۳ . ابو الخير
مامقانى ، اين كنيه را از بعضى نقل كرده است ؛ ۱ ولى قائل آن را مشخّص نكرده است . اين كنيه را در منبع ديگرى نيافتيم .
از سوى ديگر ، صاحب قاموس الرجال احتمال داده كه «أبو الخير» ، تحريف شده «أبو الحسين» است . ۲ اين احتمال ، با توجّه به عدم نقطه گذارى در نسخه هاى قديم ، قريب به نظر مى رسد .
۴ . ابن الكوفى
صهرشتى ، پس از نام بردن از نجاشى و توصيف وى به صيرفى ، كنيه او را «ابن الكوفى» ذكر كرده است . ۳ صاحب روضات الجنّات نيز همين كنيه را براى نجاشى نقل كرده است . ۴
لازم به ذكر است كه بسيارى از بزرگان ، براى نجاشى دو عنوان مستقلّ : «صيرفى» و «نجاشى اسدى» را آورده اند ؛ ليكن به نظر مى رسد ـ چنان كه بسيارى تصريح كرده اند ـ اين دو عنوان ، متّحد باشند . نيز با توجّه به اين كه صهرشتى ، شهرت نجاشى در بغداد در سال ۴۴۲ق را حكايت كرده ، بعيد نيست كه نجاشى در ميان مردم ، به «ابن الكوفى» شناخته مى شده است .
1. تنقيح المقال ، ج ۱ ، ص ۶۹ (ش ۴۱۶) .
2. قاموس الرجال ، ج ۱ ، ص ۵۱۹ (ش ۴۳۸) .
3. بحار الأنوار ، ج ۹۴ ، ص ۳۲ ، ح ۲۲ به نقل از قبس المصباح .
4. روضات الجنّات ، ج ۱ ، ص ۶۰ .