167
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

خضوع برای خدا، نه برای غیر او تعریف می‌کند، و اگر به معنای فقر باشد، مراد از صداقتِ آن را ترک هوس‌ها و آرزوهای مادی می‌داند، و اگر به معنای قدرت باشد، صداقتِ در آن را به معنای استفاده آن در طاعت می‌داند.۱

مرحوم علّامه مجلسی، دو نقل یأس و بأس را مطرح کرده و سپس یأس را به ناامیدی از مردم و محدود کردن نگاه به فضل و لطف خداوند متعال می‌داند و مراد از صداقت در آن را این می‌داند که فقط ادعای صِرف نباشد و آثار آن در زندگی فرد آشکار باشد؛ امّا اگر بأس باشد، برای آن دو معنا ذکر کرده است: یکی شجاعت در میدان نبرد که صداقت در آن یعنی مبارزه در راه خدا و اظهار امر به معروف و نهی از منکر؛ و دیگری فقر که از بؤس باشد، ولی این را با قواعد لفظی هماهنگ نمی‌بیند. ایشان، مواردی را که ملّاصالح مازندرانی آورده، تکلّف می‌داند.۲

۲. صلة الرحم

موضوع این فضیلت، خویشاوندان و روابط خویشاوندی است. یکی از ابعاد زندگی انسان، زندگی اجتماعی اوست و در زندگی اجتماعی، یکی از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین ابعاد آن، خویشاوندان و خانواده وابسته است. از این رو، ارتباط با آنها یکی از موضوعات مهم زندگی انسان به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی این موضوع و جایگاه آن در مکارم اخلاق می‌پردازیم.

1.. اُصول الکافی، شرح مازندرانی، ج۸، ص۱۷۳.

2.. مرآة العقول، ج۷، ص۳۴۴.


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
166

خیر در ناامیدی از مردم است۱ و موجب غنا و بی‌نیازی۲ می‌شود.

۲. صدق البأس: در این که مراد از بأس چیست، چند نظر وجود دارد که عبارت اند از: خوف، خشوع و خضوع، سختی و فقر، و قدرتمندی. مرحوم فیض کاشانی در الوافی، بأس را به معنای خشوع گرفته و در تفسیر صدق البأس گفته است که: مراد، هماهنگی خشوع و فروتنیِ ظاهری با خشوع و فروتنیِ باطنی است؛ به گونه‌ای که تظاهر به خشوع، بیشتر از آنچه در باطن است، نباشد.۳

مرحوم ملّاصالح مازندرانی، چند معنا برای بأس آورده و هر کدام را تفسیر کرده است. اگر به معنای خوف باشد، برای آن چند فرض مطرح کرده است: خوف اگر ترس از معصیت باشد، صداقت در آن به معنای ترک گناه، و اگر ترس از کوتاهی در عمل باشد، به معنای تلاش در تکمیل آن، و اگر ترس از رسیدن به مقام ابرار باشد، به معنای تلاش در کسب خیرات است؛ امّا اگر بأس به معنای خضوع باشد، صداقت در آن را به

1.. وقال علیه السلام: رأیت الخیر كلّه قد اجتمع فی قطع الطمع عمّا فی أیدی الناس، ومن لم یرج الناس فی شیء، وردّ أمره إلى اللّه عز و جل فی جمیع أُموره، استجاب اللّه عز و جل له فی كلّ شیء (الكافی، ج۲، ص۱۴۸، و ص۳۲۰؛ مشكاة الأنوار، ص۲۲۶؛ بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۱۰).امام صادق علیه السلام: إن أرَدتَ أن تَقَرَّ عَینُكَ و تَنالَ خیرَ الدنیا و الآخِرَةِ، فَاقطَعِ الطَّمَعَ عَمّا فی أیدِی الناسِ (بحار الأنوار، ج۷۳، ص۱۶۸، ح۳).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله ـ لأبی أیوبَ خالدِ بنِ زیدٍ إذ قالَ لَهُ: أوصِنی وأقلِلْ لَعلِّی أن أحفَظَ ـ: اُوصِیكَ بخَمسٍ: بِالیأسِ عَمّا فی أیدی النّاسِ فإنّهُ الغِنى‏، وإیاكَ والطَّمَعَ فإنّهُ الفَقرُ الحاضِرُ، وصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ، وإیاكَ وما تَعتَذِرُ مِنهُ، وأحِبَّ لأخیكَ ما تُحِبُّ لنَفسِكَ (الأمالی، طوسی، ص۵۰۸، ح۱۱۱۱).امام علی علیه السلام: الغِنَى الأكبَرُ الیأسُ عَمّا فی أیدی النّاسِ (نهج البلاغة، حکمت ۳۴۲).

3.. الوافی، ج۴، ص۲۶۵.

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41088
صفحه از 223
پرینت  ارسال به