همچنین نخستین چاپخانه عربی را تأسیس کرد. قیصر کتابهای عربی و منشوراتی که در این چاپخانه تهیه میشد را به سرزمینهای تحت سلطنت عثمانی میفرستاد.۱
تأسیس بخش ویژهای برای مطالعه تمدن عربی و اسلامی در دانشگاه علوم روسیه و نیز اعزام گروههای علمی برای یادگیری زبانهای شرقی گامهای بزرگی در پیشرفت و گسترش استشراق روسیه بودند. مدرسه استشراقی روسیه در سه دهه نخست قرن نوزدهم و در شهر سنپترزبورگ رونق گرفت. تأسیس موزه آسیایی در پایتخت روسیه، که نسخههای خطی عربی کمیابی را در خود داشت، کمک شایانی به این رونق کرد.
ایجاد کرسیهای آموزش زبانهای شرقی در دانشگاههای روسیه اثر قابل توجهی در شکلگیری و پیشرفت مدرسه استشراقی روسیه داشت که از مهمترین آنها میتوان به کرسی تدریس زبانهای شرقی در دانشگاه خارکوف، تدریس زبان عربی در دانشگاه کازان و تأسیس انجمن زبان در دانشگاه مسکو اشاره کرد. نتیجه ایجاد این کرسیها در دانشگاههای روسیه و استفاده از اساتید بزرگی چون دوساسی، تربیت مستشرقان روس متعددی بود که برای تحقق اهداف استشراق روسی تلاش کردند.
مهمترین مستشرقان روس بدین قرارند:
- کاظم بیگ: وی یک مستشرق روس مسلمان بود. او نسخه خطی جغرافیایی مهم تألیف دانشمند مصری، یعقوبی، را تحقیق کرد و برای آن مقدمهای نوشت. توجه این مستشرق به قضایای نظریِ صرف بیش از مسائل علمی بود و بر خلاف شاگردش، بوریزف، که بر مسائل جاری خاورمیانه متمرکز بود، بر مطالعه و تحقیق درباره تاریخ اسلام متمركز شد.۲