113
بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»

بسامد گزارش‌های حدیثی در رابطه با این مفاهیم، حکایت از اهتمام به آنها را در بین معصومان علیهم السّلام نشان می‌دهد. مخصوصاً ذکر شدن این مفهوم در میان خصلت‌های برگزیده حدیث مکارم الأخلاق بر فضیلت این صفت اخلاقی می‌افزاید. در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم تا بهتر بتوان جایگاه آن را تبیین نمود.

سخاوت در لغت

فراهیدی، سخاوت را به معنای بخشندگی و جود معنا می‌کند و می‌گوید: هنگامی گفته می‌شود «....سخیت نفسی و بنفسی عن الشیء» که آن شیء را ترک کنی و نسبت به آن، کشش نداشته باشی.۱ ابن ‌فارس نیز ریشه «س خ ی» را به معنای اتّساع (گشاددستی) در چیز و انفراج (گشایش خاطر) معنا کرده است و در ادامه به معنای جود نیز اشاره کرده است.۲ ابن منظور نیز سخن فراهیدی را مورد تأیید قرار داده و معتقد است از وقتی کسی می‌گوید از فلان چیز گذشتم و آن را بخشیدم، آن چیز را ترک می‌کند و در درونش نسبت به آن، هیچ درگیری‌ای وجود نخواهد داشت.۳ پس معنای سخاوت را می‌توان «بخشیدن با رضایت» ذکر کرد.

سخاوت در متون دینی

روایات، با بستر قرار دادن معنای لغوی، تنها به جهت‌دهی مذهبی و

1.. السخاء الجود رجل سخی سخا یسخو سَخاءً و سَخُوَ یسخُو سَخاوَه ... سخیت نفسی و بنفسی عن الشیء اذا تركته و لم تنازعك نفسك الیه (ج۴، ص۲۸۹).

2.. السین و الخاء و الحرف المعتل اصل واحد یدل علی اتساع فی شیء و انفراج... (العین، ج۴، ص۲۸۹).

3.. سخیت نفسی عنه، تركته و لم تنازعنی نفسی (لسان العرب، ج۱۴، ص۳۷۳).


بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
112

شوخ‌طبعی،۱ الفت و مهرورزی،۲ یاد شده است. همه اینها نشان می‌دهند که حُسن خلق، مربوط به حوزه روابط اجتماعی است که شامل امور مختلفی می‌شود که هر کدام، یکی از ابعاد روابط را پوشش می‌دهند. این ویژگی به انسان در برقراری ارتباط سالم و مؤثّر کمک می‌کند و زمینه تعامل مثبت و سازنده را فراهم می‌آورد. بنا بر این، یکی از مکارم اخلاق، برخورداری از حُسن خلق و اخلاق خوش در روابط اجتماعی است.

۷. سخاوت

یکی از صفاتی که به عنوان مکارم الأخلاق از آن یاد شده است، سخاوت و بخشندگی است. بخشندگی، از صفات برجسته در میان فرهنگ‌های قدیمی‌ای چون: عربی و فارسی است و حکایت‌های ماندگار در متون کهنِ این فرهنگ‌ها، نشان از اهمیت این پدیده در میان آنها دارد. دین اسلام نیز ـ که در فطرت انسان‌ها جای دارد ـ به این فضیلت باستانی، صحّه گذاشته و نه تنها آن را تأیید نموده، بلکه مورد تشویق نیز قرار داده است. با جستجویی اندک در میان روایات معصومان علیهم السّلام به راحتی می‌توان واژگانی مانند: سخاوت، جود و سماحت را مشاهده نمود و

1.. قال أبو عبد اللّه علیه السلام: كیفَ مُداعَبَةُ بَعضِكُم بَعضاً؟ قلتُ: قلیلٌ، قالَ: فلا تَفعلوا، فإنّ المُداعَبةَ مِن حُسنِ الخُلقِ، وإنّكَ لَتُدخِلُ بها السُّرورَ على‏ أخیكَ، ولقد كانَ رسولُ اللّه صلی الله علیه و اله یداعِبُ الرّجُلَ یریدُ أن یسُرَّهُ (الكافی، ج۲، ص۶۶۳، ح۳).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: خِیارُكُمْ أحاسِنُكُمْ أخْلاَقا، الّذِینَ یألَفُونَ وَ یؤلَفُونَ (تحف العقول، ص۴۵).ابنُ أبی عُمیر، عن حبیب الخَثعمی، عن أبی عبد اللّه علیه السلام، قال: «قال رسولُ اللّه صلی الله علیه و اله: ألا اُنبِّئكُم بِخیارِكم؟! قالوا: بَلى، یا رسولَ اللّه. قال: أحاسِنُكُم أخلاقا، المُوطَّؤونَ أكنافا، الذینَ یألفونَ و یؤلَفونَ (الكافی، ج۲، ص۱۰۲).

  • نام منبع :
    بررسی و تحلیل روایات «مکارم الأخلاق»
    سایر پدیدآورندگان :
    حمزه عبدی و عباس پسندیده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41083
صفحه از 223
پرینت  ارسال به