147
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

«نظارت» است؛ یعنی آنچه حیا را بر می‌انگیزد، حضور و نظارت ناظر است. معمولاً رفتار ما در جمع، با رفتار ما در خلوت، تفاوت می‌کند. تفاوت رفتار در خلوت و جلوت، به جهت تفاوت در حضور و عدم حضور است. این امور نشان می‌دهد که عامل محوری در شکلگیری حیا، عنصر حضور و نظارت است.

حیا از اصول بسیار مهم در تنظیم رفتار است که وجودش مایه زیبایی رفتار و نبودش مایه تباهی آن است. امام زین العابدین‏ علیه السلام حیا را «مایه بازداری از شهوات» می‌داند و از خداوند می‏خواهد به او حیا دهد تا او را از شهوات بازدارد.۱

امام علی‏ علیه السلام نیز در جایی حیا را «مایه بازداری از قبیح»۲ و در جای دیگر «مایه واداری به هر زیبایی»۳ می‌داند. همچنین امام صادق‏ علیه السلام در فواید حیا، بیان می‌دارد که حیا عامل مهمان‌نوازی، عمل به وعده، برآوردن نیاز دیگران، انجام دادن امور زیبا و ترک امور زشت است.۴ همچنین در روایات متعدّدی آمده است که اگر حیا نباشد، همه چیز جایز می‌شود. این جمله، آموزه اساسی انبیا بوده و تا بدان جا اهمیت داشته که به شکل ضرب المثل درآمده و در میان مردم، معروف بوده است.۵

1.. ... و اصحب رغباتنا بحیاء یقطعها عن الشهوات (بحار الأنوار، ج۹۴، ص۱۵۶).

2.. الْحَیاءُ یصُدُّ عَنِ الْقَبِیحِ (غررالحكم: ح۱۳۹۳).

3.. الْحَیاءُ سَبَبٌ إلَی‏ كُلِّ جَمِیلٍ (تحف العقول، ص۸۴؛ بحار الأنوار، ج۷۷ ، ص۲۱۱).

4.. لَوْلاهُ لَمْ یقْرَ ضَیفٌ وَلَمْ یوفِ بِالعِدَاتِ وَلَمْ تُقْضَ الحَوَایجُ، وَلَمْ یتَحَرَّ الجَمِیلُ وَلَمْ یتَنَكِّبِ الْقَبِیحِ فِی شَی‏ءٍ مِنَ الأشْیاءِ (بحار الأنوار، ج۳ ، ص۸۱).

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: لَمْ یبْقِ مِنْ أمْثَالِ الْأنْبِیاءِ إلّا قَوْلُ النَّاسِ: إذَا لَمْ تَسْتَحْی فَاصْنَعْ مَاشِئْتَ (الأمالی، ‏صدوق، ص۴۱۲، ح۱؛ الخصال، ج۱، ص۲۰ ، ح۶۹؛ روضة الواعظین، ص۵۰۴).إنَّ مِمَّا أدْرَكَ النَّاسُ مِنْ كَلامِ النُّبُوَّةِ الأوْلَی إذَا لَمْ تَسْتَحْی فَاصْنَعْ مَاشِئْتَ (صحیح البخاری، ج۸، ص۵۴ ، ح۱۴۴؛ سنن ابن ماجة، ج۲، ص۱۴۰۰، ح۴۱۸۳؛ تاریخ بغداد، ج۲، ص۱۰۰؛ حلیة الأولیاء: ج۴، ص۳۷۰؛ سنن ابی داوود، ج۴، ص‏۲۵۲).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
146

۰.از خدا به اندازه نزدیکی‌اش حیا کن و به اندازه قدرتش بترس.

از این‌رو، پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می‌فرماید:

۰.فَاسْتَحْيُوا الْيَوْمَ‏ أَنْ‏ يَطَّلِعَ‏ اللَّهُ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْ أَمْرِكُم‏.۱

۰.حیا کنید از این که خداوند از بعضی از کارهایتان آگاه شود!

امام صادق علیه السلام نیز با اشاره به نظارت فرشتگان بر اعمال آدمی می‌فرماید:

۰.مَنْ خَلَا بِذَنْبٍ فَرَاقَبَ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ وَ اسْتَحْيَا مِنَ الْحَفَظَةِ غَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ جَمِيعَ ذُنُوبِهِ وَ إِنْ كَانَتْ مِثْلَ‏ ذُنُوبِ‏ الثَّقَلَيْنِ‏.۲

۰.اگر کسی به قصد گناه، خلوت اختیار کند، پس در آن، خداوند را مراقب خود ببیند و از فرشتگان حافظ و مراقب خود حیا کند، خداوند، تمام گناهان او را، اگرچه همانند گناهان جن و انس باشد، می‌آمرزد.

از دیدگاه امام صادق علیه السلام اساساً فلسفه ناظر قرار دادن فرشتگان، همین است که مردم با توجّه به وجود و حضور آنان، از گناه دست بردارند.۳

مجموع این شواهد و قرائن، این فرضیه را ثابت می‌کند که از دیدگاه روایات، فصل مقوِّم و وجه تمایز حیا از دیگر بازدارنده‌ها، عنصر

1.. بحار الأنوار، ج۱۹، ص۳۳۳؛ شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص۱۲۱.

2.. کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۱.

3.. الاحتجاج، ج۲، ص۲۴۲؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۳۲۳.

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41300
صفحه از 223
پرینت  ارسال به