حلم در متون دینی
امّا در متون دینی نیز میتوان معنای حلم را یافت. متونی که میتوان تعریف را از آنها به دست آورد، چند گونهاند. برخی از آنها حلم را ضدّ سفاهت و سبکمغزی معرفی کردهاند که در این صورت، حلم به معنای خردمندی و پختگی است. امام صادق علیه السلام حلم را جزء جنود عقل دانسته و ضدّ آن را سفاهت معرفی کرده است که جزء جنود جهل است.۱ امام علی علیه السلام نیز حلم را «مهار دهان سفاهت» دانستهاند.۲
گروه دیگری از روایات، حلم را واکنشی به رفتار جاهلانه طرف مقابل دانستهاند. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در بیان عامل شرافت و بلندمرتبگی نزد خداوند، حلم در برابر رفتار جاهلانه دیگران با فرد را بیان میدارد.۳ یا در بیان این که چه کسانی از من نیستند، سه مورد را بیان میدارد که یکی از آنها، حلمی است که با آن، جهل جاهل را رد میکند.۴
گروه سوم روایات، موقعیت نیاز به حلم و جایگاه کاربرد آن را بیان کردهاند که همان خشم است. بر اساس این روایات، هنگام خشم، صفت حلم به کار میآید که موجب مهار آن میگردد. به بیان دیگر، مراجعه به متون دینی نشان میدهد که قلمرو حلم، غضب است و حلیم،
1.. امام صادق علیه السلام...و الحلم ضدّها السفه ... (الكافی، ج۱، ص۲۱).
2.. امام علی علیه السلام: الحلم فدام السفیه (نهج البلاغه، حکمت ۲۱۱).
3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: الا انبئكم بما یشرف اللّه به البنیان و یرفع به الدرجات؟ قالوا نعم یا رسول اللّه قال تحلم علی من جهل علیك و ... (الترغیب و الترهیب، ج۳، ص۴۱۹، ح۲۳).
4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: ثَلاثٌ من لم تكن فیه فلیس منی و لا من اللّه عزوجل قیل یا رسول اللّه و ما هن؟ قال حلم یردبه جهل الجاهل و حُسنُ خُلقٍ یعیش به فی الناس و وَرَع یحجزه عن معاصی اللّه عزوجل (الخصال، ج۱، ص۱۴۵).