دیگر خطای روشی گلدزیهر اعتماد بر روش «اثر تاریخی» است. او همت فراوانی در بررسی مصادر خارجی اسلام گماشت؛ زیرا اعتقاد داشت این عوامل تأثیر بسیاری در تحول دین اسلام داشتهاند. مفاد نتیجه علمی بهدستآمده از این تلاشها تأثیرپذیری دین اسلام از عوامل خارجی، در تشریع، تصوف و کلام بود. ما تأثیرگذاری تمدنها بر یکدیگر را انکار نمیکنیم، ولی اسلام دارای یک اصالت حقیقی است که عامل خارجی نمیتواند خدشهای بر آن وارد کند؛ زیرا تمدن اسلامی در تحول و شکوفایی، در وهله اول، متکی بر مصادر اصلی خویش است و در مرحلههای بعد با فهم کامل اندیشه دخیل، آن را با ویژگیهای خود سازگار و به تمدن پس از خود تسلیم میکند.
اندیشههای گلدزیهر، بهویژه درباره احادیث نبوی و تفسیر قرآن، و استنتاجات او درباره برخی از قضایای اسلامی را بیان نکردیم؛ چراکه در این بحث فقط قصد داشتیم روش علمی این پژوهشگر در مطالعات اسلامی را بیان کنیم. گلدزیهر، بهدرستی، بنیانگذار مطالعات اسلامی در غرب به شمار میرود؛ اما اسنوک هُرگرونیه نیز در این زمینه از اهمیتی همتراز او برخوردار است. در بحث بعد روش این مستشرق را بررسی خواهیم كرد.
۲. هُرگرونیه
اسنوک هُرگرونیه،۱ مستشرق هلندی (۱۸۵۷-۱۹۳۶)، یکی از بنیانگذاران اصلی مطالعات اسلامی در غرب اروپا به شمار میرود. او گذشته و اکنونِ جهان اسلام را بررسی کرد و در بیان ویژگیهای فقه اسلامی سهم داشت. وی همچنین الگوی مستشرقانی محسوب میشود که به اهداف استعماری خدمت کردند.
هُرگرونیه زمانی که در دانشکده الاهیات دانشگاه لیدن دانشجوی زبان عربی