131
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

مختلف است. لذا نشان می‌دهد که گذشته از صفات بیان شده، یکی از مکارم اخلاق، تعامل برتر و متعالی با دیگران در امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی است. آنچه در مروّت مهم است، همین تعامل متعالی و برتر با دیگران است که تعامل را از سطحی عادی، به سطحی متعالی بالا می‌بَرَد و موجب بروز رفتارهای زیبای اخلاقی می‌شود.

تحلیل نهایی صفات

با نگاهی اجمالی به هر کدام از صفات که گذشت، مطالب آنها را مرور می‌کنیم.

یقین، به معنای شناختِ بی‌تردیدِ توأم با اطمینان است.

قناعت، مربوط به حوزه کسب روزی و به معنای رضایت نسبت به آن است.

صبر، مربوط به حوزه سختی‌ها و به معنای تحمّل کردن و خودداری از جَزَع است.

شُکر، مربوط به حوزه داشته‌ها و خوشی‌ها و به معنای سپاس‌گزاری از آنهاست.

حلم، مربوط به حوزه غضب و به معنای مهار خردمندانه خشمِ ناشی از رفتار جاهلانه دیگران است.

حُسن خلق، مربوط به رابطه با دیگران و به معنای برخورداری از مهارت‌هایی خاص در روابط اجتماعی است.

سخاوت، مربوط به حوزه مواجهه با نیازمندان و به معنای گذر از مال با میل و رغبت و دادن آن به دیگران است.

غیرت، مربوط به حریم زندگی بوده و به معنای اجازه تعرّض ندادن به بیگانه است.


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
130

سکوت کردن هنگام سخن گفتن برادر دینی،۱ پنهان داشتن مشکلات،۲ چشم پایین انداختن، میانه‌روی،۳ عمل کردن برای خدا بیشتر از توان، تکلّف وقتی دیگران درخواست دارند۴ و تخفیف وقتی خود سؤال دارد،۵ فربه بودن چهارپا، خوش‌سیماییِ غلامان، مرکب نفیس،۶ خوب نگه‌داشتن کالا، نیکی به خدمتکار،۷ سود نگرفتن از دوستان،۸ شکستن قسم،۹ و بیان نکردن اتفاقات خوب و بد مسافرت.۱۰

از همه آنچه گذشت، به دست می‌آید که مروّت، نامی فراگیر برای همه فضایل و محاسن اخلاقی۱۱ است که اوّلاً، شامل معیشت، نعمت، مصیبت، اقتصاد، دینداری، طاعت، و روابط اجتماعی با همه گستره‌اش می‌شود؛ و ثانیاً به معنای نوعی رفتار برتر و متعالی‌تر در حوزه‌های

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: مِن المُروءَةِ أن ینصِتَ الأخُ لأخیهِ إذا حَدَّثَهُ (تاریخ بغداد، ج۶، ص۳۹۴).

2.. امام علی علیه السلام: اخفاء الفاقة والامراض من المروءة (غرر الحکم، ح۱۱۴۶).

3.. امام علی علیه السلام: من المروءة غض الطرف وشی القصد (همان، ح۹۳۱۷).امام علی علیه السلام: غض الطرف من المروءة (همان، ح۶۳۹۶).

4.. امام علی علیه السلام: من المروءة العمل لله فوق الطاقة (همان، ح۹۳۰۳).

5.. امام علی علیه السلام: من المروءة انک اذا سُئلت أن تتکلف، و إذا سألت أن تخفف (همان، ح۹۴۲۴).

6.. الْحُسَینُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْحُسَینِ الْعَلَوِی، قَالَ: قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام: «مِنْ مُرُوءَةِ الرَّجُلِ أَنْ یكُونَ دَوَابُّهُ سِمَاناً». قَالَ: وَسَمِعْتُهُ یقُولُ: «ثَلَاثَةٌ مِنَ الْمُرُوءَةِ: فَرَاهَةُ الدَّابَّةِ، وَحُسْنُ وَجْهِ الْمَمْلُوكِ، وَالْفَرْشُ السَّرِی» (الکافی، ج۶، ص۴۷۹).

7.. امام رضا علیه السلام: تعاهد الرجل ضیعته من المروءة، وسمن الدابة من المروءة، والاحسان الی الخادم من المروءة (فقه الرضا علیه السلام، ص۳۵۴).

8.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: لیس من المروءة الربح عن الاخوان (تاریخ دمشق، ج۶۱، ص۳۲۵).

9.. امام علی علیه السلام: ما أقبح ... الحنث من ذی المروءة (کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۹۰).

10.. امام صادق علیه السلام: لیس من المروءة أن یحدّث الرجل بما یلقى فى سفره من خیرٍ أو شرّ (همان، ج۲، ص۲۷۴، ح۲۴۲۵).

11.. امام علی علیه السلام: المُرُوءَةُ اسمٌ جامِعٌ لسائرِ الفَضائلِ والمَحاسِنِ (غرر الحكم، ح۲۱۷۸).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41092
صفحه از 223
پرینت  ارسال به