363
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم

باب ششم : كسانى كه امام على ، آنان را نفرين كرد

۶ / ۱

اشعث بن قيس ۱

۱۴۶۸.نهج البلاغة :امام على عليه السلام ـ در نفرينش به اشعث ـ : لعنت خدا و لعنتِ لعنت كنندگان بر تو باد ، اى بافنده ، پسر بافنده! اى منافق ، پسر كافر ! به خدا سوگند كه يك بار ، كفر ، تو را اسير كرد و يك بار هم اسلام . ثروتت و حَسَب و نَسَبت ، تو را از هيچ يك از اين دو نَرَهانيد [و لكّه ننگ آنها را از دامن تو پاك نكرد] . به راستى مردى كه شمشير را به قوم خويش رهنمون شود و مرگ را به سوى آنان بكشانَد ، سزاوار است كه نزديكان ، دشمنش بدارند و بيگانگان ، امينش ندانند . ۲

۶ / ۲

جاسوس معاويه

۱۴۶۹.الإرشادـ به نقل از جُميع بن عُمَير ـ: على عليه السلام شخصى را ـ كه نامش عيزار بود ـ به گزارش اخبارش به معاويه متّهم كرد . آن شخص ، اين كار را انكار كرد و رد نمود . امير مؤمنان به او فرمود : «آيا به خدا سوگند مى خورى كه چنين كارى نكرده اى؟» .
گفت : آرى . و زود ، سوگند خورد .
امير مؤمنان به وى فرمود : «اگر دروغ مى گويى ، خدا ديده هايت را نابينا كند!» .
جمعه نگذشت كه او كور از خانه خارج شد، به گونه اى كه دستش را مى گرفتند وخداوند ، بينايى اش را گرفت .

1.علي عليه السلام اشعث را از حکومت آذربايجان عزل کرد و وي را به مدينه فرا خواند. او در آغاز، پس از عزل، قصد فرار داشت ؛ امّا با توصيه اطرافيانش به مدينه آمد و به خدمت امام عليه السلام رسيد . او در جنگ صفّين ، عهده دار رياست قبيله «كِنده» بود و فرماندهى جناح راست سپاه على عليه السلام را بر عهده داشت . اشعث ، سردمدار جريانى بود كه حَكَميّت و ابو موسى اشعرى را بر امام عليه السلام تحميل كردند . اشعث ، آشكارا با انتخاب ابن عبّاس و مالك اشتر به عنوان حَكَم ، مخالفت كرد و يمنى بودن يكى از حَكَمين را پيشنهاد داد . او در تشكيل گروه خوارج ، بى اثر نبود و در جنگ نهروان ، گرچه به ظاهر در سپاه امام عليه السلام بود ، امّا در شعله ور ساختن جنگ ، نقش بسزايى داشت . اشعث از كسانى بود كه از داخل سپاه امام عليه السلام يكسر به كارهاى امام ، اعتراض مى كردند ، به گونه اى كه ريشه تمام اختلاف هاى سپاه را در مواضع او دانسته اند . او به قدرى بى شرم و زشتْ خوى بود كه امام عليه السلام را تهديد به قتل كرد . امام عليه السلام او را منافق خواند و بر او نفرين فرستاد . ابن مُلجَم به خانه اشعث ، رفت و آمد داشت و گفته اند كه در صبح روز ضربت خوردن امام عليه السلام به ابن ملجم ، اشاره كرد كه در انجام دادنِ كار ، شتاب كند . ما دليل قطعى و سندى تاريخى در دست نداريم كه ارتباط پنهانىِ اشعث را با معاويه اثبات كند ؛ امّا بايد به اين نكته توجه داشت كه دست هاى پنهان جاسوسان ، با مخفى كارى تمام و پوشش هاى كامل عمل مى كنند و از اين رو ، به ندرت كشف مى شوند ؛ امّا مجموعه جنايت هاى اين خاندان شوم را مى توان دليلى معتبر و قابل اعتماد بر ارتباط او و خاندانش با دشمنان اهل بيت عليهم السلام به شمار آورد و تعبير امام از او به «منافق» اين دليل را تقويت مى كند . دختر او (جَعده) ، امام حسن عليه السلام را مسموم كرد و پسرش (محمّد) ، مسئوليت دستگيرى مسلم بن عقيل را در كوفه به عهده داشت كه با تزوير ، به آن بزرگوار امان داد و عمل نكرد و «از كوزه همان برون تراود كه در اوست» . دو فرزند ديگر او (قيس و عبد اللّه ) نيز از فرماندهان لشكر عمر بن سعد در كربلا بودند و در پليدى و پستى ، چيزى از پدرشان كم نداشتند . قيس ، قطيفه (بالا پوشِ) امام حسين عليه السلام را به غارت برد و به «قيس قطيفه» مشهور گشت .

2.سيّد رضى قدس سره در ذيل اين خطبه مى گويد : مراد امام عليه السلام اين است كه اشعث ، يك بار در زمان كفرش به اسارت افتاد و يك بار نيز در دوران مسلمانى اش ، و اين كه مى فرمايد : «شمشير را به قوم خويش رهنمون شود» ، اشاره به داستانى است كه اشعث با خالد بن وليد در يمامه داشت و طىّ آن ، قومش را فريب داد و به آنان ، نيرنگ زد تا آن كه خالد بر آنان يورش بُرد و پس از آن حادثه ، قوم اشعث به او «عرف النار (كُلاله آتش)» مى گفتند و اين تعبير ، در نزد آنان ، نامى بود براى خيانتكار و عهد شكن .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
362

البابُ السّادِسُ : من دعا عليهم الإمام عليّ

۶ / ۱

الأَشعَثُ بنُ قَيسٍ

۱۴۶۸.نهج البلاغة :مِن كَلامٍ لَهُ عليه السلام قالَهُ لِلأَشعَثِ بنِ قَيسٍ وهُوَ عَلى مِنبَرِ الكوفَةِ يَخطُبُ ، فَمَضى في بَعضِ كَلامِهِ شيءٌ اعتَرَضَهُ الأَشعَثُ فيهِ ، فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، هذِهِ عَلَيكَ لا لَكَ ، فَخَفَضَ عليه السلام إلَيهِ بَصَرَهُ ثُمَّ قالَ : ما يُدرِيكَ ما عَلَيَّ مِمّا لي ، عَلَيكَ لَعنَةُ اللّهِ ولَعنَةُ اللاّعِنينَ ، حائِكٌ ابنُ حائِكٍ ، مُنافِقٌ ابنُ كافِرٍ ، وَاللّهِ لَقَد أسَرَكَ الكُفرُ مَرَّةً وَالإِسلامُ اُخرى ، فَما فَداكَ مِن واحِدَةٍ مِنهُما مالُكَ ولا حَسَبُكَ . وإنَّ امرَأً دَلَّ عَلى قَومِهِ السَّيفَ ، وساقَ إلَيهِمُ الحَتفَ ، لَحَرِيٌّ أن يَمقُتَهُ الأَقرَبُ ، ولا يَأمَنَهُ الأَبعَدُ ۱ . ۲

۶ / ۲

جاسوسِ مُعاوِيَةَ

۱۴۶۹.الإرشاد عن جُميع بن عمير :اِتَّهَمَ عَلِيٌّ عليه السلام رَجُلاً يُقالُ لَهُ العيزارُ بِرَفعِ أخبارِهِ إلى مُعاوِيَةَ ، فَأَنكَرَ ذلِكَ وجَحَدَهُ ، فَقالَ لَهُ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : أ تَحلِفُ بِاللّهِ يا هذا إنَّكَ ما فَعَلتَ ذلِكَ ؟ قالَ : نَعَم . وبَدَرَ فَحَلَفَ .
فَقالَ لَهُ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : إن كُنتَ كاذِبا فَأَعمَى اللّهُ بَصَرَكَ . فَما دارَتِ الجُمُعَةُ حَتّى اُخرِجَ أعمى يُقادُ قَد أذهَبَ اللّهُ بَصَرَهُ . ۳

1.قال السيّد الرضي قدس سره في ذيل الخطبة : يريد عليه السلام أنّه اُسر في الكفر مرّةً وفي الإسلام مرّةً . وأمّا قوله : «دلّ على قومه السيف» فأراد به حديثا كان للأشعث مع خالد بن الوليد باليمامة ، غرّ فيه قومه ومكر بهم حتى أوقع بهم خالد ، وكان قومه بعد ذلك يسمّونه : «عُرفَ النّار» وهو اسم للغادر عندهم .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹ ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۴۳۱ ح ۶۴۰ .

3.الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۰ ، الخرائج والجرائح : ج ۱ ص ۲۰۷ ح ۴۸ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۲۷۹ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۲۸۳ وفيه «الغيرار» بدل «العيزار» وراجع إرشاد القلوب : ص ۲۲۸ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5454
صفحه از 680
پرینت  ارسال به