329
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم

۴ / ۱۲

معاويه و عمرو بن عاص ۱

۱۴۲۳.المعجم الكبيرـ به نقل از ابن عبّاس ـ: پيامبر خدا ، صداى دو مرد را شنيد كه آواز مى خوانند و مى گويند :

هنوز استخوان هاى آن يار نزديك ، هويداستو جنگ ، او را باز مى داردش كه كفن گردد و به گور سپرده شود . ۲
ايشان پرسيد : آن دو كيستند؟ گفته شد : معاويه و عمرو بن عاص .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «بار خدايا ! آن دو را در فتنه به سختى سرنگون ساز و با خشونت ، به سوى آتش ، بِرانشان» .

۱۴۲۴.وقعة صفّينـ به نقل از ابو بَرزه اَسلَمى : اصحاب ، با پيامبر خدا بودند كه صداى آوازى شنيدند . نگريستند كه صدا از كجا مى آيد . مردى رفت و گوش داد ـو اين ، پيش از تحريم شراب بود ـ و باز آمد و گفت : معاويه و عمرو بن عاص اند كه يكى در جواب آواز ديگرى مى خوانَد :

هنوز استخوان هاى آن يار نزديك ، هويداستو او را از اين كه در جنگ به سختى كشته شده و به گور سپرده شود ، باز مى دارد .
پس، پيامبر خدا ، دست هايش را به آسمان برداشت و گفت : «بار خدايا! آنها را به سختى در فتنه سرنگون كن و بار خدايا! آنها را به سختى ، به سوى آتش بِران» .

1.براى شناخت وى ، ر . ك : ص ۵۷۸ .

2.آن دو اين بيت را درباره حمزه سيّدالشهدا مى خواندند و بر او طعن مى زدند .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
328

۴ / ۱۲

مُعاوِيَةُ وعَمرُو بنُ العاصِ

۱۴۲۳.المعجم الكبير عن ابن عبّاس :سَمِعَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله صَوتَ رَجُلَينِ يُغَنِّيانِ وهُما يَقولانِ :

يَزالُ ۱ حَوارِيٌّ يَلوحُ عِظامُهُزَوَى الحَربَ عَنهُ أن يُجَنَّ فَيُقبَرا
فَسَأَلَ عَنهُما فَقيلَ : مُعاوِيَةُ وعَمرُو بنُ العاصِ .
فَقالَ : اللّهُمَّ اركُسهُما فِي الفِتنَةِ رَكسا ، ودُعَّهُما إلَى النّارِ دَعّا . ۲

۱۴۲۴.وقعة صفّين عن أبي برزة الأسلمي :إنَّهُم كانوا مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَسَمِعوا غِناءً ، فَتَشَرَّفوا لَهُ ۳ ، فَقامَ رَجُلٌ فَاستَمَعَ لَهُ ، وذاكَ قَبلَ أن تُحَرَّمَ الخَمرُ ، فَأَتاهُم ثُمَّ رَجَعَ فَقالَ : هذا مُعاوِيَةُ وعَمرُو بنُ العاصِ يُجيبُ أحَدُهُمَا الآخَرَ وهُوَ يَقولُ :

يَزالُ حَوارِيٌّ تَلوحُ عِظامُهُزَوَى الحَربَ عَنهُ أن يُحَسَّ ۴ فَيُقبَرا
فَرَفَعَ رَسولُ اللّهِ يَدَيهِ ، فَقالَ :
اللّهُمَّ اركُسهُم فِي الفِتنَةِ رَكسا ، اللّهُمَّ دُعَّهُم إلَى النّارِ دَعّا . ۵

1.في المصدر : «ولا يزال» ، والصحيح ما أثبتناه من وقعة صفّين ، بدون «ولا» .

2.المعجم الكبير : ج ۱۱ ص ۳۲ ح ۱۰۹۷۰ ، مسند ابن حنبل : ج ۷ ص ۱۸۲ ح ۱۹۸۰۱ ، مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۴۶۴ ح ۷۳۹۹ كلاهما عن أبي برزة ؛ شرح الأخبار : ج ۲ ص ۱۶۵ ح ۴۹۹ كلّها نحوه .

3.هكذا في المصدر ، ولعلّه من التشرّف للشيء : التطلّع والنظر إليه (لسان العرب : ج ۹ ص ۱۷۲ «شرف») . أو أنّ الصواب «فتشوَّقوا له» كما في مسند أبي يعلى ؛ من الشوق والاشتياق : نزاع النفس الى الشيء (لسان العرب : ج ۱۰ ص ۱۹۲ «شوق») .

4.الحَسّ : القتل والاستئصال (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۲۰۶ «حسس») .

5.وقعة صفّين : ص ۲۱۹ ؛ بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۱۸۹ ح ۴۶۹ ؛ مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۴۶۴ ح ۷۴۰۰ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5264
صفحه از 680
پرینت  ارسال به