115
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

که چه چیزهایی سخاوت نیست. در این روایات، تصریح شده که بذل مال در راه نادرست، سخاوت نیست. ۱

از مجموع این روایات به دست می‌آید که اسلام، هر نوع بذل مال را سخاوت نمی‌داند و به نوعی، چگونگیِ مصرف را نیز در آن دخیل می‌داند. درست است که سخاوت یعنی دل کندن از مال و دادن آن به دیگران، امّا درستی یا نادرستی محلّ مصرف نیز در این مفهوم، دخیل است. فرد باسخاوت، علاوه بر گذر از مال، از هوشمندی در موضع بذل آن نیز برخوردار است. در حقیقت، دل کندن از مال و بذل رضامندانه و درست آن، دو رکن تعریف سخاوت اند. فرد سخاوتمند، نه تنها نباید به مال دیگران چشم‌داشت داشته باشد، بلکه باید با رضایت خاطر، دل از مال خود نیز برکند و آن را در راه خدا بذل کند. این مفهوم سخاوت در منابع اسلامی است که شامل دو عنصر است: توان دل کندن از مال، و هوشمندی در بذل آن.

این صفت با چنین تعریفی، یکی از مکارم اخلاق پیامبران است. از مسائل مهم زندگی اجتماعی، مواجهه با نیازمندان است. این موقعیت، امتحانی بزرگ برای افراد برخوردار است. انسان، علاقه زیادی به خود و اموال خود دارد. مسئله این است که آیا می‌تواند از مال خود بگذرد و آن را به دیگران بدهد؟ گذر از مال و دادن آن به نیازمندان، یکی از مراحل مهم تکامل انسان است. انسان باید اثبات کند که می‌تواند در راه خدا از مال

1.. امام صادق علیه السلام: لیس السخی، المبذر الذی ینفق ماله فی غیر حقه، و لكنه الذی یؤدی إلى اللّه (عز و جل) ما افترض علیه فی ماله من الزكاه و غیرها، و البخیل الذی لا یؤدی حق اللّه عز و جل علیه فی ماله (الأمالی، صدوق، ص۴۷۵؛ البخلاء، ج۶، ص۳۳).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
114

معنوی و بیان مصادیق آن پرداخته‌اند. از این رو، فرهنگ اسلامی، معنای متفاوتی در باره سخاوت ندارد. در روایات، گاه ضدّ سخاوت معرفی شده که بُخل است.۱ گاه فرد سخاوتمند را کسی می‌دانند که مال را در جای حق مصرف کند،۲ و حقّ خداوند را از مال خودش خارج کند.۳ و گاه سخاوتمندترین فرد معرفی شده که رسیدن به این مهم، با پرداخت زکات،۴ و انفاق و کمک به نیازمندان به دست می‌آید.۵ گاه سخاوت را تعریف کرده‌اند که عبارت است از: پرهیز از طلب مال حرام و مصرف با رضایت مال در راه خدا؛۶ طمع نداشتن به مال دیگران،۷ و خارج کردن حق خداوند از مال و قرار دادن آن در جای خود.۸ گاه بیان کرده‌اند

1.. امام صادق علیه السلام: السخاء و ضده البخل (الكافی، ج۱، ص۲۳، ح۱۴).

2.. امام صادق علیه السلام: السخی الكریم الذی ینفق ماله فی حق (معانی الأخبار، ص۲۵۶؛ تحف العقول، ص۲۷۵؛ جامع الأخبار، ص۳۰۷).امام صادق علیه السلام: المؤمن له ... سخاء فی حق (الکافی، ج۲، ص۲۳۱، ح۴؛ الخصال، ص۵۷۱، ح۲).

3.. امام جواد علیه السلام: من سخاء المرء بره بمن یجب حقه علیه، وإخراجه حق اللّه من ماله (کشف الغمّة، ج۳، ص۱۳۹).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: اسخی الناس من ادی ذكاه ماله (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۲۸۱).

5.. امام صادق علیه السلام: اسخی الناس من ادی ذكاه ماله و لم یبخل علی المومنین بما افترض اللّه عزوجل لهم فی ماله (کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۷).

6.. امام صادق علیه السلام: السَّخاءُ أن تَسخُوَ نَفسُ العَبدِ عن الحَرامِ أن تَطلُبَهُ، فإذا ظَفِرَ بالحلالِ طابَت نَفسُهُ أن ینفِقَهُ فی طاعَةِ اللّه عزّوجلّ (معانی الأخبار، ص۲۵۶، ح۳).علی علیه السلام ـ لما سئل عن السخی ـ : الذی یأخذ المال من حله و یضعه فی حله (الجعفریات، ص۱۵۲).

7.. امام باقر علیه السلام: سَخاء المَرء عمّا فی أیدی الناس أكثر مِن سَخاء النفس والبذل (التهذیب، ج۶، ص۳۷۸، ح۲۷۳؛ مستدرك الوسائل، ج۱۵، ص۲۵۷، ح۱۸۱۶۳).

8.. امام صادق علیه السلام: قلت له ما حد السخاء؟ قال تخرج من مالك الحق الذی اوجبه اللّه علیك فتضعه فی موضعه (الكافی، ج۴، ص۳۹؛ معانی ‌الأخبار، ص۲۰۵).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41277
صفحه از 223
پرینت  ارسال به