515
نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم

استوار است . حكمت هايى كه براى نفرين هاى آنان مى توان برشمرد ، از اين قرار است :

الف ـ تقويت عقيده به انبياى الهى و اوصياى آنان

اجابت شدن شمارى از دعاهاى انبيا و اوليا عليه مجرمان ، سبب تقويت ايمان مؤمنان و زدوده شدن شك از دل ترديدكنندگان مى گردد ، مانند : اجابت دعاى حضرت نوح عليه السلام عليه قوم خود ، ۱ و اجابت نفرين پيامبر صلى الله عليه و آله عليه كَسرا ۲ و عُتَيبة بن ابى لهب ۳ ، و اجابت دعاى امام على عليه السلام در مورد «العيزار» ۴ و كسانى كه حديث ولايت را كتمان كردند ۵ و همچنين اجابت دعاى اهل بيت عليهم السلام بر ضدّ شمارى از معاندان . ۶

ب ـ نماياندن جايگاه معنوى اولياى الهى

اولياى الهى عليهم السلام كه در همه شئون (از جمله مهرورزى و دشمنى) ، تحت ولايت و سرپرستى خداى حكيم هستند ، در اعمالشان ، تنها طاعت و رضاى او را مى جويند . همان طور كه خداى قادر و متعال ، برآورده شدن بسيارى از حوايج و نايل شدن انسان به بسيارى مقامات مادّى و معنوى را منوط به توسّل و شفاعت و دعاى اولياى خود قرار مى دهد ، تا جايگاه اولياى دين را به مردم بنماياند و آنان را به ايجاد و تحكيم پيوند با پيشوايان برگزيده سوق دهد . همين طور ، در مورد برخى افراد مستحقّ عقوبت ، بخشى از كيفرشان را منوط به نفرين برگزيدگان الهى قرار مى دهد ، تا مردم را به منزلت آنان توجّه دهد و آنان را از افتادن در مسير بى اعتنايى يا مخالفت با برگزيدگان الهى ـ كه همان مخالفت با خداست ـ برحذر دارد .

1.ر . ك : ص ۲۸۹ (نفرين نوح) .

2.ر . ك : ص ۳۱۵ (كسانى كه كه پيامبر خدا نفرينان كرد / كسرا «خسرو») .

3.ر . ك : ص ۳۱۳ (كسانى كه پيامبر خدا نفرينشان كرد / عتيبة بن ابى لهب) .

4.ر . ك : ص ۳۶۳ (كسانى كه امام على آنان را نفرين كرد / جاسوس معاويه) .

5.ر . ك : ص ۳۶۹ (كسانى كه امام على آنان را نفرين كرد / كسانى كه حديث ولايت را كتمان كردند) .

6.ر . ك : ص ۴۱۵ ـ ۵۱۱ .


نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
514

الْكِتَـبِ أُوْلَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّـعِنُونَ . ۱ همانا كسانى كه دلايل و هدايت هاى ما را ، پس از آن كه آنها را براى مردم ، در كتابْ توضيح داديم ، كتمان مى كنند ، همانان اند كه خدا لعنتشان مى كند و لعنت كنندگان [نيز ]لعنتشان مى كنند» .
و مى فرمايد :
«كَيْفَ يَهْدِى اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُواْ بَعْدَ إِيَمَـنِهِمْ وَشَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَآءَهُمُ الْبَيِّنَـتُ وَاللَّهُ لاَ يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّــلِمِينَ * أُوْلَئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ . ۲ چگونه خداوند ، قومى را هدايت كند كه بعد از ايمان آوردنشان و بعد از آن كه شهادت دادند كه اين فرستاده بر حق است و دلايل [ما] به آنها رسيد ، كافر شدند ؟ البته خدا ستمگران را هدايت نمى كند . آنان سزايشان اين است كه لعنت خدا و فرشتگان و مردم ، همگى بر ايشان است» .
ترديدى نيست كه انبيا و اوليا نيز بايد به خداوند ، تأسى نمايند و كسانى را كه مورد خشم و لعنت خدا ، هستند ، نفرين كنند .

نكاتى درباره نفرين هاى انبيا و اوليا

۱ . حكمت نفرين فرستادن انبيا و اوليا بر مجرمان

نخستين نكته اى كه در مورد نفرين فرستادن هاى انبيا و اولياى الهى بر مجرمان بايد مورد توجه قرار گيرد ، اين است كه نفرين آنها هم مانند دعايشان ، بر پايه حكمت

1.بقره : آيه ۱۵۹ .

2.آل عمران : آيه ۸۶ ـ ۸۷ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (با ترجمه فارسي) جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی و احسان سرخه‌ای، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5448
صفحه از 680
پرینت  ارسال به