93
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

علّامه مجلسی، هنگام بررسی عبارت «رأس الایمان» در توضیح مفهوم صبر، نخست موقعیت آن را توصیف کرده و سپس معنای آن را بیان داشته است. ایشان موقعیت صبر را مقتضای زندگی دنیوی می‌داند که انسان، پیوسته با اموری روبه‌روست که برای نفس انسان، سخت و دشوار است (وقوع بلا، انجام طاعت و ترک معصیت). سپس صبر را نیروی مقاومی می‌داند که نفس انسان را به تحمل این شرایط و رعایت عقل و شرع در این موقعیت ثابت می‌دارد.۱

از مجموع آنچه گذشت، چنین به دست می‌آید که هر چند در بیان متعلّق صبر، تعبیرهای مختلفی بیان کرده‌اند، ولی ماهیت آن را یک چیز دانسته‌اند. همه اندیشمندان، صبر را به معنای حبس کردن نفس گرفته و متعلّق آن را اموری مثل «بی‌تابی هنگام ناخوشایندی»، «مقتضای عقل و شرع» و «دشواری امور» دانسته‌اند. البته غزالی به گونه دیگری سخن گفته و آن را به معنای «پایداری در برابر هوس» دانسته است.

صبر در روایات

روایاتی که به مفهوم صبر کمک می‌کنند، دو دسته‌اند: یک دسته از آنها

1.. إنَّ الانسانَ ما دامَ فِی تلک النَشأةِ هو موردٌ لِلمصائبِ والآفاتِ، ومحلٌ لِلحوادث والنوائبِ والعاهاتِ، ومُبتَلًى بِتَحَمُّلِ الأذى مِن بَنِی نوعِه فی المعاملاتِ، ومُکلَّفٌ بِفعلِ الطاعاتِ، وترک المَنهیاتِ والمُشتَهیاتِ وکلُّ ذلک ثَقیلٌ عَلى النفسِ لا تَشتَهیهَا بِطَبعِها، فلابدَّ مِن أن تکونَ فیه قوةٌ ثابتةٌ وملکةٌ راسخةٌ بِها یقتَدِرُ عَلى حَبسِ النَفسِ عَلى هذهِ الأُمورِ الشاقةِ، ورِعایةُ ما یوافِقُ الشرعَ والعقلَ فِیها، وترک الجَزَعِ والانتقامِ، وسائرُ ما ینافی الآدابَ المُستَحسنَةَ المَرضیةَ عقلاً وشرعاً، وهِی المُسَمَّاةُ بِالصبرِ (بحار الأنوار، ج۶۸، ص۶۸ ـ ۶۹).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
92

می‌گوید: یعنی منتظر حکم پروردگارت علیه کافران باش.۱

از مجموع دیدگاه لغت‌شناسان معلوم می‌گردد که: اوّلاً صبر، به معنای «بازداشتن نفس» است؛ ثانیاً مفهوم ضد آن، «جَزَع» است؛ و ثالثاً با «اکراه داشتن»، قرابت دارد.

تعریف اصطلاحی

محقّق طوسی، صبر را حبس و بازداشتن نفس از جَزَع هنگام ناخوشایندی‌ها می‌داند که اثر آن، بازداشتن نفس از اضطراب و زبان از شکایت و اعضا از حرکات غیر عادی است.۲

راغب اصفهانی نیز پس از تعریف لغوی صبر، به معنای اصطلاحی آن پرداخته و آن را حبس کردن نفس بر مقتضیات عقل و شرع می‌داند که نتیجه آن یا واداشتن به کار شرعی و عقلی، و یا بازداشتن از کار غیر شرعی و غیر عقلی است.۳

غزالی، هنگام تعریف صبر، نخست موقعیت صبر را روشن می‌کند و آن را نبرد میان انگیزه‌های دینی و نفسانی می‌داند. سپس بیان می‌دارد که صبر، عبارت است از: پایداری انگیزه‌های دینی در برابر انگیزه‌های نفسانی.۴

1.. مفردات الفاظ القرآن، ص۴۷۴.

2.. الصبرُ حبسُ النفسِ عَن الجَزَعِ عِندَ المَکرُوهِ، وهُو یمنَعُ الباطِنُ عَن الاضطِرابِ، واللسانُ عَن الشِکایةِ، والأَعضاءُ عَن الحَرَکاتِ غَیرِ المُعتادَةِ (بحار الأنوار، ج۶۸، ص۶۸).

3.. الصبرُ حَبسُ النفسِ عَلَى ما یقتَضِیهِ العقلُ أو الشَرعُ أو عَمَّا یقتَضِیان حَبسَها عنه (مفردات الفاظ القرآن الكریم، ص۴۷۴).

4.. القتالُ أَبَدَا قائمٌ بینَ باعِثِ الدینِ وباعِثِ الهوى والحربُ بَینَهُما سِجالٌ ومَعَرکةُ هذا القتالِ قَلبُ العبدِ ومَدَدُهُ باعِثُ الدینِ مِن الملائکةِ الناصرینَ لِحزبِ اللّه ومَدَدُهُ باعِثُ الشهوةِ مِن الشیاطِینَ الناصِرینَ لِأعداءِ اللّه فَالصبرُ عِبارَةٌ عَن ثُباتِ باعِثِ الدینِ فی مُقابَلَةِ باعثِ الشهوةِ فإن ثَبَتَ حتى قَهَرَه واستَمَرَّ عَلَى مُخالَفَةِ الشهوَةِ فَقَد نَصَرَهُ حِزبُ اللّه والتحق بالصابرین وإن تَخاذَلَ وضَعُفَ عَن الشهوةِ ولم یصبِر فی دَفعِها التحقَ بأشیاعِ الشیاطینَ (المحجة البیضاء، ج۷، ص۱۱۱).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41132
صفحه از 223
پرینت  ارسال به