293
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم

۱۳۹۳.تفسير القمىـ در تفسير اين سخن خداى متعال كه : «و گفتند : زنهار كه از خدايانتان دست برنداريد، نه از «وَد» ، نه از «سُواع» ، نه از «يَغوث» ، نه از «يَعوق» و نه از «نَسر»!» ـ: پيش از نوح عليه السلام مردمانى مؤمن بودند كه چون مُردند ، مردم از مُردن ايشان ، اندوهناك شدند. پس، ابليس آمد و مجسّمه هاى آنها را برايشان ساخت تا بدانها اُنس بگيرند و انس گرفتند، و چون زمستان مى رسيد ، آن مجسّمه ها را به داخل خانه هاى خود مى بُردند. آن نسل رفت و نسل بعد آمد . ابليس ، نزد ايشان آمد و گفت : اينها ، خدايانى هستند كه پدران شما آنها را مى پرستيدند . پس، آنان نيز به پرستش مجسّمه ها پرداختند و شمارِ بسيارى از ايشان ، گم راه شدند. اين جا بود كه نوح عليه السلام نفرينشان كرد و خداوند ، آنان را از ميان برداشت .

۳ / ۲

نفرين لوط

«و [ياد كن] لوط را ، آن گاه كه به قوم خويش گفت : شما به كارى زشت مى پردازيد كه پيش از شما هيچ يك از جهانيان ، چنان نمى كرده است . آيا شما با مُرده ها در مى آميزيد و راه [زاد و ولد] را قطع مى كنيد و در محافل خود ، پليدكارى مى كنيد؟ و پاسخ قومش جز اين نبود كه گفتند : اگر راست مى گويى ، عذاب خدا را براى ما بياور. لوط گفت : پروردگار من! مرا بر اين قوم فسادكار ، چيره گردان» .

۳ / ۳

نفرين شعيب

«بزرگان قومش كه گردن فرازى مى كردند، گفتند : اى شعيب! يا تو و كسانى را كه با تو ايمان آورده اند ، از آبادى خود بيرون مى كنيم يا به كيش ما باز گرديد . گفت : آيا هر چند كراهت داشته باشيم؟ اگر بعد از آن كه خدا ، ما را از آن نجات بخشيده ، به كيش شما باز آييم ، در حقيقت ، به خدا دروغ بسته ايم و ما را نسِزد كه به آن باز آييم، مگر آن كه پروردگار ما خدا بخواهد ، كه پروردگار ما ، از نظر دانش ، بر هر چيزى احاطه دارد. بر خدا توكّل كرده ايم. بار پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حق داورى كن ، كه تو بهترينِ داورانى . بزرگان قومش كه كافر بودند ، گفتند : اگر از شعيب پيروى كنيد ، در اين صورت ، قطعا زيانكاريد. پس زمين لرزه ، آنان را فرو گرفت و در خانه هايشان از پا درآمدند» .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
292

۱۳۹۳.تفسير القمّيـ في تَفسيرِ قَولِهِ تَعالى : «وَ قَالُواْ لاَ تَذَرُنَّ ءَالِهَتَكُمْ وَ لاَ تَذَرُنَّ وَدًّا وَ لاَ سُوَاعًا وَ لاَ يَغُوثَ وَ يَعُوقَ وَ نَسْرًا» ـ: كانَ قَومٌ مُؤمِنونَ ۱ قَبلَ نوحٍ عليه السلام ، فَماتوا فَحَزِنَ عَلَيهِمُ النّاسُ ، فَجاءَ إبليسُ فَاتَّخَذَ لَهُم صُوَرَهُم لِيَأنَسوا بِها فَأَنِسوا بِها ، فَلَمّا جاءَهُمُ الشِّتاءُ أدخَلوهَا البُيوتَ ، فَمَضى ذلِكَ القَرنُ وجاءَ القَرنُ الآخَرُ ، فَجاءَهُم إبليسُ فَقالَ لَهُم : إنَّ هؤُلاءِ آلِهَةٌ كانَ ۲ آباؤُكُم يَعبُدونَها ، فَعَبَدوهُم وضَلَّ مِنهُم بَشَرٌ كَثيرٌ ، فَدَعا عَلَيهِم نوحٌ حَتّى أهلَكَهُمُ اللّهُ . ۳

۳ / ۲

دُعاءُ لوطٍ

«وَ لُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَـحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَــلَمِينَ * أَئنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَ تَأْتُونَ فِى نَادِيكُمُ الْمُنكَرَ فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَن قَالُواْ ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّـدِقِينَ * قَالَ رَبِّ انصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ» . ۴

۳ / ۳

دُعاءُ شُعَيبٍ

«قَالَ الْمَلأَُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَـشُعَيْبُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَكَ مِن قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِى مِلَّتِنَا قَالَ أَوَ لَوْ كُنَّا كَـرِهِينَ * قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِى مِلَّتِكُم بَعْدَ إِذْ نَجّانَا اللَّهُ مِنْهَا وَمَا يَكُونُ لَنَا أَن نَّعُودَ فِيهَا إِلاَّ أَن يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّنَا وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَىْ ءٍ عِلْمًا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنتَ خَيْرُ الْفَـتِحِينَ * وَقَالَ الْمَلأَُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ لَئِن اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَّخَـسِرُونَ * فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دَارِهِمْ جَـثِمِينَ» . ۵

1.في المصدر : «مؤمنين» ، والتَّصويب من بحار الأنوار .

2.في المصدر : «كانوا» ، والصواب ما أثبتناه .

3.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۳۸۷ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۲۴۸ وراجع الكافي : ج ۸ ص ۲۸۰ ح ۴۲۱ .

4.العنكبوت : ۲۸ ـ ۳۰ .

5.الأعراف : ۸۸ ـ ۹۱ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5374
صفحه از 680
پرینت  ارسال به