143
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

تعریف کرده‌اند. برخی دیگر، حیا را خصلتی می‌دانند که انسان را بر ترک کردن فعل قبیح و جلوگیری از کوتاهی کردن در حقّ دیگران بر می‌انگیزد.۱ برخی نیز (مانند لغت‌شناسان)، حیا را دگرگونی حال و حالت انکسار (تأثّر) درونی می‌دانند که انسان به جهت ترس از آنچه مایه سرزنش است، دچار آن می‌شود.۲

برخی دیگر معتقدند که حیا از قبیل وقار بوده و عبارت است از: سر به زیر افکندن و انقباض از سخن گفتن به جهت حرمت شخص مقابل که از وی حیا می‌شود.۳ برخی نیز گفته‌اند که حقیقت حیا، عبارت است از خصلتی که انسان را بر انجام دادن کار نیک و ترک کار زشت، برمی‌انگیزد.۴

از مجموع تعریف‌های علمای اخلاق، چند نکته به دست می‌آید: یک: حیا، هنگام مواجه‌شدن با یک فعل قبیح رخ می‌دهد. دو: در این حالت، روان انسان، حالت انکسار، انفعال، انقباض، انزجار و انحصار پیدا می‌کند. این حالت ضد باز بودن و علاقه‌مند بودن است. سه: این نوع برانگیختگی در عمل، هم موجب انجام دادن یک کار است و هم موجب ترک یک کار که از آن به عنوان «تنظیم رفتار» یاد می‌شود. در برخی تعریف‌ها، به مصداق‌هایی از این فعل و ترک فعل اشاره شده، که فقط از

1.. نضرة النعیم، ج۵، ص۱۷۹۷، به نقل از: ریاض الصالحین، ص۲۷۲؛ الفتح، ج۱، ص۵۲؛ دلیل الفاتحین، ج۳، ص۱۵۸.

2.. نضرة النعیم، ج۵، ص۱۷۹۶، به نقل از: الفتح، ج۱، ص۵۲؛ فضل اللّه الصمد، ج۲، ص۵۴.

3.. نضرة النعیم، ج۵، ص۱۷۹۶، به نقل از: تهذیب الأخلاق، ص۲۳.

4.. نضرة النعیم، ج۵، ۱۷۹۶، به نقل از: الآداب الشرعیة و المنح المرعیة، ج۲، ص۲۲۷.


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
142

برابر دانستن حشمت و حیا، حشمت را به «انقباض» و «وقایه» (خودنگه‌داری) معنا کرده است.۱ ابن منظور و طریحی در تفسیر حدیث «الحیاء من الإیمان»، حیا را عامل بازدارندگی و بُریدن از معصیت، معرّفی می‌کنند.۲

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، در تعریف اهل لغت، چند محور وجود دارد: حیا، «تغیر و انکسار (اثرپذیری) درونی و انقباض (گرفتگیِ) نفس» است؛ حیا «عامل بازدارنده» است؛ عامل حیا، «ترس از مذمّت مردم» یا «زشتی خود عمل» است. شاید این سه محور، بیانگر جنبه‌های مختلف حیا باشند. به نظر می‌رسد که محور اوّل، به ویژگی‌های روانیِ حیا پرداخته‌ است، محور دوم، کارکرد حیا را ـ که خودنگهداری باشد ـ بیان کرده و محور سوم، علّت این حالت روانی را گزارش نموده است.

تعریف اصطلاحی

در تعریف حیا، از تعبیرهای متفاوتی استفاده کرده‌اند؛ هر چند تقریباً در یک مسیر حرکت نموده‌اند. برخی حیا را ملکه‌ای نفسانی می‌دانند که موجب انقباض نفس از فعل قبیح و انزجار آن از کار خلاف ادب، به جهت ترس از سرزنش مردم می‌گردد.۳ برخی دیگر آن را به حصر (محصور شدن) نفس و انفعال (درماندگی) آن در ارتکاب حرام‌های شرعی و عقلی و عرفی، به جهت ترس از سرزنش و نکوهش مردم۴

1.. النهایة، ج۱، ص۳۹۱.

2.. لسان العرب، ج۱۴، ص۲۱۷؛ مجمع البحرین، ج۱، ص۶۱۱.

3.. بحار الأنوار، ج۷۱، ص۳۲۹.

4.. جامع السعادات، ج۳، ص۴۶.

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41051
صفحه از 223
پرینت  ارسال به