195
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

به بهترین وجه، پاسخ دهید.۱

در متون دینی، بر «برتر بودن» عفو در واکنش به بدی‌ها تأکید شده است. اسلام عزیز، هر چند مقابله برابر را حق فرد می‌داند، امّا از باب کرامت و فضیلت، بر مقابله برتر تأکید دارد. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله برترین فضیلت‌ها را «گذشت از ستم» می‌داند۲ و امام علی علیه السلام فضل و برتری را «عفو در قدرت»۳ و بلکه «برترین فضیلت»۴ معرفی می‌کند و معتقد است کسی که از اشتباهات دیگران بگذرد، به تحقیق، همه گستره فضیلت را به‌دست آورده است۵ و در طرف مقابل، فرد بی‌گذشت را بی‌فضیلت می‌داند. ۶ از این رو، ایشان در معرفی روش برخورد با بدی‌ و اشتباه دیگران معتقد است که هرگاه مورد بدی قرار گرفتید، ببخشید و درگذرید. ۷

گذشت، رفتار مثبت و سازنده‌ای است که عواطف مثبت طرف مقابل را برمی‌انگیزد و می‌تواند محبّت و صمیمیت میان آنان را ترمیم کند یا بر آن بیفزاید. ۸ گذشت، دل‌ها را جلا می‌دهد و کینه‌ها و کدورت‌ها را ـ که

1.. (ادفع باللتی هی احسن السیئة) (سورۀ مؤمنون، آیۀ، ۹۶).

2.. افضل الفضائل آن تصل من قطع وتعطی من حرمک وتصفح عمن ظلمک (کنز العمال، ج۱۵، ص۸۲۳، ح۴۳۲۷۰).

3.. الفضل أنک إذا قدرت عفوت (غرر الحکم، ح۲۱۳۱).

4.. العفو أعظم الفضیلتین؛ گذشت، بزرگ‌ترین دو فضیلت است (همان، ح۱۶۴۰).

5.. من عفی عن الجرائم، فقد أخذ بجوامع الفضل (غرر الحکم، ح۸۴۹۹).

6.. امام علی علیه السلام: من عاقب بالذنب فلا فضل له؛ کسی که به خاطر اشتباه، کسی را کیفر کند، فضل و برتری ندارد (همان، ح۹۰۷۱).

7.. إذا أسیء الیكم فاعفوا واصفحوا (بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۹۲).

8.. ولا تستوی الحسنة ولا السیئة ادفع بالتی هی احسن فإذا الذی بینك وبینه عداوة كأنه ولی حمیم (سورۀ فصّلت، آیۀ ۳۴).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
194

رو، مسئله‌ای که رخ می‌نماید، چگونگی واکنش به این موقعیت است. برای این منظور، دو گونه واکنش می‌توان متصوّر شد: یکی «مقابله به مثل» است که بر اساس آن فرد می‌تواند حقّ خود را بستاند و خواستار جبران شود. از آن جا که بدی‌کردن و آزاررساندن مصداق ظلم است، فرد آزاردیده، می‌تواند با واکنش حق‌مدارانه، از باب احقاق حق، انتقام بگیرد. خداوند متعال با تأکید بر اصل «همانندی» میان واکنش منفی با کنش منفی، در مواردی اجازه «مقابله به مثل» را داده است؛۱ اما نباید فراموش کرد که به هر حال این اقدام، تأثیر منفی خود را بر روابط آنان برجای خواهد گذاشت و آن را از حالت شیرین مودّت و صمیمیت، به فضایی سرد و بی‌روح تبدیل خواهد ساخت. در روایات اسلامی، از «شتاب در انتقام» به شدّت نهی شده است و افراد کم‌گذشت، نکوهش شده‌اند.۲

نوع دیگر، واکنش کریمانه است که از باب فضل و برتری، از ظلم فرد مقابل می‌گذرد که می‌توان آن را «مقابله برتر» نامید. این واکنش ـ که در ادبیات دین از آن به عنوان «عفو» یا «گذشت» یاد می‌شود ـ، بهترین نوع واکنش است. مقابله به مثل را می‌توان «واکنش عدالت‌مدارانه» و مقابله برتر را «واکنش فضیلت‌مدارانه» نامید.۳ قرآن کریم به هر دو واکنش اشاره کرده است۴ و بر «واکنش احسن» تأکید دارد و توصیه می‌کند که بدی را

1.. (فمن اعتدی علیكم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیكم) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۹۰). نیز، ر. ک: سورۀ شورا، آیۀ۴۰.

2.. امام علی علیه السلام: قلّة العفو اَقبح العیوب، والتسّرع الی الانتقام اَعظم الذنوب (غرر الحکم، ح۶۷۶۶).

3.. العدل أنک إذا ظلمت أنصفت، والفضل أنک إذا قدرت عفوت (غرر الحکم، ح۲۱۳۱). احسن من استیفاء حقک العفو عنه؛ بهتر از گرفتن حق، گذشتن از آن است (همان، ح۳۱۲۰).

4.. (وجزاء سیئة سیئة مثلها فمن عفی واصلح فأجره علی اللّه انه لا یحب الظالمون) (سورۀ شورا، آیۀ ۴۰).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41218
صفحه از 223
پرینت  ارسال به