271
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم

۱۵ / ۵

محمّد بن عبد اللّه حِميَرى ۱

۱۳۷۶.الغيبة ، طوسىـ به نقل از محمّد بن عبد اللّه بن جعفر حِميَرى (در پايين نامه اى كه به امام مهدى عليه السلام نوشته و در آن ، مسائلى از امام عليه السلام پرسيده بود) ـ: . . . لطفى بفرما و براى دنيا و آخرت من و برادرانم دعايى كن. مأجور باشى ، إن شاء اللّه تعالى !
مرقوم فرمود : «خداوند ، به تو و برادرانت ، خيرِ دنيا و آخرت عطا فرمايد!» .

۱۳۷۷.الاحتجاج :در نامه ديگرى از محمّد بن عبد اللّه حِميَرى به صاحب زمان عليه السلام كه در سال ۳۰۷ [هجرى] به ايشان نوشت و در آن ، مسائلى از ايشان پرسيد . . . و تقاضا كرد كه برايش دعا كند.
پاسخ آمد : «خداوند ، به او ببخشايد آنچه را كه او ـ جلّ و تعالى ـ اهل آن است، به خاطر حقّى كه بر ما دارد و احترامى كه براى پدرش ـ كه خدايش رحمت كند ـ قائل بوديم و مقام نزديكى كه او نزد ما داشت ... . از خداوند ، مسئلت داريم كه او را به آنچه از خير دنيا و آخرت ، اميد دارد ، نايل گردانَد و كار دين و دنيايش را، آن سان كه دوست دارد، به سامان آورد، كه او حمايتگرى تواناست .

۱۵ / ۶

محمّد بن عثمان عمرى و پدرش ۲

۱۳۷۸.كمال الدينـ به نقل از عبد اللّه بن جعفر حميرى ـ: توقيعى خطاب به شيخ ابو جعفر محمّد بن عثمان عَمرى در تسليت مرگ پدرش ـ كه خدا از هر دوى آنان خشنود باد ـ صادر شد. در بخشى از آن توقيع ، آمده بود :
«ما از خداييم و به سوى او باز مى گرديم. تسليمِ فرمان اوييم و خرسند به قضايش. پدرت خوش بخت زيست و خوش نام مُرد. پس، خدايش رحمت كند و او را به دوستان و اوليايش ملحق فرمايد؛ چرا كه هماره در كارِ آنان ، كوشا بود و براى هر آنچه كه او را به خداوند عز و جل و به ايشان (ائمّه عليهم السلام) نزديك مى ساخت ، تلاش مى كرد. خداوند ، رويَش را خرّم كُناد ۳ و از لغزش او درگُذراد !».
و در بخش ديگرى آمده بود : «خداوند ، به تو پاداش بسيار دهد و عزايت را برايت نيكو گردانَد. تو و ما ، هر دو داغداريم و فراق او هر دوىِ ما را در غم ، فرو برده است. خداوند ، او را در بازگشتگاهش شاد گردانَد ! از كمال سعادت اوست كه خداوند عز و جل وى را فرزندى چون تو روزى كرد كه پس از او جانشينش باشد و عهده دارِ كار او شود و برايش طلب رحمت كند . مى گويم : خدا را سپاس ؛ زيرا منزلت تو و آنچه خداوند عز و جل در تو و نزد تو نهاده ، خوشايندِ هر انسانى است. خداوند ، يارى ات كند و نيرويت بخشد و مؤيّد و موفّقت بدارد، و خداوند ، حامى ، نگهدار ، پناه و ياور تو باشد و او، خود، بسنده ات كند!» .

1.براى شناخت وى ، ر . ك : ص ۵۵۱ .

2.براى شناخت وى ، ر . ك : ص ۵۵۲ .

3.اشاره است به آيه شريف : «وجوهٌ يومئذ ناضرة إلى ربّها ناظرة ؛ چهره هايى خُرّم اند در آن روز ، و پروردگارشان را نظاره گرند» (قيامت : آيه ۲۲) .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
270

۱۵ / ۵

مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللّهِ الحِميَرِيُّ

۱۳۷۶.الغيبة للطوسي عن محمّد بن عبد اللّه بن جعفر الحميريـ في ذَيلِ كِتابِهِ إلَى الإِمامِ المَهدِيِّ عليه السلام سَأَلَهُ فيهِ عَن مَسائِلَ ـ: ... وتَفَضَّل عَلَيَّ بِدُعاءٍ جامِعٍ لي و لاِءِخواني ، لِلدُّنيا وَالآخِرَةِ ، فَعَلتَ مُثابا إن شاءَ اللّهُ تَعالى .
التَّوقيعُ : جَمَعَ اللّهُ لَكَ ولاِءِخوانِكَ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ . ۱

۱۳۷۷.الاحتجاج :في كِتابٍ آخَرَ لِمُحَمَّدِ بنِ عَبدِ اللّهِ الحِميَرِيِّ إلى صاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام ، مِن جَوابِ مَسائِلِهِ الَّتي سَأَلَ عَنها في سَنَةِ سَبعٍ وثَلاثِمِئَةٍ ... وسَأَلَهُ الدُّعاءَ لَهُ فَخَرَجَ الجَوابُ :
جادَ اللّهُ عَلَيهِ بِما هُوَ ـ جَلَّ وتَعالى ـ أهلُهُ ، إيجابَنا لِحَقِّهِ ، ورِعايَتَنا لِأَبيهِ ـ رَحِمَهُ اللّهُ ـ وقُربَهُ مِنّا... نَسأَلُ اللّهَ بِمَسأَلَتِهِ ما أمَّلَهُ مِن كُلِّ خَيرٍ عاجِلٍ وآجِلٍ ، وأن يُصلِحَ لَهُ مِن أمرِ دينِهِ ودُنياهُ ما يُحِبُّ صَلاحَهُ ، إنَّهُ وَلِيٌّ قَديرٌ . ۲

۱۵ / ۶

مُحَمَّدُ بنُ عُثمانَ العَمرِيُّ وأبوهُ

۱۳۷۸.كمال الدين عن عبد اللّه بن جعفر الحميري :خَرَجَ التَّوقيعُ إلَى الشَّيخِ أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عُثمانَ العَمرِيِّ فِي التَّعزِيَةِ بِأَبيهِ رَضِيَ اللّهُ عَنهُما ، في فَصلٍ مِنَ الكِتابِ :
إنّا للّهِِ وإنّا إلَيهِ راجِعونَ ، تَسليما لِأَمرِهِ ورِضاءً بِقَضائِهِ ، عاشَ أبوكَ سَعيدا ، وماتَ حَميدا ، فَرَحِمَهُ اللّهُ وألحَقَهُ بِأَولِيائِهِ ومَواليهِ عليهم السلام ، فَلَم يَزَل مُجتَهِدا في أمرِهِم ، ساعِيا فيما يُقَرِّبُهُ إلَى اللّهِ عز و جل وإلَيهِم ، نَضَّرَ اللّهُ وَجهَهُ ، وأقالَهُ عَثرَتَهُ .
وفي فَصلٍ آخَرَ :
أجزَلَ اللّهُ لَكَ الثَّوابَ وأحسَنَ لَكَ العَزاءَ ، رُزِئتَ ورُزِئنا وأوحَشَكَ فِراقُهُ وأوحَشَنا ، فَسَرَّهُ اللّهُ في مُنقَلَبِهِ ، وكانَ مِن كَمالِ سَعادَتِهِ أن رَزَقَهُ اللّهُ عز و جل وَلَدا مِثلَكَ يَخلُفُهُ مِن بَعدِهِ ، ويَقومُ مَقامَهُ بِأَمرِهِ ويَتَرَحَّمُ عَلَيهِ ، وأقولُ : الحَمدُ للّهِِ ؛ فَإِنَّ الأَنفُسَ طَيِّبَةٌ بِمَكانِكَ وما جَعَلَهُ اللّهُ عز و جل فيكَ وعِندَكَ ، أعانَكَ اللّهُ وقَوّاكَ وعَضَدَكَ ووَفَّقَكَ ، وكانَ اللّهُ لَكَ وَلِيّا وحافِظا وراعِيا وكافِيا ومُعينا . ۳

1.الغيبة للطوسي : ص ۳۷۸ ح ۳۴۵ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۶۷ ح ۳۵۴ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۵۳ ح ۱ .

2.الإحتجاج : ج ۲ ص ۵۷۸ ح ۳۵۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۶۲ ح ۳ .

3.كمال الدين : ص ۵۱۰ ح ۴۱ ، الغيبة للطوسي : ص ۳۶۱ ح ۳۲۳ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۶۲ ح ۳۵۳ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۴۹ ح ۱ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5454
صفحه از 680
پرینت  ارسال به