اهداف سیاسی و استعماری خالی نبوده است. حضور نظامی مستقیم امریکا در خاورمیانه دلیلی عملی بر صدق این مدعا است.
ط) ویژگیهای علمی تحقیقات استشراقی
در بحث گذشته ویژگیهای تحقیقات استشراقی را بیان کردیم و گفتیم که این ویژگیها از اهداف دیگر و اهداف غیر علمی جدا نیست. غرض از بیان تمام مسائلی که در این فصل گذشت، روشن شدن مرحله علمی استشراق بود؛ هرچند نمیتوان آن را به زمان یا مکان خاصی محدود کرد. مرحله علمی با دیگر مراحل استشراق تداخل دارد و از آنها جداشدنی نیست؛ اما به دلیل روش بحث و لزوم تقسیم، این مرحله را جداگانه مطرح کردیم.
مرحله استشراق علمی به صورت واضح بعد از جنگ جهانی دوم تبلور یافت. این مرحله، اگرچه نمیتوان کاملاً چنین گفت، برای تحقیق اهداف علمی محض ایجاد شد و در مواردی از دیگر مراحل استشراق متمایز میشود. در مرحله علمی استشراق مراکز تخصصی علمی ایجاد شدند و هر مستشرق در شاخه مشخصی از مسائل شرقشناسی متخصص شد. تلاشهای شرکتها، مؤسسات و برخی نهادهای حکومتی مرتبط با مدارس استشراقی به فراغت ذهنی و تمرکز مستشرقان بر تحقیقات خاص کمک شایانی کرد. تشکیل همایشهای مستشرقان و اینگونه بحثها و تبادل نظرها، تأثیر زیادی بر عمیقتر شدن مطالعات استشراقی داشت.
در این مرحله بسیاری از مستشرقان به دانشگاههای عربی رفتند و بر تدریس به زبان عربی تسلط پیدا کردند. بزرگان مطالعات عربی و اسلامی مانند نالینو، ماسینیون، گویدی پدر و پسر، سانتلانا، شاخت و توماس آرنولد به دانشگاه قاهره رفتند و موضوعات بسیاری از مسائل شرق - مانند آداب، فقه، نجوم، علوم، تصوف، فلسفه، فنون و معماری - را تدریس کردند. نتیجه این تلاش، پرورش نسلی جدید