نمود. ثانیاً باید نسبت به کسب آن، رغبت پیدا کرد و در راه به دست آوردن آن، تلاش نمود.
امّا بخش دوم حدیث به معرفی مکارم دهگانه پرداخته است. در ادامه به بررسی تکتک آنها میپردازیم و سرانجام سعی خواهیم کرد که ببینیم آیا تحلیل خاصی در باره این ده صفت میتوان داشت یا نه؟ در بررسی صفات، به تحلیل مفهوم هر صفت، بسنده میکنیم.۱
۱. یقین
نخستین صفت، «یقین» است. در برخی روایات، یقین به عنوان یکی از مؤلّفههای ایمان مطرح شده است؛۲ در برخی دیگر نیز، یقین در درجه بالاتر از اسلام و تقوا و ایمان قرار داده شده و تصریح شده که کمیابترین چیز میان مردم، یقین است.۳ اکنون به بررسی این صفت میپردازیم تا جایگاه آن در مکارم اخلاق، معلوم گردد.
یقین در لغت
یقین در لغت، با تعبیرهای مختلف و نزدیک به هم معنا شده است. ابن فارس، معنای آن را «زوال الشک»،۴ فراهیدی، «ازاحة الشک و تحقیق
1.. این بدان جهت است که در این بررسی، به دنبال تحلیل دهگانه بودن مکارم و مناسبات آنها با یکدیگریم؛ نه تحلیل هر صفت به تنهایی.
2.. امام صادق علیه السلام: ان اللّه عزوجل وضع الایمان علی سبعة اسهم علی البر و الصدق و الیقین و الرضا و الوفاء و العلم و الحلم (الكافی، ج۲، ص۴۲).
3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: الایمان فوق الاسلام بدرجه و التقوی فوق الایمان بدرجة و الیقین فوق التقوی بدرجة و ما قسم فی الناس شیء اقل من الیقین (الكافی، ج۲، ص۵۱).امام صادق علیه السلام: یا اخا جعف ان الایمان افضل من الاسلام و ان الیقین افضل من الایمان و ما من شیء اعز من الیقین (الكافی، ج۲، ص۵۱).
4.. معجم مقاییس اللغة، ج۶، ص۱۵۷.