271
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل

۴۱۶.مسند ابن حنبلـ به نقل از اُمّ فضل ـ: پيامبر صلى الله عليه و آله به ديدن عبّاس ـ كه بيمار بود ـ رفت . او آرزوى مرگ كرد . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «اى عبّاس ، اى عموى پيامبر خدا ! آرزوى مرگ مكن . اگر نيكوكار باشى ، بر نيكوكارى خويش مى افزايى و اين ، براى تو بهتر است ، و اگر گنهكار باشى ، چنانچه بيشتر زنده بمانى تا توبه كنى و گناهانت را جبران كنى ، باز برايت بهتر است . پس ، آرزوى مرگ نكن».

۴۱۷.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابو اُمامه ـ: خدمت پيامبر خدا نشستيم . ايشان ، ما را اندرز داد [و از خدا و آخرت ياد كرد ]و ما منقلب شديم . سعد بن ابى وقّاص به گريه افتاد و بسيار گريست و گفت : كاش مُرده بودم.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «اى سعد! در حضور من ، تمنّاى مرگ مى كنى؟!» و اين جمله را سه بار تكرار كرد . سپس فرمود : «اى سعد! اگر براى بهشت آفريده شده باشى ، پس چنانچه عمرت طولانى باشد و كردار نيك كنى، اين برايت بهتر است».

۴۱۸.المستدركـ به نقل از حسن ۱ ـ: حكم بن عمرو غفارى گفت : الهى طاعون بگيرم !
مردى از ميان جمع گفت : چرا اين را مى گويى ، در حالى كه من از پيامبر خدا شنيدم كه مى فرمايد : «هيچ يك از شما به خاطر گزندى كه به او رسيده نبايد آرزوى مرگ كند».
حكم گفت : من هم آنچه را شما شنيده ايد ، شنيدم ؛ ليكن مى خواهم شش چيز را نبينم : فروختن حكم ۲ [الهى] ، فراوانىِ گَزمه ها ، فرمان روايىِ كودكان ، ريختن خون ها ، بُريدن پيوندهاى خويشاوندى ، و نوجوانانى كه در آخر زمان مى آيند و قرآن را به آواز مى خوانند.

1.مقصود ، امام حسن عليه السلام يا حسن بصرى است .

2.مناوى مى گويد : مقصود ، فروختن حكم با رشوه (رشوه گرفتن در قضاوت) است.


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل
270

۴۱۶.مسند ابن حنبل عن اُمّ الفضل :إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله دَخَلَ عَلَى العَبّاسِ وهُوَ يَشتَكي ، فَتَمَنَّى المَوتَ ، فَقالَ [النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله ] : يا عبّاسُ ، يا عَمَّ رَسولِ اللّهِ ، لا تَتَمَنَّ المَوتَ ، إن كُنتَ مُحسِنا تَزدادُ إحسانا إلى إحسانِكَ خَيرٌ لَكَ ، وإن كُنتَ مُسيئا فَأَن تُؤَخَّرَ تَستَعتِبُ خَيرٌ لَكَ ، فَلا تَتَمَنَّ المَوتَ . ۱

۴۱۷.مسند ابن حنبل عن أبي اُمامة :جَلَسنا إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَذَكَّرَنا ورَقَّقَنا ، فَبَكى سَعدُ بنُ أبي وَقّاصٍ فَأَكثَرَ البُكاءَ ، فَقالَ : يا لَيتَني مِتُّ .
فَقالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : يا سَعدُ ، أعِندي تَتَمَنَّى المَوتَ ؟! فَرَدَّدَ ذلِكَ ثَلاثَ مَرّاتٍ ، ثُمَّ قالَ : يا سَعدُ ، إن كُنتَ خُلِقتَ لِلجَنَّةِ ، فَما طالَ عُمُرُكُ أو حَسُنَ مِن عَمَلِكَ فَهُوَ خَيرٌ لَكَ . ۲

۴۱۸.المستدرك عن الحسن :قالَ الحَكَمُ بنُ عَمرٍو الغِفارِيُّ : يا طاعونُ خُذني إلَيكَ ! فَقالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ القَومِ : لِمَ تَقولُ هذا ، وقَد سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : لا يَتَمَنَّيَنَّ أحَدُكُمُ المَوتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهِ ؟
قالَ : قَد سَمِعتُ ما سَمِعتُم ، ولكِنّي اُبادِرُ سِتّا : بَيعَ الحُكمِ ۳ ، وكَثرَةَ الشُّرَطِ ۴ ، وإمارَةَ الصِّبيانِ ، وسَفكَ الدِّماءِ ، وقَطيعَةَ الرَّحِمِ ، ونَشوا ۵ يَكونونَ في آخِرِ الزَّمانِ يَتَّخِذونَ القُرآنَ مَزاميرَ . ۶

1.مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۲۵۶ ح ۲۶۹۳۸ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۴۸۹ ح ۱۲۵۴ ، مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۳۱۰ ح ۷۰۴۰ نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۵ ص ۵۵۵ ح ۴۲۱۵۶؛ الأمالي للطوسي : ص ۳۸۵ ح ۸۳۷ ولم يذكر فيه اسم العبّاس عمّ النبيّ صلى الله عليه و آله ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۱۲۸ ح ۱۶ .

2.مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۳۰۴ ح ۲۲۳۵۶ ، المعجم الكبير : ج ۸ ص ۲۱۷ ح ۷۸۷۰ ، تاريخ دمشق : ج ۲۰ ص ۳۳۷ ح ۴۶۹۰ ، كنزالعمّال : ج ۱۵ ص ۵۵۵ ح ۴۲۱۵۵ .

3.قال المناوي : بَيعُ الحُكْمِ بأخذ الرشوة عليه ، فالمراد به هنا معناه اللغوي ، وهو مقابلة شيء بشيء (فيض القدير : ج ۳ ص ۲۵۳) .

4.جمع شرطي .

5.جمع ناشئ كخادم وخَدَم . يريد جماعةً أحداثا (النهاية : ج ۵ ص ۵۱ «نشأ») .

6.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۵۰۱ ح ۵۸۷۱ ، كنزالعمّال : ج ۱۱ ص ۲۳۴ ح ۳۱۳۵۶ وراجع مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۲۵۲ ح ۲۴۰۲۵ والمعجم الكبير : ج ۱۸ ص ۳۶ ح ۶۰ و ۶۱ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9319
صفحه از 737
پرینت  ارسال به