649
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل

۱۰ / ۲

حكمت تأخير اجابت

۱۰۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده اى كه خداوند دوستش دارد ، او را مى خواند و خدا مى فرمايد : «اى جبرئيل ! حاجت اين بنده ام را با تأخير برآورده ساز ؛ زيرا دوست دارم صدايش را بشنوم» . و بنده اى كه خداوند از او بيزار است ، او را مى خواند و خداى متعال مى فرمايد : «اى جبرئيل ! حاجت اين بنده ام را به خاطر اخلاصش برآورده ساز و تعجيل كن ؛ زيرا دوست ندارم صدايش را بشنوم».

۱۰۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كافر ۱ براى حاجتش به درگاه خداوند عز و جلدعا مى كند و حاجتش برآورده مى شود ، و[لى] مؤمن به درگاه خداوند متعال دعا مى كند و در اجابتش كندى مى شود . از اين كار ، داد و فرياد فرشتگان بلند مى شود . خداوند متعال مى فرمايد : «كافر را اجابت كردم تا ديگر مرا نخواند و ياد من نكند ؛ چرا كه از او و صدايش بيزارم ؛ ولى در اجابت دعاى مؤمن ، كندى مى كنم تا از من نَبُرد و مرا ياد كند ؛ چرا كه خودش و زارى كردنش را دوست دارم».

۱۰۳۲.اُسد الغابةـ به نقل از محمّد بن منكدر ، از مردى انصارى ، از پدرش ـ: با پيامبر خدا نشسته بودم كه يك باره غرق در گوش دادن شد ، به طورى كه نگران ايشان شديم . سپس به خود آمد و رو به ما كرد و فرمود : «جبرئيل نزد من آمد و گفت : خداى متعال هر گاه بنده مؤمنش او را بخواند ، مى فرمايد : اى جبرئيل ! دعاى بنده مؤمنم را مستجاب كردم و حاجتش را برآوردم و من صدايش را دوست دارم » .
پيامبر صلى الله عليه و آله دوباره مدّتى طولانى غرق در گوش دادن شد و آن گاه به خود آمد و رو به ما كرد و فرمود : «جبرئيل نزد من آمد و گفت : خداى متعال هر گاه بنده كافرش او را بخواند ، مى فرمايد : اى جبرئيل ! حاجتش را برآور كه از صدايش متنفّرم ».

1.مقصود كافرى است كه منكر خدا نيست ، چنان كه در آيه ۲۵ لقمان آمده : واگر از ايشان (مشركان) پرسى چه كسى آسمان ها و زمين را آفريده؟ گويند : خدا» .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل
648

۱۰ / ۲

حِكمَةُ تَأخيرِ الإِجابَةِ

۱۰۳۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ العَبدَ لَيَدعُو اللّهَ وهُوَ يُحِبُّهُ ، فَيَقولُ : يا جِبريلُ ، اقضِ ۱ لِعَبدي هذا حاجَتَهُ وأخِّرها ؛ فَإِنّي اُحِبُّ أن أسمَعُ صَوتَهُ ، وإنَّ العَبدَ لَيَدعُو اللّهَ وهُوَ يُبغِضُهُ ، فَيَقولُ اللّهُ تَعالى : يا جِبريلُ اقضِ لِعَبدي حاجَتَهُ بِإِخلاصِهِ وعَجِّلها لَهُ ؛ فَإِنّي أكرَهُ أن أسمَعَ صَوتَهُ . ۲

۱۰۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ الكافِرَ ۳ لَيَدعُو اللّهَ عز و جل في حاجَتِهِ فَتُقضى لَهُ ، وإنَّ المُؤمِنَ لَيَدعُو اللّهَ تَعالى فَتُبطِئُ عَلَيهِ الإِجابَةُ ، فَتَضِجُّ المَلائِكَةُ لِذلِكَ ، فَيَقولُ اللّهُ تَعالى : إنَّما أجَبتُ الكافِرَ لِئَلاّ يَدعُوَني ولا يَذكُرَني ؛ فَإِنّي اُبغِضُهُ واُبغِضُ صَوتَهُ ، واُبطِئُ لِلمُؤمِنِ لِئَلاّ يَنقَطِعَ عَنّي ويَذكُرَني ؛ فَإِنّي اُحِبُّهُ واُحِبُّ تَضَرُّعَهُ . ۴

۱۰۳۲.اُسد الغابة عن محمّد بن المنكدر عن رجل من الأنصار عن أبيه :كُنتُ مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله جالِسا ، فَأَصغى إصغاءً حَتّى أنكَرناهُ ، ثُمَّ أقبَلَ عَلَينا وقَد سُرِّيَ عَنهُ ، فَقالَ : إنَّ جِبريلَ أتاني فَقالَ : إنَّ اللّهَ تَعالى إذا دَعاهُ عَبدُهُ المُؤمِنُ قالَ : يا جِبريلُ قَدِ استَجَبتُ لِعَبدِيَ المُؤمِنِ وقَضَيتُ حاجَتَهُ ، وإني اُحِبُّ صَوتَهُ .
ثم أصغَى الثّانِيَةَ فَطالَ إصغاؤُهُ ، ثُمَّ أقبَلَ عَلَينا وقَد سُرِّيَ عَنهُ فَقالَ : جاءَني جِبريلُ فَقالَ : إنَّ اللّهَ تَعالى إذا دَعاهُ عَبدُهُ الكافِرُ ، قالَ : يا جِبريلُ ، اقضِ حاجَتَهُ ، فَإِنّي اُبغِضُ صَوتَهُ. ۵

1.فى مجمع البيان و جامع الأخبار و الفردوس : «لاتقضِ» بدل «اقضِ» .

2.تاريخ دمشق : ج ۸ ص ۲۴۴ ح ۲۱۹۲ ، الفردوس : ج ۱ ص ۱۹۷ ح ۷۴۵ كلاهما عن أنس ، كنزالعمّال : ج ۲ ص ۸۶ ح ۳۲۶۴ ؛ مجمع البيان : ج ۲ ص ۵۰۱ ، عدّة الداعي : ص ۲۵ ، جامع الأخبار : ص ۳۷۰ ح ۱۰۲۵ كلّها عن جابر بن عبد اللّه .

3.المراد من الكافر ـ هنا ـ هو الذي ليس منكرا للّه كما ورد في قوله تعالى : «وَ لَـئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَـوَ تِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» (لقمان : ۲۵) .

4.كنزالعمّال : ج ۲ ص ۸۶ ح ۳۲۶۲ نقلاً عن الخليلي عن جابر ، وراجع الدرّ المنثور : ج ۱ ص ۲۲۷ وجامع الأخبار : ص ۳۶۹ ح ۱۰۲۴ .

5.اُسد الغابة : ج ۶ ص ۳۷۸ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9025
صفحه از 737
پرینت  ارسال به