بسامد گزارشهای حدیثی در رابطه با این مفاهیم، حکایت از اهتمام به آنها را در بین معصومان علیهم السّلام نشان میدهد. مخصوصاً ذکر شدن این مفهوم در میان خصلتهای برگزیده حدیث مکارم الأخلاق بر فضیلت این صفت اخلاقی میافزاید. در ادامه به بررسی آن میپردازیم تا بهتر بتوان جایگاه آن را تبیین نمود.
سخاوت در لغت
فراهیدی، سخاوت را به معنای بخشندگی و جود معنا میکند و میگوید: هنگامی گفته میشود «....سخیت نفسی و بنفسی عن الشیء» که آن شیء را ترک کنی و نسبت به آن، کشش نداشته باشی.۱ ابن فارس نیز ریشه «س خ ی» را به معنای اتّساع (گشاددستی) در چیز و انفراج (گشایش خاطر) معنا کرده است و در ادامه به معنای جود نیز اشاره کرده است.۲ ابن منظور نیز سخن فراهیدی را مورد تأیید قرار داده و معتقد است از وقتی کسی میگوید از فلان چیز گذشتم و آن را بخشیدم، آن چیز را ترک میکند و در درونش نسبت به آن، هیچ درگیریای وجود نخواهد داشت.۳ پس معنای سخاوت را میتوان «بخشیدن با رضایت» ذکر کرد.
سخاوت در متون دینی
روایات، با بستر قرار دادن معنای لغوی، تنها به جهتدهی مذهبی و
1.. السخاء الجود رجل سخی سخا یسخو سَخاءً و سَخُوَ یسخُو سَخاوَه ... سخیت نفسی و بنفسی عن الشیء اذا تركته و لم تنازعك نفسك الیه (ج۴، ص۲۸۹).
2.. السین و الخاء و الحرف المعتل اصل واحد یدل علی اتساع فی شیء و انفراج... (العین، ج۴، ص۲۸۹).
3.. سخیت نفسی عنه، تركته و لم تنازعنی نفسی (لسان العرب، ج۱۴، ص۳۷۳).