381
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم

باب هفتم : طوايفى كه امام على آنان را نفرين كرد

۷ / ۱

قريش

۱۴۸۶.امام على عليه السلام :بار خدايا! از قريش به تو شِكوه مى كنم؛ زيرا كه آنان ، پيوند خويشاوندى مرا گسستند و جام مرا باژگونه ساختند ۱ و منزلت والاى مرا خُرد شِمردند و بر سرِستاندن حقّى كه من ، از آنان بدان سزاوارتر بودم ، با يكديگر هم داستان شدند و آن را از كَفَم رُبودند .

۱۴۸۷.امام على عليه السلام :بار خدايا! از قريش و آنان كه يارى شان كردند ، به تو شِكوه مى كنم؛ چرا كه آنان ، پيوند خويشاوندى مرا گسستند و منزلت والاى مرا خُرد شمردند و بر سِتاندن آنچه از آنِ من بود ، با يكديگر هم داستان شدند و سپس گفتند : بدان كه حق را گاه مى گيرى و گاه بايد وا نهى .

۱۴۸۸.امام على عليه السلام :بار خدايا! من از قريش و آنان كه يارى شان كردند ، به تو دادخواهى مى كنم؛ چرا كه آنان ، رشته خويشاوندى مرا گسستند و جام مرا باژگونه ساختند و در ستيزه با من ، بر سر حقّى كه من ، بدان از ديگران سزاوارتر بودم، هم داستان شدند و گفتند : بدان كه گاه باشد كه حق را بستانى و گاه ، حق را از تو باز دارند. پس، اندوهگنانه بشكيب يا از اندوه بمير .
و من نگريستم، ديدم كه مرا جز خانواده ام هيچ يارى نيست ؛ نه مدافعى و نه پشتيبانى . پس، دريغم آمد كه ايشان را به كام مرگ بفرستم. از اين رو، چشمِ خاشاكْ گرفته را بر هم نهادم و آب دهان را ، استخوان در گلو، فرو بُردم و در فرو بُردن خشم ، شكيبى تلخ تر از هندوانه بوجهل و دردناك تر از گَزِش تيغ ، پيش گرفتم .

1.اين جمله ، كنايه از تضييع حق است .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
380

البابُ السّابِعُ : طوائف دعا عليهم الإمام عليّ

۷ / ۱

قُرَيشٌ

۱۴۸۶.الإمام عليّ عليه السلام :اللّهُمَّ ، إنّي أستَعديكَ عَلى قُرَيشٍ ؛ فَإِنَّهُم قَطَعوا رَحِمي ، وأصغَوا ۱ إنائي ، وصَغَّروا عَظيمَ مَنزِلَتي ، وأجمَعوا عَلى مُنازَعَتي حَقّا كُنتُ أولى بِهِ مِنهُم فَسَلَبونيهِ . ۲

۱۴۸۷.عنه عليه السلام :اللّهُمَّ إنّي أستَعديكَ عَلى قُرَيشٍ ومَن أعانَهُم ؛ فَإِنَّهُم قَطَعوا رَحِمي ، وصَغَّروا عَظيمَ مَنزِلَتي ، وأجمَعوا عَلى مُنازَعَتي أمرا هُوَ لي ، ثُمَّ قالوا : ألا إنَّ فِي الحَقِّ أن تَأخُذَهُ ، وفِي الحَقِّ أن تَترُكَهُ . ۳

۱۴۸۸.عنه عليه السلام :اللّهُمَّ إنّي أستَعديكَ عَلى قُرَيشٍ ومَن أعانَهُم ، فَإِنَّهُم قَد قَطَعوا رَحِمي ، وأكفَؤوا إنائي ، وأجمَعوا عَلى مُنازَعَتي حَقّا كُنتُ أولى بِهِ مِن غَيري ، وقالوا : ألا إنَّ فِي الحَقِّ أن تَأخُذَهُ وفِي الحَقِّ أن تُمنَعَهُ ، فَاصبِر مَغموما أو مُت مُتَأَسِّفا ، فَنَظَرتُ فَإِذا لَيسَ لي رافِدٌ ولا ذابٌّ ولا مُساعِدٌ إلاّ أهلَ بَيتي ، فَضَنِنتُ ۴ بِهِم عَنِ المَنِيَّةِ ، فَأَغضَيتُ عَلَى القَذى ، وجَرِعتُ ريقي عَلَى الشَّجا ۵ ، وصَبَرتُ مِن كَظمِ الغَيظِ عَلى أمَرَّ مِنَ العَلقَمِ ، وآلَمَ لِلقَلبِ مِن وَخزِ الشِّفارِ ۶ . ۷

1.أصغيتُ الإناءَ : أمَلْته . يقال : فلان مُصغىً إناؤه : إذا نُقِصَ حقُّه (الصحاح : ج ۶ ص ۲۴۰۱ «صغا») .

2.الغارات : ج ۱ ص ۳۰۸ عن عبدالرحمن بن جندب عن أبيه ، كشف المحجّة : ص ۲۴۸ ، المسترشد : ص ۴۱۶ ح ۱۴۱ عن شريح بن هاني وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۵۶۹ ح ۷۲۲ ؛ الإمامة والسياسة : ج ۱ ص ۱۷۶ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۲ .

4.أي بخلتُ ، من الضِّنّ؛ وهو ما تختصّه وتضِنّ به؛ أي تبخل به لمكانه وموقعه عندك (النهاية : ج ۳ ص ۱۰۴ «ضنن») .

5.القذى : ما يقع في العين فيؤذيها كالغبار ونحوه ، والشجا : ما ينشب في الحلق من عظم ونحوه فيغُصّ به ، وهما ـ على ما قيل ـ : كنايتان عن النقمة ومرارة الصبر ، والتألّم من الغبن (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۹۳۲ «شجا») .

6.الشِّفار : جمع شفرة؛ وهي السّكين العريضة (النهاية : ج ۲ ص ۴۸۴ «شفر») .

7.نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۷ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5252
صفحه از 680
پرینت  ارسال به