479
بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه

گفتار دوم : مصادر «رجال الكشّى»

در ميان مؤلّفان قديم شيعه ، نقل مصادر ، چندان متعارف نبوده است ، چنان كه تنها در لابه لاى كتاب و عبارت هاى آنان مى توان به برخى از كتاب هاى مورد استفاده شان دست يافت و يا با بررسى كتاب هاى مشايخ آنان ، مصادر كتاب آنان را مشخّص نمود . از اين رو ، ما مصادر رجال الكشّى را در دو بخش ، ارائه مى كنيم :

الف . مصادر تصريح شده

كشّى رحمه الله براى برخى از مطالبى كه در كتابش نقل كرده ، مصادرى معرّفى نموده است . اين مصادر ، عبارت اند از :
۱ . كتاب جبريل بن احمد فاريابى .
كشّى رحمه اللهدر خبرهاى شماره : ۵۸۹ ، ۷۱۳ ، ۷۴۱ ، ۸۳۱ ، ۸۳۸ ، ۸۴۲ ، ۸۶۲ ، ۹۳۳ ، ۹۹۱ ، ۹۹۵ ، ۱۰۰۳ ، ۱۰۰۴ ، ۱۰۴۶ ، ۱۰۹۰ ، ۱۰۹۳ و ۱۰۹۹ به استفاده از كتاب جبريل بن احمد فاريابى تصريح كرده است ، هرچند كه عنوان آن را بيان ننموده است . در ساير منابع رجالىِ آن عصر نيز نام جبريل بن احمد با صفت «مؤلّف» نيامده است . براى نمونه ، در رجال الطوسى ، تنها خودِ او مدح شده است . ۱
۲ . كتاب محمّد بن حسن بندار قمى .
كشّى رحمه اللهدر خبرهاى شماره : ۲۰۶ ، ۳۹۶ ، ۹۵۷ ، ۱۰۶۶ ، ۱۱۰۹ ، ۱۱۲۳ ، ۱۱۳۲ به استفاده از اين كتاب ، تصريح كرده است .
از ماهيّت اين كتاب ، شناختى نداريم و نام نگارنده آن ، در شمار مؤلّفان نيامده است و تنها در رجال الطوسى ، وى همانند ابن وليد دانسته شده ۲ كه اين امر بر وثاقت و جلالت وى دلالت دارد . از اين رو ، كتاب هاى او داراى اعتبار لازم اند .
۳ . كتاب محمّد بن شاذان بن نعيم .
كشّى رحمه اللهدر خبرهاى شماره : ۱۴۱ ، ۳۵۷ ، ۹۱۷ ، ۹۸۱ ، ۱۰۵۸ و ۱۱۱۰ به استفاده از اين كتاب ، تصريح كرده است .
محمّد بن شاذان ، از مهملان شمرده مى شود ؛ زيرا تنها در رجال الطوسى در باب اصحاب امام عسكرى عليه السلام ، نام وى برده شده ۳ و توصيفى نيز براى او ذكر نشده است .
البتّه رجال الكشّى ، خبرى نقل كرده كه مدح وى را در بر دارد؛ ۴ ليكن از آن جا كه راوى آن خبر ، خود اوست ، نمى توان به آن اعتماد كرد ؛ امّا به هر حال ، در امامى بودن او شكّى وجود ندارد ، چنان كه برخى به اين نكته تصريح كرده اند . ۵ وى از مشايخ كشّى بوده است .
۴ . كتاب هاى فضل بن شاذان .
كشّى رحمه اللهدر مواردى ، از جمله در خبرهاى شماره : ۱۷۹ ، ۹۷۹ ، ۹۹۹ ، ۱۰۰۱ ، ۱۰۰۵ و ۱۳۳۳ به استفاده از برخى كتاب هاى فضل بن شاذان تصريح كرده است .
فضل بن شاذان ، از بزرگان مشهور و از مؤلّفان مهمّ شيعه شمرده مى شود . شيخ طوسى و نجاشى ، نام كتاب هاى او را در الفهرست و رجال النجاشى آورده اند . ۶
۵ . كتاب هاى يونس بن عبد الرحمان .
كشّى رحمه اللهدر ذيل خبر شماره ۱۷۷ به استفاده از برخى كتاب هاى يونس ، تصريح كرده است .
يونس بن عبد الرحمان ، از بزرگان و مؤلّفان مشهور شيعه شمرده مى شود . نام كتاب هاى وى ، در الفهرست شيخ طوسى و رجال النجاشى آمده است . ۷
۶ . كتاب الدور .
كشّى رحمه اللهدر خبر شماره ۱۰۹۱ به اين كتاب استناد كرده و مؤلّف آن را از غاليان دانسته است .
۷ . كتاب يحيى بن عبد الحميد عمّانى . ۸
كشّى رحمه اللهدر ذيل خبر شماره ۵۸۸ به استفاده از اين كتاب ، تصريح كرده است .
نام يحيى بن عبد الحميد ، در الفهرست شيخ طوسى و رجال النجاشى ، بدون هيچ مدح يا ذمّى به جهت مؤلّف بودن ۹ و در رجال الطوسى ، بدون هيچ توصيفى ، آمده است . ۱۰
۸ . كتاب مفاخر الكوفة و البصرة .
كشّى رحمه اللهدر ذيل خبر شماره ۱۳۳ كه در مدح حبيب بن مظاهر آمده ، نام اين كتاب را بدون ذكر مؤلّف آن ، آورده است . عبارت وى چنين است :
هذه الكلمة ، مستخرجة من كتاب مفاخر الكوفة و البصرة . ۱۱
اين كتاب ، احتمالاً تأليف ابو الحسن على بن محمّد بن عبد اللّه بن ابى سيف معروف به مداينى (م ۲۱۵/ ۲۲۴/ ۲۲۵/ ۲۵۵ق) است . وى از علماى اهل سنّت ، و مؤلّف كتاب هاى بسيار در زمينه هاى گوناگون تاريخى بوده است . ۱۲
۹ . كتاب هايى از غاليان .
كشّى رحمه اللهدر ذيل خبر شماره ۵۸۸ ، از برخى كتاب هاى غاليان ياد ، و از آن ، استفاده كرده است .
۱۰ . برخى از روايت هاى واقفيان .
كشّى رحمه اللهدر ذيل خبر شماره ۹۰۱ ، بدون ذكر كتابى خاص ، مى گويد :
وجدت فى بعض روايات الواقفة ... ؛
در برخى روايات واقفيان، چنين يافتم ... . ۱۳
ذكر اين نكته ، لازم است كه استفاده كشّى از مصادر نامبرده ، قطعا بيش از مواردى است كه خود وى ، تصريح كرده است .
شاهد بر اين مدّعا ، آن كه : كشّى رحمه اللهمطالبى را به طور مرسل از فضل بن شاذان و ديگر مؤلّفان ، با تعبيرهايى چون : «ذكر» ، «قال» و «روى» نقل كرده است ۱۴ و يا در توضيح برخى از مذهب هاى فاسد و مسائل مربوط به راويان ، مطالبى را گفته ۱۵ كه به طور قطع ، آنها را از كتاب هاى مؤلّفان معاصر و پيش از خود ، استفاده كرده است .

1. رجال الطوسى ، ص ۴۱۸ (ش ۶۰۴۲) .

2. رجال الطوسى ، ص ۴۳۷ (ش ۶۲۵۱) .

3. رجال الطوسى ، ص ۴۰۲ (ش ۵۸۹۵) .

4. اختيار معرفة الرجال ، ص ۸۱۴ (ش ۱۰۱۷) .

5. حاوى الأقوال ، ص ۲۲۴ (ش ۲۰۲۵) .

6. الفهرست ، ص ۱۲۴ (ش ۵۵۲) ؛ رجال النجاشى ، ص ۳۰۶ و ۳۰۷ (ش ۸۴۰) .

7. الفهرست ، ص ۱۸۱ (ش ۷۸۹) ؛ رجال النجاشى ، ص ۴۴۶ و ۴۴۷ (ش ۱۲۰۸) .

8. اين كتاب ، در اثبات امامت امير مؤمنان عليه السلام نگاشته شده است.

9. الفهرست ، ص ۱۷۷ (ش ۷۶۹) ؛ رجال النجاشى ، ص ۴۴۶ (ش ۱۲۰۶) .

10. رجال الطوسى ، ص ۴۵۰ (ش ۶۳۹۴) .

11. اختيار معرفة الرجال، ص ۷۹ (ش ۱۳۳) .

12. براى مطالعه شرح حال وى ، ر . ك : الفهرست ، ابن نديم ، ص ۱۶۱ ـ ۱۶۸ ؛ تاريخ بغداد ، ج ۱۲ ، ص ۵۴ و ۵۵ ؛ معجم الأدباء ، ج ۴ ، ص ۲۲۰ ـ ۲۲۷ .

13. اختيار معرفة الرجال ، ص ۴۷۴ (ش ۹۰۱) .

14. براى نمونه ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال ، ص ۵۲ (ش ۱۰۰) و ص ۱۱۱ (ش ۱۷۸) و ص ۱۱۵ (ش ۱۸۴) و ص ۳۳۱ (ش ۶۰۴) و ص ۴۴۷ (ش ۸۳۹) و ص ۵۱۵ (ش ۹۹۳) .

15. براى نمونه ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال ، ص ۱۲۸ (ش ۲۰۴) و ص ۲۵۴ (ش ۴۷۲) و ص ۳۵۴ (ش ۶۶۳) و ص ۴۳۷ (ش ۸۲۲) .


بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
478
  • نام منبع :
    بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدکاظم رحمان‌ستایش و محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5770
صفحه از 569
پرینت  ارسال به