65
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم

حديث

۱۱۵۵.امام على عليه السلام :شنيدم مردى براى پدر و مادرش كه مشرك بودند ، طلب آمرزش مى كند . به او گفتم : براى پدر و مادر مشركت آمرزش مى طلبى؟
گفت : مگر ابراهيم براى پدرش كه مشرك بود ، طلب آمرزش نكرد؟
من ، اين مطلب را به پيامبر صلى الله عليه و آله گفتم . پس اين آيه نازل شد : «بر پيامبر و كسانى كه ايمان آورده اند ، نسزد كه براى مشركان ، طلب آمرزش كنند» .

۱۱۵۶.تفسير العيّاشىـ به نقل از ابو اسحاق هَمْدانى ، از مردى ـ: مردى در كنار من نماز خواند و براى پدر و مادرش كه در جاهليت از دنيا رفته بودند ، طلب آمرزش كرد.
گفتم : براى پدر و مادرت آمرزش مى طلبى ، در صورتى كه در زمان جاهليت مُرده اند؟
گفت : ابراهيم عليه السلام براى پدرش طلب آمرزش كرد . من ندانستم چه پاسخى به او بدهم . مطلب را به پيامبر صلى الله عليه و آله گفتم . پس خداوند ، اين آيه را فرو فرستاد : «آمرزش خواهى ابراهيم براى پدرش ، جز براى وعده اى كه به او داده بود ، نبود ؛ امّا چون بر او روشن شد كه وى دشمنِ خداست ، از او بيزارى جُست» . فرمود : «يعنى چون از دنيا رفت ، معلوم شد كه وى دشمن خداست و ديگر برايش طلب آمرزش نكرد».

۱۱۵۷.تفسير العيّاشىـ به نقل از ابراهيم بن ابى البلاد ، از يكى از يارانش ـ: امام صادق صلى الله عليه و آله فرمود : «مردم درباره اين سخن خداوند كه : «و آمرزش خواهى ابراهيم براى پدرش ، جز براى وعده اى كه به او داده بود ، نبود» چه مى گويند؟».
گفتم : مى گويند كه ابراهيم عليه السلام به پدرش وعده داد برايش استغفار كند.
فرمود : «اين طور نيست . ابراهيم عليه السلام به او قول داد كه [اگر ]اسلام آورد ، براى او طلب آمرزش كند ؛ امّا چون معلوم شد كه وى ، دشمن خداست ، از او بيزارى جُست» .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
64

الحديث

۱۱۵۵.الإمام عليّ عليه السلام :سَمِعتُ رَجُلاً يَستَغفِرُ لِأَبَوَيهِ وهُما مُشرِكانِ ، فَقُلتُ لَهُ : أتَستَغفِرُ لِأَبَوَيكَ وهُما مُشرِكانِ ؟ فَقالَ : أوَ لَيسَ استَغفَرَ إبراهيمُ لِأَبيهِ وهُوَ مُشرِكٌ ؟
فَذَكَرتُ ذلِكَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، فَنَزَلَت : «مَا كَانَ لِلنَّبِىِّ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ» . ۱

۱۱۵۶.تفسير العيّاشي عن أبي إسحاق الهمداني عن رجل :صَلّى رَجُلٌ إلى جَنبي فَاستَغفَرَ لِأَبَوَيهِ ، وكانا ماتا فِي الجاهِلِيَّةِ .
فَقُلتُ : تَستَغفِرُ لِأَبَوَيكَ وقَد ماتا فِي الجاهِلِيَّةِ ؟ فَقالَ : قَدِ استَغفَرَ إبراهيمُ لِأَبيهِ ، فَلَم أدرِ ما أرُدُّ عَلَيهِ ، فَذَكَرتُ ذلِكَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، فَأَنزَلَ اللّهُ : «وَ مَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَ هِيمَ لِأَبِيهِ إِلاَّ عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِّلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ» قالَ : لَمّا ماتَ تَبَيَّنَ أنَّهُ عَدُوٌّ للّهِِ فَلَم يَستَغفِر لَهُ . ۲

۱۱۵۷.تفسير العيّاشي عن إبراهيم بن أبي البلاد عن بعض أصحابه :قالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : ما يَقولُ النّاسُ في قَولِ اللّهِ : «وَ مَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَ هِيمَ لِأَبِيهِ إِلاَّ عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ» ؟ قُلتُ : يَقولونَ إنَّ إبراهيمَ وَعَدَ أباهُ لِيَستَغفِرَ لَهُ .
قالَ : لَيسَ هُوَ هكَذا ، إنَّ إبراهيمَ وَعَدَهُ أن يُسلِمَ فَاستَغفَرَ لَهُ ، فَلَمّا تَبَيَّنَ أنَّهُ عَدُوٌّ للّهِِ تَبَرَّأَ مِنهُ . ۳

1.سنن الترمذي : ج ۵ ص ۲۸۱ ح ۳۱۰۱ ، سنن النسائي : ج ۴ ص ۹۱ والآية فيه «وَ مَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَ هِيمَ لِأَبِيهِ إِلاَّ عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ» ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۷۶ ح ۱۰۸۵ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۳۶۵ ح ۳۲۸۹ ، شُعَب الإيمان : ج ۷ ص ۴۱ ح ۹۳۷۸ ، مسند الطيالسي : ص ۲۰ ح ۱۳۱ نحوه وكلّها عن أبي الخليل ، كنزالعمّال : ج ۲ ص ۴۲۱ ح ۴۳۹۹ .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۱۴ ح ۱۴۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۸۸ ح ۱۵ و ج ۷۵ ص ۳۹۰ ح ۸ .

3.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۱۴ ح ۱۴۶ ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۸۸ ح ۱۴ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5631
صفحه از 680
پرینت  ارسال به