197
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

روایت سوم

امّا سومین روایت از روایات مکارم اخلاق عام، روایتی است از امام صادق علیه السلام به این مضمون:

۰.جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِیّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ۷ أَ لَا أُحَدِّثُكَ بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ قُلْتُ بَلَى قَالَ الصَّفْحُ عَنِ النَّاسِ وَ مُؤَاسَاةُ الرَّجُلِ‏ أَخَاهُ فِي مَالِهِ وَ ذِكْرُ اللَّهِ كَثِيراً.۱

در این روایت، سه صفت مطرح شده که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

۱. الصفح عن الناس

موضوع این صفت نیز اشتباهات دیگران است. خلیل، صفح را به معنای جَنب و کنار می‌داند و کاربرد آن در گناه را به معنای عفو دانسته است.۲ ابن درید،۳ ازهری،۴ و صاحب بن عبّاد۵ نیز همین معنا را آورده‌اند. ابن فارس، ریشه اصلی آن را عرض و پهنا می‌داند که در کاربردهای گوناگون، معنای متفاوتی خواهد داشت. لذا کاربرد آن در گناه به معنای رو برگرداندن از آن است.۶ بنا بر این، تفاوتی میان این

1.. معانی الأخبار، ص۱۹۱.

2.. الصَّفْح: الجنب: من كل شی‏ء... و صَفَحْت عنه: أی عفوت عنه (العین، ج۳، ص۱۲۲).

3.. و صفحتُ عن الرجل أصفَح صَفْحا، إذا عفوت عن جرمه. و أضربتُ عن هذا الأمر صَفْحا، إذا تركته. و صَفْحَة الإنسان و الدابّة: عُرْض جَنبه إذا اعترضتَه (جمهرة اللغة، ج۱، ص۵۴۱).

4.. قال اللیث: الصَّفْحُ: الْجَنب، و صفْحا كلِّ شی‏ءٍ جانباه، قال: و صَفْحَتا السَّیف: وجهاه. و صفْحةُ الرجل: عُرْضُ وجهه (تهذیب اللغة، ج۴، ص۱۴۹).

5.. صفح: الصَّفْحُ: الجَنْبُ. و صَفْحا كلِّ شَی‏ءٍ: جانِباه. و صَفْحَتا السَّیفِ: وَجْهاه. و صَفْحَةُ الرَّجُلِ: عَرْضُ صَدْرِه. و سَیفٌ مُصْفَحٌ: عَرِیضٌ (المحیط فی اللغة، ج۲، ص۴۶۴).

6.. صفح‏: الصاد و الفاء و الحاء أصلٌ صحیحٌ مطَّرد یدلُّ على عَرْض و عِرَض. من ذلك صَفْح الشَّى‏ء: عُرْضُه. و یقال رأس مُصْفَحٌ: عریض. و الصفیحة: كلُّ سیفٍ عریض. و صَفحتا السَّیف: وَجْهاه. و كلُّ حجرٍ عریضٍ صفیحةٌ، و من الباب: المصافحةُ بالید، كأنَّه ألصق یدَه بصَفحةِ یدِ ذاك. و الصَّفْح: الجنْب. و صَفحا كلِّ شى‏ء: جانِباه. فأمّا قولهم: صفَحَ عنه، و ذلك إعراضاً عن ذنْبه، فهو من الباب؛ لأنَّه إذا أعرض عنه فكأنه قد ولَّاه صَفحتَه و صُفحه، أى عُرضه و جانِبَه، و هو مَثَلٌ (معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۲۹۳).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
196

بلای خانمان‌سوزند ـ می‌زداید و از این راه، صفا و صمیمیت را به زندگی برمی‌گرداند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نیز سفارش می‌کند که از یکدیگر درگذرید تا کینه‌های میان شما از بین برود.۱

از آنچه گذشت معلوم می‌شود که اشتباه، از پدیده‌های غیرقابل انکار و اجتناب‌ناپذیر زندگی است. لذا یکی از مکارم اخلاقی، گذشت از همسر در برابر احقاق حق یا انتقام است.

تحلیل نهایی صفات

این روایت، سه فضیلت را مطرح کرد که در متون پیشین، مطرح نشده بودند: یکی کمک به کسی که کمک نکرده است، دیگری ارتباط با کسی که قطع رابطه کرده است و سومی گذشت از کسی که ظلم کرده است. هر سه مورد به نوعی، واکنش کریمانه به سه موقعیت بد و منفی را بیان می‌کنند که عبارت‌اند از: محروم ساختن، قطع رابطه کردن و ظلم کردن. شاید وجه کرامت این سه در این باشد که فرد می‌تواند مقابله به مثل کند؛ امّا با یک پلّه فراتر رفتن، واکنشی کریمانه و فضیلت‌مدارانه نشان می‌دهد. نکته دیگر، این که شاید بتوان گفت که مانند روایت پیشین، دو مورد از این سه مورد، به نوعی به رفتارهای اجتماعی مربوط‌اند، و یک مورد(عفو) به صفت پایدارتر و ریشه‌ای‌تری مربوط است؛ همان گونه که در حیا این گونه بود. در مجموع این سه مورد، سه حوزه رفتارهای منفی دیگران را شامل می‌شود و نوع رفتار کرامت را در آنها نشان می‌دهد.

1.. تعافوا تسقط الضغائن بینكم (کنز العمّال: ح۷۰۰۴).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41539
صفحه از 223
پرینت  ارسال به