141
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

از منطقه حرام دور شود و امکان وقوع در آن کاهش یابد. این صفت با توصیفی که گذشت، یکی از مکارم اخلاق شمرده شده است.

۲. حیاء

یکی دیگر از موضوعات مهمّ اسلامی، «حیا» است. از دیدگاه اسلام، حیا در نظام تربیتی انسان از جایگاه والایی برخوردار است. پیامبر گرامی اسلام، خُلق و خوی اسلام را حیا معرّفی کرده۱ و فرموده است: «حیا، همه دین است».۲

حیا در لغت

مطالعه دیدگاه لغت‌شناسان نشان می‌دهد که آنها تقریباً تعریف‌های نزدیک به هم ارائه کرده‌اند. به نظر طریحی، حیا عبارت است از: دگرگونی حال و انکساری که به جهت ترس از آنچه عیب شمرده و نکوهش می‌شود، حاصل می‌گردد.۳ راغب، حیا را به انقباض نفس از زشتی‌ها و ترک آن به همین جهت (زشت بودن) تعریف کرده است.۴ ابن منظور نیز حیا و حشمت را مترادف دانسته۵ و آن را «انقباض» معنا می‌کند و در تبیین واژه حشمت، به یکی از مصداق‌های آن اشاره می‌کند.۶ ابن اثیر، ضمن

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می‌فرماید: «إنّ لکلّ دین خُلقاً و إن خُلق الإسلام الحیاء؛ هر دینی خویی دارد و خوی اسلام، حیاست» (سنن ابن ماجة، ج۲، ص۱۳۹۹).

2.. کنز العمّال، ح۵۷۶۱.

3.. مجمع البحرین، ج۱، ص۶۰۸.

4.. مفردات الفاظ القرآن، ص۲۷۰.

5.. لسان العرب، ج۱۴، ص۲۱۷.

6.. حشمت، یعنی انقباض از برادرت هنگام غذا خوردن و حاجت خواستن (همان، ج۱۲، ص۱۳۵، ذیل واژۀ «حشم»).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
140

ترس از وقوع در گناه کبیره،۱تفسیر کرده‌اند. همان گونه که مشهود است، این تفسیرها بر دو قسم اند: بازداری از حرام و بازداری از شبهات. کاربرد نخست، مساوی با معنایِ تقواست و کاربرد دوم، معنای ویژه ورع است. لغت‌شناسان نیز به همین، اشاره کرده بودند.

خلاصه سخن این که از نظر لغت‌شناسان، دین‌شناسان و معصومان علیهم السّلام، ورع به معنای خویشتنداری و بازداریِ پیشرفته‌ای است که مانع ورود انسان به امور مشتبه می‌گردد. انسان باورع، دایره خویشتنداری خود را گسترده کرده و از امور حرام قطعی، به امور مشتبه، توسعه داده است. در حقیقت، انسان مؤمن، دارای توان خویشتنداری‌ای است که در اوّلین مرتبه، خود موجب بازداری از گناه قطعی و روشن می‌شود. اگر این توان، بیشتر شود و از این مرز عبور کند و به امور مشتبه و مشکوک نیز سرایت نماید، نام ورع بر آن صدق می‌کند. انسان باورع، انسان توانمندی است که نه تنها می‌تواند نفس خود را از امور حرام قطعی بازدارد، بلکه می‌تواند آن را از مشتبه و حتّی مباح بازدارد تا هر چه بیشتر

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: الورع المسلم الذی یدع الصغیر مخافة أن یقع فی الكبیر والذی یعف عن الشبهة (الفردوس، ج۴، ص۴۳۷، ح۷۲۷۲).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41244
صفحه از 223
پرینت  ارسال به