153
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم

۱۲۶۶.دلائل النبوّة ، ابو نعيمـ به نقل از بلال ـ: در يك شب سرد ، اذان گفتم و كسى [به نماز ]نيامد. دوباره اذان گفتم، باز كسى نيامد. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «مردم را چه شده است ، اى بلال؟».
گفتم : پدر و مادرم به فدايت! دچار سرما[خوردگى ]شده اند.
فرمود : «بار خدايا! سرما را برايشان بشكن» .
ديدم مردم در هنگام نماز نافله يا صبح ، خود را [از گرما ]باد مى زنند .

۱۲۶۷.مسند ابن حنبلـ به نقل از كعب بن مرّه يا مرّة بن كعب ـ: پيامبر خدا بر مُضَر نفرين كرد . نزد ايشان رفتم و گفتم : اى پيامبر خدا! خداوند عز و جل تو را يارى نمود و [خواسته ات را ]عطا كرد و دعايت را برآورده ساخت . قومت [از قحطى ]هلاك شدند! برايشان دعا كن.
پيامبر صلى الله عليه و آله روى گرداند.
دوباره گفتم : اى پيامبر خدا! خداوند عز و جل تو را يارى نمود و [خواسته ات را] عطا كرد و دعايت را مستجاب ساخت. قومت هلاك شدند! برايشان دعا كن .
فرمود : «بار خدايا! ما را بارانى كمك كننده، روياننده، فراگير، فراوان، بى تأخير ، سودمند و بى زيان عطا فرما» .
يكى دو جمعه نگذشته بود كه بر آنان باران باريد .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
152

۱۲۶۶.دلائل النبوّة لأبي نعيم عن بلال :أذَّنتُ الصُّبحَ في لَيلَةٍ بارِدَةٍ فَلَم يَأتِ أحَدٌ ، ثُمَّ أذَّنتُ فَلَم يَأتِ أحَدٌ ، فَقالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : ما شَأنُهُم يا بِلالُ ؟ قُلتُ : كَبَدَهُمُ البَردُ ۱ بِأَبي أنتَ واُمّي . فَقالَ : اللّهُمَّ اكسِر عَنهُمُ البَردَ . قالَ بِلالٌ : فَلَقَد رَأَيتُهُم يَتَرَوَّحونَ فِي السُّبحَةِ أوِ الصُّبحِ . ۲

۱۲۶۷.مسند ابن حنبل عن كعب بن مرّة أو مرّة بن كعب :دَعا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَلى مُضَرَ ، قالَ : فَأَتَيتُهُ فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، إنَّ اللّهَ عز و جلقَد نَصَرَكَ وأعطاكَ وَاستَجابَ لَكَ ، وإنَّ قَومَكَ قَد هَلَكوا فَادعُ اللّهَ لَهُم ـ فَأَعرَضَ عَنهُ ۳ ـ قالَ : فَقُلتُ لَهُ : يا رَسولَ اللّهِ ، إنَّ اللّهَ عز و جل قَد نَصَرَكَ وأعطاكَ وَاستَجابَ لَكَ ، وإنَّ قَومَكَ قَد هَلَكوا فَادعُ اللّهَ لَهُم .
فَقالَ : اللّهُمَّ اسقِنا غَيثا ۴ مُغيثا مَريعا طَبَقا غَدَقا غَيرَ رائِثٍ ، نافِعا غَيرَ ضارٍّ .
فَما كانَت إلاّ جُمعَةً أو نَحوَها حَتّى مُطِروا . ۵

1.كَبدَهم البردُ : أي شقّ عليهم وضيّق . أو أصاب أكبادَهم ، وذلك أشدّ ما يكون من البَرْد؛ لأنّ الكَبِد معدن الحرارة والدَّم ، ولا يَخلصُ إليها إلاّ أشدّ البرد (النهاية : ج ۴ ص ۱۳۹ «كبد») .

2.دلائل النبوّة لأبي نعيم : ص ۴۶۴ ح ۳۹۲ ، المعجم الكبير : ج ۱ ص ۳۵۱ ح ۱۰۶۶ ، اُسد الغابة : ج ۱ ص ۴۱۸ نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۲ ص ۴۳۸ ح ۳۵۵۰۵ .

3.كذا في المصدر ، والذي يقتضيه السياق : «فأعرض عنّي» .

4.الغيث : المطر . والمريع : المُخصِب الناجِع . وطبقا : أي مالئا للأرض مغطّيا لها . يقال : غيثٌ طَبَقٌ : أي عامّ واسع . والغَدَق : المطر الكبار القَطْر . وغير رائث : أي غير بطيء متأخّر (النهاية : ج ۲ ص ۲۸۷ «راث» وج ۳ ص ۴۰۰ «غيث» وص ۱۱۳ «طبق» و ص ۳۴۵ «غدق» و ج ۴ ص ۳۲۰ «مرع») .

5.مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۳۰۸ ح ۱۸۰۸۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۴۷۶ ح ۱۲۲۶ ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۴۹۶ ح ۶۴۴۰ ، مسند الطيالسي : ص ۱۶۶ ح ۱۱۹۹ ، الدعاء للطبراني : ص ۶۰۱ ح ۲۱۹۱ ، المنتخب من مسند عبد بن حميد : ص ۱۴۵ ح ۳۷۲ ، المعجم الكبير : ج ۲۰ ص ۳۱۸ ح ۷۵۵ كلّها نحوه .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5558
صفحه از 680
پرینت  ارسال به