سه . نَسَب ها
نجاشى رحمه الله براى بيان نَسَب برخى از راويان ، به نقل آراى ديگران پرداخته است . او در برخى از موارد ، ولاى افراد و قبايل و عشيره هاى مختلف را نقد كرده است ، از جمله :
درباره ولاى محمّد بن ابى عمير مى گويد :
او از موالى مهلّب بن ابى صفره بود و گفته شده كه او مولاى بنى اميّه بوده است . نظر اوّل، صحيح تر است. ۱
و يا درباره ولاى ابو حمزه ثمالى مى گويد :
خاندان مهلّب ، ادّعاى ولاى او را داشتند و او از خاندان آنان نبود ؛ زيرا آنان از خاندان عتيك بودند. ۲
از مواردى كه نجاشى رحمه اللهعشيره شخص را مورد بحث قرار داده ، مى توان «عشيره سعدان بن مسلم» را مثال زد . او در اين مورد ، چنين مى گويد :
درباره عشيره وى اختلاف شده است. استاد ما ، عثمان بن حاتِم بن مُنتاب تغلبى ، مى گويد كه محمّد بن عبده مى گفت : سعدان بن مسلم زُهْرى ، از بنى زهره كِلاب و عربى بود و نسل او باقى ماند . و خداوند ، داناتر است. ۳
اين ، در حالى است كه نجاشى رحمه اللهدر ابتدا او را مولاى ابو العلاء كُرز بن حفيد
عامرى (از عامر ربيعه) ، معرّفى كرده است . ۴ نجاشى رحمه اللهدر بسيارى از موارد ، اين گونه اختلافات را با تعبير «قيل» نقل كرده است .
1. رجال النجاشى ، ص ۳۲۶ (ش ۸۸۷).
2. رجال النجاشى ، ص ۱۱۵ (ش ۲۹۶).
3. رجال النجاشى ، ص ۱۹۳ (ش ۵۱۵).
4. رجال النجاشى، ص ۱۹۳ (ش ۵۱۵) .