89
بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه

دو . لقب

مشخّصه برخى از افراد ، لقبى است كه به آن معروف شده اند و مراد از لقب ، نامى است كه به نام اصلى شخص اضافه مى گردد و گاه نوعى مدح و يا ذم را در بر دارد .
القاب ، گاه از شغل افراد (همچون : دهقان ، بيّاع سابرى ، حنّاط ، صيرفى و بزّاز) و گاه از اوصاف ظاهرى آنان (همچون : مكفوف ، اعرج ، احول ، اعور و اعمى) گرفته مى شوند .
نجاشى رحمه الله در بيشتر شرح حال ها ، القاب را به نام افراد ، اضافه كرده است و كمتر ديده مى شود كه وى لقب فردى را ذكر نكرده باشد ، كه در آن موارد نيز از عدم ذكر لقب ، عذرخواهى نموده است .

سه . كنيه

از ديگر مشخّصه هاى افراد در نزد اعراب ، كنيه آنان است . مراد از كنيه ، نامى است كه در اوّل آن ، «أب» ، «ابن» ، «أُمّ» و يا «بنت» قرار دارد .
كنيه ، كاربردهاى متفاوتى دارد ؛ گاه ، كنايه از امرى قبيح است ، گاه به جهت بزرگداشت و احترام به كار مى رود و گاه ، جانشين اسم مى گردد .
نجاشى رحمه الله ، «بيان كنيه مصنّفان (ذكر طرفٍ من كُناهم)» را از وظايف خويش در «ترجمه (شرح حال نگارى)» شمرده و خود تقريبا كنيه تمام افراد را آورده است . او در
برخى موارد ، پس از ذكر كنيه ، به كنيه بودن آن ، تصريح كرده است ؛ آن جاها كه گفته است : «يكنّى» . ۱
تقيّد نجاشى رحمه الله به ذكر كنيه ، بدان حد است كه حتّى اختلافات در كنيه افراد را نيز منعكس نموده است .

1. براى نمونه، ر.ك: رجال النجاشى، ص ۱۹۸ (ش ۵۲۵) .


بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
88

مبحث دوم . روش اطّلاع رسانى نجاشى

نجاشى رحمه الله در اطّلاع رسانى نسبت به هر يك از افراد نامبرده شده در رجال النجاشى ، سعى نموده تا آنچه را كه به نوعى در شناسايى آنان مؤثّر بوده ، ذكر نمايد . او اين روش را در سراسر كتاب رعايت كرده است .
البتّه افرادى نيز وجود داشته اند كه نجاشى رحمه الله نسبت به آنان اطّلاعات زيادى نداشته است . در اين موارد ، وى پس از ذكر اجمالى نام شخص ، به گونه اى ، در دسترس نبودن اطّلاعات بيشتر را گوشزد كرده است؛ از جمله ، وى در شرح حال عبد اللّه بن ابى خالد چنين تصريح مى كند :
لا يعرف بأكثر من هذا ؛
وى بيش از اين ، شناخته نشد . ۱
يا در شرح حال ابو حيّون مى گويد :
لايعرف بغير هذا. ۲
و يا در شرح حال عُمارة بن زيد ، پس از ذكر نام و كنيه وى مى گويد :
لا يعرف من أمره غير هذا. ۳
چنان كه پيش تر گفتيم ، عنوانى كه در ابتداى جزء دوم رجال النجاشى آمده ، بيانگر اطّلاعاتى است كه نجاشى رحمه الله در شرح حال هر فرد آورده است . اين اطّلاعات ، عبارت اند از :

يك . نام

از آن جا كه نام كتاب نجاشى ، فهرست أسماء مصنّفى الشيعة است ، به نظر مى رسد كه اصلى ترين وظيفه اين فهرست ، ذكر نام افراد باشد ، كه آن ، تركيبى از : اسم ، اسم پدر و
احيانا اسم جدّ آنان است ؛ زيرا در نزد اعراب ، چنين تركيبى ، مشخّصه شناسايى افراد است .
همچنين نجاشى رحمه الله بابى مستقل را به «مشهوران به كنيه» اختصاص داده و در آن ، نام آنان و اختلاف در كنيه ها را بيان نموده است . او در برخى موارد ، به اطّلاع نداشتن از نام افراد ، تصريح كرده است . ۴

1. رجال النجاشى ، ص ۲۲۹ (ش ۶۰۷) .

2. رجال النجاشى ، ص ۴۵۸ (ش ۱۲۵۰) .

3. رجال النجاشى ، ص ۳۰۳ (ش ۸۲۷) .

4. رجال النجاشى ، ص ۴۶۲ (ش ۴۵۴) .

  • نام منبع :
    بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدکاظم رحمان‌ستایش و محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5627
صفحه از 569
پرینت  ارسال به