سه . توثيق و تضعيف
صرف نظر از روايت هايى كه در اين كتاب ذكر شده اند و مدلولشان مدح يا ذمّ راويان است ، توثيق ها و تضعيف ها و مدح هاى اختيار الرجال را به دو دسته كلّى مى توان تقسيم نمود :
دسته اوّل . حُكم هايى كه كشّى رحمه اللهآنها را از : مشايخ خود ، مشايخ آنان و مشايخ بالاتر از آنان ، به عنوان خبر ، نقل كرده است .
دسته دوم . حُكم هايى كه خودِ كشّى در مورد افراد ، صادر كرده است .
هر يك از اين دو دسته را بايد جداگانه بررسى كرد و در آنها دقّت نمود .
الف . حكايت توثيق و تضعيف
اين دسته از حكم ها خود به دو دسته : خبرهاى شفاهى و خبرهاى كتبى ، قابل تقسيم است ؛ زيرا كشّى رحمه اللهاين حكم ها را يا از مشايخ خود شنيده و يا از كتاب هاى ديگر ، نقل نموده است .
از حُكم هاى رجالى اى كه كشّى رحمه الله خود شنيده است ، به طور عمده ، مى توان از نقل هاى وى از : عيّاشى ، حَمْدَويه بن نَصير و نصر بن صبّاح نام برد . وى ، گاه سند خبرش را به اساتيدِ نامبرده و يا ديگر اساتيد خود رسانده ، و گاه به طور مرسل از آنان نقل نموده است .
نمونه اى از حكمى كه كشّى رحمه اللهاز عيّاشى نقل كرده ، تضعيف محمّد بن عبد اللّه بن مهران است ، به اين شرح است :
قال محمّد بن مسعود : محمّد بن عبد اللّه بن مهران ، متّهم و هو غالٍ. ۱
نقل عيّاشى از استادش به طور مسنَد ، نمونه اى از توثيق هاى مستند به شيخ استاد كشّى است ، آن جا كه مى گويد :
قال محمّد بن مسعود : سألت علىّ بن حسن ، عن مَرْوَك بن عُبَيد بن سالم بن أبى
حفصة . فقال : ثقة ، شيخ، صدوق. ۲
همو به طور مرسل چنين نقل مى كند :
ذكر الفضل بن شاذان : إنّه ـ يعنى إبراهيم بن عبد الحميد ـ صالح. ۳
نمونه حكم هايى كه كشّى رحمه اللهاز كتاب هاى ديگر نقل كرده ، عبارت است از :
ذكر الفضل فى بعض كتبه : الكذّابون المشهورون ، أبو الخطّاب و يونس بن ظبيان و يزيد الصايغ و محمّد بن سنان و أبو سُمَينة أشهرهم ؛
فضل بن شاذان در برخى از كتاب هايش گفته است كه : دروغگويان مشهور ، عبارت اند از : ابو الخطّاب ، يونس بن ظبيان ، يزيد صايغ ، محمّد بن سنان و ابو سمينه (كه از همه مشهورتر است). ۴
1. اختيار معرفة الرجال ، ص ۵۷۱ (ش ۱۰۸۱) .
2. اختيار معرفة الرجال ، ص ۵۶۳ (ش ۱۰۶۳) .
3. اختيار معرفة الرجال ، ص ۴۴۶ (ش ۸۳۹) .
4. اختيار معرفة الرجال ، ص ۵۶۴ (ش ۱۰۳۳) .