487
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل

۷۹۱.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ: پيامبر خدا فرمود : «روز قيامت ، خداوند ، مؤمن را صدا مى زند و او را در برابر خود ، نگه مى دارد و مى فرمايد : بنده ام! من به تو دستور دادم كه مرا بخوانى و وعده ات دادم كه پاسخت دهم . آيا مرا مى خواندى؟ . بنده مى گويد : آرى ، اى پروردگار من!
خداوند مى فرمايد : هر دعايى به درگاهم كردى ، برايت مستجاب شد . آيا فلان و بهمان روز براى اندوهى كه به تو رسيده بود ، دعايم نكردى تا اندوهت را بزدايم و من آن را از تو زدودم؟ .
مى گويد : چرا ، اى پروردگار من!
خداوند مى فرمايد : پس ، آن را در همان دنيا برايت برآوردم . آيا فلان و بهمان روز براى اندوهى كه به تو رسيده بود ، دعايم نكردى تا اندوهت را بزدايم و گشايشى نديدى؟ .
مى گويد : چرا ، اى پروردگار من !
خداوند مى فرمايد : من به جاى آن ، در بهشت چه و چه برايت اندوختم ».
پيامبر خدا فرمود : «[به همين ترتيب ، ]خداوند همه دعاهايى را كه بنده مؤمنش به درگاه او كرده است ، برايش بيان مى كند كه يا در همان دنيا برايش اجابت كرده و يا براى آخرتش اندوخته است» .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «در اين هنگام ، مؤمن مى گويد كه اى كاش هيچ يك از دعاهايش در دنيا به اجابت نرسيده بود».

۷۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آدمى حاجتى را مى طلبد ؛ امّا خداوند ، به خاطر خير و مصلحتش ، آن را از او دور مى گرداند و نمى دهد . پس به ناحق ، مردم را متّهم مى كند و مى گويد : چه كسى مرا بى نياز جلوه داد؟ ۱

۷۹۳.امام على عليه السلام :كَرَم خداوند سبحان ، حكمت او را نقض نمى كند . از اين روست كه همه دعاها اجابت نمى شود.

1.يعنى حقّ مرا با باطل در هم آميخت و از موقعيت من كاست و من نتوانستم به خواسته ام برسم . در نتيجه به من ضرر زد.


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل
486

۷۹۱.المستدرك على الصحيحين عن جابر بن عبد اللّه عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يَدعُو اللّهُ بِالمُؤمِنِ يَومَ القِيامَةِ حَتّى يوقِفَهُ بَينَ يَدَيهِ ، فَيَقولُ : عَبدي ، إنّي أمَرتُكَ أن تَدعُوَني ووَعَدتُكَ أنِ استَجَبتُ لَكَ ، فَهَل كُنتَ تَدعوني ؟ فَيَقولُ : نَعَم يا رَبِّ .
فَيَقولُ : أما إنَّكَ لَم تَدعُني بِدَعوَةٍ إلاَّ استُجيبَ لَكَ ، فَهَل لَيسَ دَعَوتَني يَومَ كَذا وكَذا لِغَمٍّ نَزَلَ بِكَ أن اُفَرِّجَ عَنكَ فَفَرَّجتُ عَنكَ ؟ فَيَقولُ : نَعَم يا رَبِّ .
فَيَقولُ : فَإِنّي عَجَّلتُها لَكَ فِي الدُّنيا ، ودَعَوتَني يَومَ كَذا وكَذا لِغَمٍّ نَزَلَ بِكَ أن اُفَرِّجَ عَنكَ فَلَم تَرَ فَرَجا ؟ قالَ : نَعَم يا رَبِّ ، فَيَقولُ : إنِّي ادَّخَرتُ لَكَ بِها فِي الجَنَّةِ كَذا وكَذا .
قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : فَلا يَدَعُ اللّهُ دَعوَةً دَعا بِها عَبدُهُ المُؤمِنُ إلاّ بَيَّنَ لَهُ ، إمّا أن يَكونَ عَجَّلَ لَهُ فِي الدُّنيا ، وإمّا أن يَكونَ ادَّخَرَ لَهُ فِي الآخِرَةِ . قالَ : فَيَقولُ المُؤمِنُ في ذلِكَ المَقامِ : يا لَيتَهُ لَم يَكُن عُجِّلَ لَهُ في شَيءٍ مِن دُعائِهِ . ۱

۷۹۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ الرَّجُلَ لَيَطلُبُ الحاجَةَ فَيَزويهَا اللّهُ عَنهُ لِما هُوَ خَيرٌ لَهُ ، فَيَتَّهِمُ النّاسَ ظالِما لَهُم ، فَيَقولُ : مَن شَبَّعَني ۲ ؟ ۳

۷۹۳.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ كَرَمَ اللّهِ سُبحانَهُ لا يَنقُضُ حِكمَتَهُ ، فَلِذلِكَ لا يَقَعُ الإِجابَةُ في كُلِّ دَعوَةٍ. ۴

1.المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۶۷۱ ح ۱۸۱۹ ، حلية الأولياء : ج ۶ ص ۲۰۸ نحوه ، كنزالعمّال : ج ۲ ص ۹۲ ح ۳۲۹۰ .

2.يعني من تزيّن بالباطل وعارضني فيما سألته من الأمير ـ مثلاً ـ ليغيظني بذلك ويُدخل الأذى والضرر عليّ بمعارضته ... وفي اللسان : المتشبّع : المتزيّن بأكثر ممّا عنده ، يتكثّر بذلك ويتزيّن بالباطل ، كالمرأة تكون للرجل ولها ضرائر فتتشبّع بما تدّعي من الحظوة عند زوجها بأكثر ممّا عنده لها ، تريد بذلك غيظ جاراتها (فيض القدير : ج ۲ ص ۴۲۹ ، وراجع لسان العرب : ج ۸ ص ۱۷۲ «شبع») .

3.المعجم الكبير : ج ۱۱ ص ۲۸۴ ح ۱۲۰۱۱ عن ابن عبّاس ، كنزالعمّال : ج ۲ ص ۷۹ ح ۳۲۲۳ وفيه «سبّعني» بدل «شبّعني» أي عابني وانتقصني .

4.غرر الحكم : ح ۳۴۷۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۵۱ ح ۳۳۱۱ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9392
صفحه از 737
پرینت  ارسال به