377
بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه

ب . مشايخ ضعيف

۱ . آدم بن محمّد قَلانِسى .
كشّى رحمه اللهدر روايات شماره : ۴۳ ، ۳۳۸ ، ۹۲۴ ، ۹۵۱ ، ۹۵۳ ، ۹۵۴ و ۱۰۱۷ ، از وى حديث نقل كرده و شيخ طوسى او را تضعيف نموده است . ۱
۲ . عبد اللّه بن محمّد ، ابو محمّد شامى دمشقى .
كشّى رحمه اللهدر روايات شماره : ۴۶۳ و ۷۹۱ ، از وى حديث نقل كرده است . وى توثيق نشده است ؛ بلكه تضعيفش نقل شده است . ۲
۳ . جعفر بن محمّد ، ابو عبد اللّه .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره ۴۶ ، از وى حديث نقل كرده و او را عامّى مذهب دانسته است . ۳
۴ . عبيد (/ عبد) بن محمّد نخعى شافعى سمرقندى .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره ۱۱۷ ، از وى حديث نقل كرده است . از كلمه «شافعى» پيداست كه او عامّى مذهب بوده است .
۵ . محمّد بن بَحْر كرمانى دُهْنى (/ رُهْنى) نرماشيرى .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره ۲۳۵ ، از وى حديث نقل كرده است و اكثر بزرگان ، او را تضعيف كرده اند . ۴
۶ . نصر بن صَبّاح بلخى .
كشّى رحمه اللهاز وى بسيار (۵۸ مورد) روايت نموده ؛ ۵ ولى او را تضعيف كرده است . ديگران نيز وى را ضعيف شمرده اند . ۶

1. رجال الطوسى ، ص ۴۰۷ (ش ۵۹۲۴) .

2. در رجال الطوسى ، دو نام آمده است : «عبد اللّه بن محمّد»، بدون مدح و ذم (ص ۴۰۱ ، ش ۵۸۷۶) و «عبد اللّه بن محمّد شامى» (ص ۴۳۳ ، ش ۶۲۰۱) . همچنين نجاشى ، روايات نوادر الحكمة با هر دو نام را از استثناهاى ابن وليد دانسته است (ر.ك: رجال النجاشى ، ص ۳۴۸ ، ش ۹۳۹) . به همين جهت ، رجاليان از وحدت يا تعدّد اين دو عنوان ، بحث كرده اند، هرچند كه به خاطر استثناى ابن وليد ، فرد مذكور در متن ، ضعيف است .

3. اختيار معرفة الرجال ، ص ۱۹ (ح ۴۶) .

4. اختيار معرفة الرجال ، ص ۱۴۷ (ش ۲۳۵) ؛ رجال الطوسى ، ص ۴۴۷ (ش ۶۳۵۶) ؛ رجال النجاشى ، ص ۳۸۴ (ش ۱۰۴۴) ؛ الفهرست ، ص ۱۳۲ (ش ۵۸۷) .

5. براى نمونه، ر.ك: اختيار معرفة الرجال، روايات شماره: ۴۴، ۱۲۵، ۳۶۳، ۳۸۵، ۷۶۵، ۱۰۴۳ و ۱۰۴۶.

6. اختيار معرفة الرجال ، ص ۳۲۲ (ش ۵۸۴) ؛ رجال الطوسى ، ص ۴۴۹ (ش ۶۳۸۵) ؛ رجال النجاشى ، ص ۴۲۸ (ش ۱۱۳۹) .


بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
376

مشايخ كشّى

از اسناد رجال الكشّى ، نام جمعى از مشايخ (اساتيد) كشّى ، قابل استفاده است . بر اين اساس ، مشايخ بى واسطه كشّى كه وى از آنان روايت نقل كرده است ، با توجّه به ميزان وثوقشان ، عبارت اند از :

الف . مشايخ ثقه

۱ . ابراهيم بن نُصَير كَشّى .
كشّى رحمه اللهدر ۵۶ مورد از وى روايت نموده ۱ و شيخ طوسى او را توثيق كرده است . ۲
۲ . ابو الحسن بن ابى طاهر .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره ۷۷۰ ، از وى حديث نقل كرده و شيخ طوسى او را توثيق نموده است . ۳
۳ . ابو سعيد بن سليمان .
كشّى رحمه اللهدر روايت شماره ۶۹۸ ، از وى حديث نقل كرده و نجاشى او را توثيق نموده است . ۴
۴ . حَمْدَوَيْه بن نُصَير كشّى .
وى كه از مشايخ مشترك عيّاشى و كشّى رحمه اللهاست ، در اسناد بسيارى از روايات كشّى قرار دارد . شيخ طوسى او را توثيق كرده است . ۵
۵ . عثمان بن حامد كشّى .
وى در اسناد روايات شماره : ۱۲۸ ، ۱۹۸ ، ۱۹۹ ، ۳۰۷ ، ۴۱۷ ، ۴۵۶ ، ۵۰۱ ، ۵۱۹ ،
۵۵۶ ، ۵۷۶ ، ۶۶۸ ، ۷۷۷ و ۱۱۰۰ رجال الكشّى ، قرار دارد و شيخ طوسى به وثاقت وى تصريح كرده است . ۶
۶ . محمّد بن حسن بن بُندار قمى .
كشّى رحمه اللهاز كتاب وى روايت نقل كرده و خود به اين نكته تصريح نموده است . او در اسناد روايات شماره : ۲۰۶ ، ۳۹۶ ، ۹۵۷ ، ۱۰۶۶ ، ۱۱۰۹ ، ۱۱۲۳ و ۱۱۳۲ قرار دارد . شيخ طوسى وى را به ابن وليد تنظير كرده و در نتيجه وثاقتش را پذيرفته است . ۷
۷ . محمّد بن قولويه قمى . ۸
كشّى رحمه الله در ۵۴ مورد (از جمله در روايات شماره : ۳۰ ، ۱۱۱ ، ۱۷۰ و ۱۷۱) از وى روايت نقل كرده است .
۸ . محمّد بن مسعود عيّاشى سمرقندى .
كشّى رحمه اللهاز وى بسيار روايت نقل كرده است . ۹ نجاشى و شيخ طوسى او را توثيق كرده اند . ۱۰

1. براى نمونه ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال ، روايات شماره : ۴ ، ۱۲ ، ۴۱ و ۵۰ .

2. رجال الطوسى ، ص ۴۰۷ (ش ۵۹۳۳) .

3. رجال الطوسى ، ص ۴۲۹ (ش ۶۱۶۲) .

4. رجال النجاشى ، ص ۱۳۸ (ش ۳۵۷) .

5. رجال الطوسى ، ص ۴۲۱ (ش ۶۰۷۴) .

6. رجال الطوسى ، ص ۴۲۹ (ش ۶۰۶۳) .

7. رجال الطوسى ، ص ۴۳۷ (ش ۴۲۵۱) .

8. فرزند وى ، ابو القاسم جعفر بن محمّد، در مقدّمه كامل الزيارات تصريح كرده كه وى فقط از ثقات نقل مى كند . نيز اِكثار (بسيارىِ) روايت از پدرش در اين كتاب ، شاهد بر وثاقت اوست . همچنين نجاشى در شرح حال ابو القاسم ، وى را از جمله «خيار أصحاب سعد» معرّفى مى كند (ر.ك: رجال النجاشى ، ص ۱۲۳ ، ش ۳۱۸) .

9. براى نمونه ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال ، روايات شماره : ۵ ، ۶ ، ۹ ، ۱۴ و ۲۲ .

10. رجال النجاشى ، ص ۳۵۰ (ش ۹۴۴) ؛ رجال الطوسى ، ص ۴۴۰ (ش ۶۲۸۲) .

  • نام منبع :
    بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدکاظم رحمان‌ستایش و محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5588
صفحه از 569
پرینت  ارسال به