استوار است . حكمت هايى كه براى نفرين هاى آنان مى توان برشمرد ، از اين قرار است :
الف ـ تقويت عقيده به انبياى الهى و اوصياى آنان
اجابت شدن شمارى از دعاهاى انبيا و اوليا عليه مجرمان ، سبب تقويت ايمان مؤمنان و زدوده شدن شك از دل ترديدكنندگان مى گردد ، مانند : اجابت دعاى حضرت نوح عليه السلام عليه قوم خود ، ۱ و اجابت نفرين پيامبر صلى الله عليه و آله عليه كَسرا ۲ و عُتَيبة بن ابى لهب ۳ ، و اجابت دعاى امام على عليه السلام در مورد «العيزار» ۴ و كسانى كه حديث ولايت را كتمان كردند ۵ و همچنين اجابت دعاى اهل بيت عليهم السلام بر ضدّ شمارى از معاندان . ۶
ب ـ نماياندن جايگاه معنوى اولياى الهى
اولياى الهى عليهم السلام كه در همه شئون (از جمله مهرورزى و دشمنى) ، تحت ولايت و سرپرستى خداى حكيم هستند ، در اعمالشان ، تنها طاعت و رضاى او را مى جويند . همان طور كه خداى قادر و متعال ، برآورده شدن بسيارى از حوايج و نايل شدن انسان به بسيارى مقامات مادّى و معنوى را منوط به توسّل و شفاعت و دعاى اولياى خود قرار مى دهد ، تا جايگاه اولياى دين را به مردم بنماياند و آنان را به ايجاد و تحكيم پيوند با پيشوايان برگزيده سوق دهد . همين طور ، در مورد برخى افراد مستحقّ عقوبت ، بخشى از كيفرشان را منوط به نفرين برگزيدگان الهى قرار مى دهد ، تا مردم را به منزلت آنان توجّه دهد و آنان را از افتادن در مسير بى اعتنايى يا مخالفت با برگزيدگان الهى ـ كه همان مخالفت با خداست ـ برحذر دارد .
1.ر . ك : ص ۲۸۹ (نفرين نوح) .
2.ر . ك : ص ۳۱۵ (كسانى كه كه پيامبر خدا نفرينان كرد / كسرا «خسرو») .
3.ر . ك : ص ۳۱۳ (كسانى كه پيامبر خدا نفرينشان كرد / عتيبة بن ابى لهب) .
4.ر . ك : ص ۳۶۳ (كسانى كه امام على آنان را نفرين كرد / جاسوس معاويه) .
5.ر . ك : ص ۳۶۹ (كسانى كه امام على آنان را نفرين كرد / كسانى كه حديث ولايت را كتمان كردند) .
6.ر . ك : ص ۴۱۵ ـ ۵۱۱ .