به اندیشه‌های عرب‌ها و مسلمانان سازگار نبود. دلیل این مسئله این است که مستشرقان تلاش کرده‌اند که این متون را به نفع فرضیه‌های پیشینی خود تفسیر و تحلیل کنند. افزون بر این، نگاه مادی مستشرقان به تمام نحله‌های فکری و عدم تقیدشان به انگیزه‌های دینی آنان را به سوی روش‌هایی


نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی
102

دوران مغول در ایران و اوضاع تاریخی، اقتصادی و اجتماعی دولت‌های عربی - اسلامی جدید، به‌ویژه جامعه‌شناسی اسلامی، که روبن لوی در کتاب درآمدی بر جامعه‌شناسی اسلامی آن را مطرح کرده است.۱ ماسینیون با تدریس در کالج دوفرانس و پل شارنی با پژوهشی با عنوان جامعه‌شناسی اسلامی سهم بزرگی در این زمینه داشته است.۲

استشراق با به‌كارگیری روش‌های علمی استوار در مطالعه مسائل اسلامی، به نتایج علمی درخشانی دست یافت؛ البته در برخی موارد چنان‌که باید و شاید موفق به فهم اسلام و اصول و آموزه‌های آن نشد. تسلط مستشرقان بر زبان‌های سامی و آریایی قدیم و جدید، آنان را در بررسی، تفسیر، تحلیل و ترجمه متون کهن و تصاویر و آثار باستانی و دست‌یابی به نتایج علمی دقیق یاری رسانده است. آنان در تحقیق نسخه‌های خطی عربی نیز از روش‌های مقابله و تطبیق و نقد درونی و بیرونی متون بهره بردند و به نتایجی شگرف دست یافتند.

روش‌شناسی مستشرقان ما را در فهم راهی که برای کشف میراث اسلامی پیموده‌اند کمک می‌کند. بنابراین ناگزیریم فصلی جدا به آشنایی با روش مستشرقان، بیان خوبی‌ها و بدی‌ها و آگاهی از نقاط قوت و ضعف روش‌های آنان اختصاص بدهیم. به همین جهت روش پنج تن از بهترین مستشرقان متخصص در مطالعات عربی و اسلامی را، از ملیت‌ها و دین‌های متفاوت، بررسی خواهیم کرد. این پنج مستشرق بزرگ عبارت‌اند از: گلدزیهر مجار، بیکر آلمانی، مک‌دونالد امریکایی بریتانیایی، ماسینیون فرانسوی و هُرگرونیه هلندی.

1.. Ruben Levey, An introduction to the sociology of Islam.

2.. Jean-Paul Charnay, Sociologie religieuse de l’islam.

  • نام منبع :
    نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 437
صفحه از 143
پرینت  ارسال به