21
بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه

آراى مختلف درباره نام نجاشى

مشهور ، آن است كه نام نجاشى ، «أحمد بن علىّ» است و ظاهر كلام بسيارى از بزرگانِ رجالى نيز همين است ، از جمله ، كلامِ : علاّمه حلّى در خلاصة الأقوال ، ۱ حسن بن داوود حلّى در كتاب الرجال ، ۲ و سيّد عناية اللّه قُهپايى در مجمع الرجال ۳ .
در مقابل ، شيخ حُرّ عاملى در أمل الآمل ، نام وى را «أحمد بن العبّاس» ذكر كرده است .

دلايل قول مشهور

براى رأى مشهور در مورد نام نجاشى ، دلايلى به شرح زير آمده است :
دليل اوّل . نجاشى رحمه اللهدر مواردى تصريح كرده كه نام پدرش على است و در هيچ موردى نام وى را عبّاس ندانسته است ؛ از جمله ، در : شرح حال عثمان بن عيسى ، كه پس از نام بردن تأليفاتش ، سند خود به كتاب هاى وى را چنين آغاز مى كند :
و أخبرنى والدى علىّ بن أحمد ـ رحمه اللّه ـ . ۴
و در شرح حال محمّد بن ابى القاسم ماجيلويه ، كه در سندش به تأليفات وى مى گويد :
أخبرنا أبى علىّ بن أحمد ـ رحمه اللّه ـ . ۵
و يا در شرح حال محمّد بن على بن بابويه قمى ، كه پس از نام بردن از تأليفات وى مى گويد :
أخبرنى بجميع كتبه و قرأت بعضها على والدى علىّ بن أحمد بن العبّاس النجاشىّ ـ رحمه اللّه ـ . ۶
دليل دوم . نجاشى پس از پايان جزء اوّل كتاب ، جزء دوم را چنين آغاز نموده است :
الجزء الثانى من كتاب فهرست أسماء مصنّفى الشيعة و ما أدركناهم من مصنّفاتهم و ذكر طَرَف من كناهم و ألقابهم و منازلهم و أنسابهم و ما قيل فى كلّ رجل منهم من مدح أو ذمّ ، ممّا جمعه الشيخ الجليل أبو الحسين أحمد بن علىّ بن أحمد بن العبّاس النجاشىّ الأسدىّ ـ أطال اللّه بقاؤه و أدام علوّه و نعماه ـ ؛
جلد دوم از كتاب فهرست نام هاى مؤلّفان شيعه و آنچه از تأليفات آنان به ما رسيده و بيان بخشى از كنيه ها، لقب ها، منزلگاه ها و اَنساب آنان و آنچه در مورد هر يك از آنان از مدح و ذم رسيده است ، از آنچه شيخ بزرگوار ، ابو الحسين احمد بن على بن احمد بن العبّاس نجاشى اَسدى ـ كه خداوند ، عمرش را طولانى گرداند و به عزّت و نعمتش بيفزايد ـ گردآورى كرده است. ۷
ميرزا ابو المعالى كلباسى در رساله خود ، در بيان احوال نجاشى ، ادّعا مى كند كه اين عبارت را از نسخه اى از رجال النجاشى نقل نموده كه خطّ صاحب معالم ، در آن ديده مى شود و داراى خطّ ابن طاووس است و ظاهرا اصل آن به دست ابن ادريس نگارش يافته است ؛ بلكه وى از سيّد بحر العلوم نقل مى كند كه اين عبارت ، در اكثر نسخه هاى رجال النجاشى ، به همين گونه است .
البتّه اين عبارت در نسخه اى ديگر ، در ابتداى جزء اوّل ذكر شده و در جزء دوم نيامده است ، با اين تفاوت كه در آن ، عبارت : «طرق من كناهم ؛ مقدارى از كنيه هايشان» آمده كه بر اين اساس ، معناى عبارت با سياق ساير مواردى كه به كنيه عطف شده اند ، متناسب تر است . ۸
دليل سوم . تعبير دوم نجاشى در شرح حال خويش ، كه در آن ، خود را «أحمد بن العبّاس النجاشىّ الأسدىّ» معرّفى كرده ، تحريف شده است ؛ زيرا وجهى ندارد كه
وى علاوه بر آوردن نام و نسب خويش در ابتداى شرح حال ، در پايان نيز خود را با عنوانى ديگر معرّفى كرده باشد .
بر اين اساس ، «أحمد بن العبّاسِ» موجود در نسخه هاى رجال النجاشى ، در واقع ، تحريف شده «أبو العبّاس» است ؛ زيرا در ميان رجاليان ، متعارف است كه پس از رساندن نسب شخص به پدر يا جد يا اَجداد ، كنيه وى را ذكر مى كنند .
بنا بر اين ، نسخه برداران ، «أبو» را «أحمد» خوانده اند و آن را عنوان جديدى پنداشته اند . در نتيجه ، به اشتباه ، كلمه «أحمد» را همانند عناوين ديگر ، به طور متمايز نوشته اند .
دليل بر اين مدّعا ، آن كه : علاّمه حلّى و ابن داوود حلّى در عنوان مربوط به صاحب كتاب رجال ، تعبير «أحمد بن علىّ بن أحمد بن العبّاس» را آورده اند ، با اين كه در عبارت نجاشى ، صاحب كتاب ، «أحمد بن العبّاس» معرّفى شده است .
همچنين علاّمه حلّى در خلاصة الأقوال مى گويد : «يكنّى أبا العبّاس» ، در حالى كه در نسخه هاى رجال النجاشى ، از كنيه وى نام برده نشده است .
بر اساس اين ادّعا ، صاحب قاموس الرجال ، نام صحيح مؤلّف رجال النجاشى را همان «أحمد بن علىّ بن أحمد بن العبّاس» مى داند و گفته خويش را اين گونه تأكيد مى كند كه : تنها ، نسخه علاّمه حلّى و ابن داوود از رجال النجاشى ، صحيح بوده و نسخه هايى كه پس از آنان به ما رسيده ، صحيح نيستند و طريق به آنها نيز صحيح نيست .
شاهد ديگرِ گفته وى ، اين كه : چگونه ممكن است كسى به صورت پيوسته و در فاصله اى كوتاه ، دو بار از خودش نام ببرد ، ولى تكرارهايى كه از سوى رجاليان ، به خاطر فاصله زياد ميان دو عنوان و يا توجّه نداشتن به اتّحاد آنها (به سبب اختلاف لفظ هايشان) انجام شده ، به غفلت آنان نسبت داده شود؟! ۹
آنچه به نظر مى رسد ، اين كه : نام صحيح نجاشى ، «احمد بن على بن احمد بن عبّاس نجاشى اسدى» است . بهترين شاهد بر اين مدّعا ، عبارات خودِ نجاشى رحمه اللهدر
كتابش است . نيز شاهد دومى را كه [محقّق] شوشترى در قاموس الرجال ذكر كرده است ، مى توان مؤيّد اين ادّعا دانست .
درباره دليل دوم مشهور نيز بايد بگوييم : چنان كه از ظاهر عبارت استفاده مى شود ، از جمله : «ممّا جمعه» تا پايان عبارت ، مربوط به كاتبان كتاب است و بديهى است كه تجليل و تكريم و دعا براى طول عمر ، به وسيله شخص نجاشى انجام نگرفته است .
از اين گذشته ، در نسخه هاى موجود رجال النجاشى ، اين تعبير در جزء اوّل كتاب آمده و با عبارت مذكور ، تفاوت هايى دارد .
در جواب دليل سوم مشهور نيز مى گوييم : احتمال تحريف ، شاهد قطعى ندارد ، هرچند كه صاحب قاموس الرجال ، آن را قطعى دانسته است . تحقيق بيشتر از نسخه ها را در جاى خود ، و احتمال تحريف را در بحث «كنيه نجاشى» خواهيم آورد .

1. خلاصة الأقوال ، ص ۷۲ (ش ۱۱۸) .

2. خلاصة الأقوال ، ص ۷۲ (ش ۱۱۸) .

3. مجمع الرجال ، ج ۱ ، ص ۱۲۷ .

4. رجال النجاشى ، ص ۳۰۰ (ش ۸۱۷) .

5. رجال النجاشى ، ص ۳۵۳ (ش ۹۴۷) .

6. رجال النجاشى ، ص ۳۹۲ (ش ۱۰۴۹) .

7. رجال النجاشى ، ج ۲ ، ص ۵ (چاپ بيروت : دار الأضواء) .

8. رسالة فى النجاشى ، ص ۲۰۷ ؛ سماء المقال ، ج ۱ ، ص ۱۷۴ .

9. قاموس الرجال ، ج ۱ ، ص ۴۸۶ (ش ۳۹۸) .


بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
20

گفتار دوم: شناخت نجاشى

نجاشى رحمه الله در كتابش ، خود را اين گونه معرّفى مى كند :
أحمد بن علىّ بن أحمد بن العبّاس بن محمّد بن عبد اللّه بن إبراهيم بن محمّد بن عبد اللّه بن النجاشىّ ابن عُثيم بن أبى السمال سمعان بن هبيرة الشاعر ابن مساحق بن بجير بن أُسامة بن نصر بن قعين بن الحارث بن ثعلبة بن دودان بن أسد بن خزيمة بن مدركة بن إلياس بن مُضَر بن نَزار بن معدّ بن عدنان . أحمد بن العبّاس النجاشىّ الأسدىّ مصنّف هذا الكتاب. ۱
چنان كه ملاحظه مى شود ، نجاشى رحمه الله در ابتداى شرح حال خويش ، نام خود را «أحمد بن علىّ بن أحمد بن العبّاس» ذكر كرده و نسب خود را به «معدّ بن عدنان» رسانده است ؛ ليكن در پايان ، نام و نسب خود را «أحمد بن العبّاس النجاشىّ» معرّفى نموده است . از اين رو ، در دو مطلب ، اختلاف شده است :
الف . نام نجاشى ، كدام است؟
ب . «أحمد بن العبّاس النجاشىّ»اى كه در كتاب هاى رجالى از او نام برده شده ، چه نسبتى با وى دارد؟
در مورد مطلب اوّل بايد بگوييم كه منشأ اختلاف ، نام «أحمد بن العبّاس» است كه در پى نام اوّل آمده است .
توضيح ، اين كه : در برخى نسخه ها ، نام «أحمد بن العبّاس النجاشىّ» با قلم سياه و به صورت توضيحى براى عنوان : «أحمد بن علىّ» آمده است . بر اين اساس ، اين دو نام ، متّحد به نظر مى رسند .
در برخى نسخه ها نيز نام دوم به رنگ قرمز نگاشته شده كه نشانگر عنوانى خاص و مستقل از عنوان اوّل است . بر اساس اين نسخه ها ، عنوان اوّل و دوم ، متعدّدند و نام مؤلّف كتاب ، عنوان دوم (أحمد بن العبّاس) خواهد بود .

1. رجال النجاشى ، ص ۱۰۱ (ش ۲۵۳) .

  • نام منبع :
    بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدکاظم رحمان‌ستایش و محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5536
صفحه از 569
پرینت  ارسال به