121
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

غیرت در متون دینی

معنای اصطلاحی غیرت در روایات، با معنای لغوی آن، تفاوت ندارد؛ تنها ممکن است که مصادیق آن، جدید و متناسب با فرهنگ اسلامی باشد. البته در برخی متون، شواهدی وجود دارند که می‌توان آنها را در معنای غیرت دخیل دانست و آن را کامل کرد. مثلاً بین غیرت با مفاهیمی مانند: شجاعت،۱ حمیت،۲ و انفت (عزّت نفس)۳ رابطه برقرار شده است. در برخی دیگر از متون، به حدّ و مرزی اشاره شده که گذشتن از آن، غیرت را برمی‌انگیزد. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله تصریح دارد که به خاطر غیرتی که خدا دارد، کارهای آشکار و پنهان ناشایست(فواحش) را حرام کرده است.۴ حساسیت زن نسبت به تعدّد زوجات، غیرت دانسته نشده است؛ زیرا مفهوم غیرت با حدّ و مرز، ارتباط تنگاتنگ دارد، این در حالی است که تعدّد زوجات منع شرعی ندارد. لذا کار مرد، گذر از حدود الهی نیست.۵ علاوه بر آنچه در لغت آمده بود، غیرت در بردارنده مؤلّفه شجاعت و حمیت و مرز است.

1.. امام علی علیه السلام: ثمرة الشجاعة الغیرة (غررالحکم، ح۴۶۲۰).

2.. امام علی علیه السلام: علی قدر الحمیة تکون الغیرة (همان، ح۶۱۷۵). امام علی علیه السلام: شجاعة الرجل علی قدر همته، و غیرته علی قدر حمیته (همان، ح۵۷۶۳).

3.. امام علی علیه السلام: غیرة الرجل علی قدر انفته (همان، ح۶۳۸۵).

4.. عن المغیرة بن شعبه قال سعد بن عبادة لو رأیت رجلا مع امرأتی لضربته بالسیف غیر مصفح فبلغ ذلك رسول اللّه صلی الله علیه و اله فقال أتعجبون من غیرة سعد واللّه لأنا أغیر منه واللّه أغیر منى ومن أجل غیرة اللّه حرم الفواحش ما ظهر منها وما بطن (مسند، ج۴، ص۲۴۸).عن أبی هریرة ان نبی اللّه صلی الله علیه و اله قال المؤمن یغار واللّه یغار ومن غیرة اله ان یأتی المؤمن شیئا حرم اللّه (مسند ابن حنبل، ج۲، ص۳۴۳).

5.. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّه علیه السلام، قَالَ: «لَیسَ الْغَیرَةُ إِلَا لِلرِّجَالِ، وَأَمَّا النِّسَاءُ فَإِنَّمَا ذلِكَ مِنْهُنَّ حَسَدٌ، وَالْغَیرَةُ لِلرِّجَالِ، وَلِذلكَ حَرَّمَ اللّه عَلَى النِّسَاءِ إِلَا زَوْجَهَا، وَأَحَلَّ لِلرِّجَالِ أَرْبَعاً، وَإِنَّ اللّه أَكْرَمُ أَنْ یبْتَلِیهُنَّ بِالْغَیرَةِ، وَیحِلَّ لِلرِّجَالِ مَعَهَا ثَلَاثاً» (الکافی، ج۵، ص۵۰۵).عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّه علیه السلام، قَالَ: «إِنَّ اللّه ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ لَمْ یجْعَلِ الْغَیرَةَ لِلنِّسَاءِ، وَإِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْكِرَاتُ مِنْهُنَّ، فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا، إِنَّمَا جَعَلَ اللّه الْغَیرَةَ لِلرِّجَالِ ؛ لِأَنَّهُ أَحَلَّ لِلرَّجُلِ أَرْبَعاً وَمَا مَلَكَتْ یمِینُهُ، وَلَمْ یجْعَلْ لِلْمَرْأَةِ إِلَا زَوْجَهَا، فَإِذَا أَرَادَتْ مَعَهُ غَیرَهُ، كَانَتْ عِنْدَ اللّه زَانِیةً» (همان جا).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
120

کسی است که مردان را بر محارم خود وارد می‌کند به گونه‌ای که آنها را می‌بیند و به این دلیل به آنها دیّوث گفته می‌شود؛ چون با سهولت چنین مسئله‌ای را می‌پذیرد.۱

همان گونه که مشهود است، در همه کاربردها، یک حمیت۲ و تعصّبی وجود دارد که اجازه تعرّض غیر را به حریم خود نمی‌دهد. این، معنای اصلی غیرت است که البته در برخی و یا شاید تمام کاربردها، با نفع رساندن نیز همراه است. نفع و مصلحت، لازم معناست، نه این که معنایی مستقل در عرض معنای نخست باشد.

همین معنا را دانشمندان اسلامی در تعریف اصطلاحیِ غیرت استفاده کرده‌اند. طریحی در یک تحلیل روان‌شناختی، معنای غیرت را نفرتی طبیعی می‌داند که علّت آن، عدم تحمّل مشارکت فرد دیگر، در چیزی است که مورد علاقه فرد بوده و وی آن را حقّ خود می‌داند.۳ کفوی نیز معنای غیرت را این می‌داند که «فردی نتواند اشتراک فرد دیگر را در چیزی که حقّ اوست، تحمّل کند و ناراحت شود و این صفت، بین زن و مرد نیز تفاوتی نمی‌کند».۴

1.. [الدیوث:] هو الذی یدخل الرجال علی حُرمَتِهِ بحیث یراهُم و قیل له دَیوث لانه لَینَ نفسَه علی ذلك (لسان العرب، ج۲، ص۱۵۰).

2.. حمیت: منع و بازداشتن و برانگیخته شدن غضب در برابر امر ناخوشایندی که عارض می‌شود؛ جلوگیری از آسیب رساندن (ر. ک: العین، ج۳ ص۳۱۲؛ لسان العرب، ج۱۴ ص۱۹۸ ـ ۲۰۰؛ تاج العروس، ج۱۸، ص۳۴۴ و ج۱۹، ص۳۴۳؛ النهایة، ج۱ ص۴۴۷؛ مجمع البحرین، ج۱، ص۸۹).

3.. الغیره نفره طبیعیه عن بخل مشاركه الغیر فی امر محبوب (مجمع البحرین، ج۲، ص۱۳۴۷).

4.. الغیره كراهه الرجل اشتراك غیره فیما هو من حقه و ذكر الرجل هنا علی سبیل التمثیل و الا فان الغیره غریزه تشترك فیها الرجال و النساء بل قد تكون من النساء اشد (الكلیات، كفوی، ص۶۷۱، به نقل از نضره النعیم).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41082
صفحه از 223
پرینت  ارسال به