میدهیم و سپس با ذکر اختلاف جزئی نقل تاریخ مدینة دمشق، هر دو را مورد توجّه قرار خواهیم داد. قابل ذکر است که از تحلیل صفات مشترک با روایات پیشگفته، خودداری میکنیم و تنها به تحلیل موضوعات جدید میپردازیم.
۱. صدق الیأس
در چاپ جدید الکافی،۱ «صدق الیأس» گزارش شده؛ امّا در نسخه «ص، ف» و حاشیه نسخه «ج، بس» و شرح مازندرانی و الوافی و الخصال و الأمالی مفید و الأمالی طوسی (ص ۱۰)، «صدق البأس»، و در نسخه «بس، بف» و الجعفریات و الأمالی طوسی (ص ۳۰۱) «صدق الناس» آمده است. در گزارش اهل سنّت نیز «صدق البأس» گزارش شده است. در همه اینها، آنچه تفاوتی نمیکند، مسئله صداقت است؛ امّا این که موضوع آن چیست، تفاوتی در گزارشها وجود دارد که در معنا تغییر ایجاد میکند. در ادامه، این تفاوتها را بررسی میکنیم. در این بررسی، فقط مواردی را میآوریم که جدیدند و از ذکر آنچه پیش از این، تفسیر شده، خودداری مینماییم و به همان مباحث پیشین، بسنده میکنیم:
۱. صدق الیأس: مراد از «یأس» در صدق الیأس، ناامیدی از مردم است. در روایات تعبیر «الیأس عمّا فی أیدی الناس» از مفاهیمی است که زیاد تکرار و بر آن تأکید شده است. معنای آن این است که انسان باید در کسب درآمد و برآوردن نیازهای خود، از آنچه در دست مردم است، ناامید باشد و فقط به خداوند امید داشته باشد. در روایات تصریح شده که همه